Regnblöt häst - täcke på?

T

Tusseluss

Hur gör ni när hästen varit ute i spöregnet och kommer in till stallet för natten dyblöt - torkar/borstar någorlunda torr? Täcke på? Vi har väl 15 grader varmt ute idag, och stallet är torrt, varmt o skönt :)

Sv: Regnblöt häst - täcke på?

Jag brukar lägga på täcke en stund så det värsta sugs åt och sedan om det är så varmt får de stå utan och torka resten.

Om de verkligen är genomblöda så det droppar brukar jag raka av det värsta med en svettskrapa och sen på med ett lätt täcke en stund som jag sedan tar av innan jag lämnar stallet.

Hur gör ni när hästen varit ute i spöregnet och kommer in till stallet för natten dyblöt - torkar/borstar någorlunda torr? Täcke på? Vi har väl 15 grader varmt ute idag, och stallet är torrt, varmt o skönt :)

Är hästen besvärad av regnet, alltså fryser, så kan jag också ta på ett täcke en stund tills jag åker hem igen. Och förstås fodra med extra hö isf.
Annars torkar de bättre själva tycker jag..
Jag tar aldrig på ett täcke i det fallet om de inte fryser allså och inte nnu när det är såpass varmt ute

Jag drar av med svettrakan ordentligt och sen får dom lufttorka.

Har hört vissa som brukar lägga t.ex halm eller spån på hästens rygg sen ett täcke över. Det ska tydligen suga upp de blöta. :)

Annars är svettäcken jätte bra om dom är blöta.:laugh:

Tack snälla för bra tips alla!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka