Regn skållor, hur får man bort dem?

TinyWiny

Trådstartare
Har behandlat pållens regnskållor sedan han kom hit den 5 dec, med virkon var tredje dag och salsevasle (stavning?) däremellan på vets inrådan.

I början försvann de nästan, på en vecka var det knappt några kvar, vi fortsatte dock att behandla så att allt verkligen skulle vara borta men helt plötsligt kommer det fler:crazy:

Kan det vara så att virkonet inte kommer ner till huden ordentligt pga salvan:confused:

Har ju verkligen "skrubbat" in virkonet men undrar ändå...

Kan det vara något annat? Vet har tittat på det både innan han kom hem och senare vid bes. för ca tre veckor sedan.

Tips motages tacksamt...innan jag ringer vet igen...

Sv: Regn skållor, hur får man bort dem?

Min häst har oxå problem med regnskållor och jag har rådfrågat veterinär vid några tillfällen och fått tips om tvätt, hålla torr och en kortisonsalva MEN det hände inget och i förra veckan kom vet ut och gav penicillin (stavning??) och det har blivit mycket bättre även om det fortfarande finns kvar lite. Det vet sa var att det tar TID att få bort när det väl kommit och det bästa vore att ha en sådan häst installad när det regnar ?!? Och en stor skopa tålamod...

Så nu har han fått penicillin i 5 dagar, borstning med piggborste så att krustorna försvinner, baddning med äppelcidervinäger och sedan lite kortisonsalva.

Kanske är det så att din häst oxå behöver en omgång med penicillin för att få hjälp med läkningsprocessen?

Ursäkta men jag vet inte ens vad regnskållor är, kan någon förklara?

Det tar lång tid innan de försvinner. Det handlar dock inte bara av tät, blöt/svettig päls som ofta står som uppkomstfaktor.

Vissa får sina regnskållor pga obalans i magen. Så ett tips är att titta över balansen i foderstaten samt hur hästen mår i sin mage när det inte hjälper med utvärtes behandlingar.

Det tar lång tid innan de försvinner. Det handlar dock inte bara av tät, blöt/svettig päls som ofta står som uppkomstfaktor.

Vissa får sina regnskållor pga obalans i magen. Så ett tips är att titta över balansen i foderstaten samt hur hästen mår i sin mage när det inte hjälper med utvärtes behandlingar.

Ok tack, visste inte det om magen:o Har du någon aning om hur lång tid efter att foderstaten har blivit balanserad som det brukar försvinna?

Min häst har oxå problem med regnskållor och jag har rådfrågat veterinär vid några tillfällen och fått tips om tvätt, hålla torr och en kortisonsalva MEN det hände inget och i förra veckan kom vet ut och gav penicillin (stavning??) och det har blivit mycket bättre även om det fortfarande finns kvar lite. Det vet sa var att det tar TID att få bort när det väl kommit och det bästa vore att ha en sådan häst installad när det regnar ?!? Och en stor skopa tålamod...

Så nu har han fått penicillin i 5 dagar, borstning med piggborste så att krustorna försvinner, baddning med äppelcidervinäger och sedan lite kortisonsalva.

Kanske är det så att din häst oxå behöver en omgång med penicillin för att få hjälp med läkningsprocessen?

Hm min vet sa att man INTE får skrubba bort krustorna:eek: eftersom det då sprider sig lättare...det var därför vi skulle smörja med salsyvasle som mjukar upp krustorna...

Han har ju numera regntäta täcken...så nu blir han inte blöt...även om det regnar, vilket han tyvärr blev innan vi köpte honom, de hade inga torkmöjligheter så täckena var nog lite fuktiga:crazy: även när de lades på...

Klipp om han har tjock päls och se till att han hålls torr.

Han har inte särskilt tjock päls...annars hade det varit ett alternativ, han har tunnare päls nu än vad min fjording har mitt i sommaren:crazy:

Torr är han alltid...utom när han är nyvirkonad...

Fler tips mottages tacksamt!

bara en fråga som dök upp i mitt huvud, hur klipper man en häst som är full med regnskållor? hästen (och klippmaskinen) borde ju protestera högljutt när man försöker köra genom en päls som är full av krustor...

Hej!

Har hållt på med en häst som fick regnskållor i oktober och än är de inte borta!:crazy: Mycket långdragen procedur måste jag säga!
Hästen har ett stort område på baken där han tappat mycket päls och de små krustorna har blivit stora ruvor med var under!:(
Provade först att bada med Hexocil... funkade inte... ringde vet. igen som då kom ut och tog ett hudprov-trodde kanske det kunde vara ringorm-påbörjade direkt ringormsbehandling fall i fall för att minska chansen för smitta till de andra hästarna. Inget hände... Behandlingen gjorde varken till eller från!
Fick tillbaka resultatet från hudprovet och dom hittade INGENTING!!! :confused: Mycket märkligt! :crazy:
Pratade med vet. igen eftersom det inte blivit bättre (inte sämre heller) och fick då utskrivet en svampdödande salva med cortison i! Smörjde 2ggr/dag i en veckas tid ungefär-inget hände.

Tänkte att nu testar vi att bara låta det vara och badda honom 2gg/dag med Klorhexidin och tro det eller ej med än så länge har detta varit det mest effektiva!!! Har torkat ut många av de stora ruvorna som han hade ganska bra.
Men det är långt ifrån helt bra så imorgon när vet. kommer för att vaccinera får hon ta en rejäl titt på det igen och ev. skriva ut lite penicillin för nu ska det banne mig väck!!!:mad:
Synd om hästen ju!

Har du läst här ?

http://www.sva.se/static/713.html

Man ska inte skrubba in desinfektionsmedel, utan utsatta ställen ska tvättas försiktigt. Dessutom MÅSTE man torka hästen noga när man är klar...detta görs bäst med hårtork. Sedan är det viktigt att hästen hålls TORR så länge regnskållorna håller på att läkas. Dvs, håll hästen inne vid regn (jodå..så illa kan det vara) osv...Läs mer på länken.

Har du läst här ?

http://www.sva.se/static/713.html

Man ska inte skrubba in desinfektionsmedel, utan utsatta ställen ska tvättas försiktigt. Dessutom MÅSTE man torka hästen noga när man är klar...detta görs bäst med hårtork. Sedan är det viktigt att hästen hålls TORR så länge regnskållorna håller på att läkas. Dvs, håll hästen inne vid regn (jodå..så illa kan det vara) osv...Läs mer på länken.

Hm efter att ha läst länken är jag MYCKET fundersam på om det verkligen är regnskållor han har:confused:
Han har inte ont...det kliar han blir helt salig när man kliar och han äter och är inte på något vis påverkad:confused:

Dessutom är jag rätt sur på vet som sa att jag skulle behandla som jag gjort:( dvs skrubba in virkon, som inte jag tycker är något milt desinfektionmedel utan starkt! Och att hon sa att det var orsakat av svamp...

Det rådet jag fått (av vetrinär) är att helt enkelt ta äppelcidervinäger utspädd 1 del vinäger 4 delar vatten lite bomull och dutta på.

Man ser resultat ganska snabbt.

Hade en unghäst som fick regnskållor och nu den här jag köpte samt så fick en annan tjejn i stallet jag stod det också och efter att ha behandlat med äppelcidervinäger så gick de bort.

Lycka till

Badade min häst ordentligt i Hexocil, det tog bort allt skållor. Hade sen på Virkon på de drabbade områdena så att det inte skulle komma tilblaka.

Ska erkänna att jag inte är 100 på att det var skållor, stämmer inte riktigt på symptomen (inga krustor, bara hår och hud som lostnade i penselformade tussar). Torr och mjällig hud.

Glömde, sen tvättade jag alla borstar i Virkon-lösning och tvättade alla täcken också.

Mitt halvblod fick regnskollor på halsen för några veckor sedan, mest på ena sidan (går med täcke) Jag tvättade några gånger med Hexocil, torkadeordentligt med handduk, gnuggade in potatismjöl. Hans förvann på 2 veckor.

jag fick bäst resultat av att tvätta med äppelcidervinäger på min förra häst. Testade både att ge hippotrim och tvätta med hexocil, mn inget av det hjälpte.
En fördel är om man kan klippa hästen med. Det gör att den torkar snabbare.

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 502
Senast: Petrow90
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka