Regn skållor, hur får man bort dem?

Sv: Regn skållor, hur får man bort dem?

Det mest lättbehandlade fall med regnskållor jag har varit med om, var det senaste. Vi köpte nyligen en häst, som hade regnskållor. Tiden efter att hon kommit var vädret så gynnsamt, att trots att hon är väldigt kortpälsad, och van vid täcke, kunde jag ha henne utan täcke nästan hela tiden, i ett par veckor. Detta var det enda jag gjorde, förutom att pilla bort lösa krustor, och regnskållorna är nu utläkta.

Jag tror dock att magen var en bidragande orsak till problemet hos henne, hon hetsåt mkt när hon kom. Magen satte vi igång att behandla direkt, och ungefär när hon hade lugnat ner sig med ätandet, läkte regnskållorna ut.

*kl*

Tack alla:bow: som svarat!

Vad gäller fodret så har jag en fundering...före han kom hit (med regnskållor) gick han ute på lösdrift, de fick endast en kaka hö om dagen för det fanns ju gräs:eek: inte så mycket näring i gräset i december kanske:angel:

När han kom räknade jag ut foderstat och han blev då bättre, för två veckor sedan trampade han sig själv med brodden, med följd att jag drog in kraftfodret eftersom han då inte kunde ridas, med följd att hans regnskållor blev värre igen...

Så kanske att det var så att det blev obalans då och regnskållorna blev sämre?!

Hm får hoppas på att det är det som är problemet...
Nu ska han sättas igång igen och då även få tillbaka kraftfodret, har också börjat ge foderjäst så att magen får lite hjälp, för även om han inte har varit dålig i magen synligt så kan det ju vara en rubbning .

Har du läst här ?

http://www.sva.se/static/713.html

Man ska inte skrubba in desinfektionsmedel, utan utsatta ställen ska tvättas försiktigt. Dessutom MÅSTE man torka hästen noga när man är klar...detta görs bäst med hårtork. Sedan är det viktigt att hästen hålls TORR så länge regnskållorna håller på att läkas. Dvs, håll hästen inne vid regn (jodå..så illa kan det vara) osv...Läs mer på länken.

Försökte torka honom med hårtork idag:rofl: :rofl: :rofl: Den var läskig ju!!!

Han tittade på mig som "inte en konstig sak till hööru, det räcker väl med att jag måste gå in i spolspiltan ibland:eek: "

Men vi tränar mer i morgon:)

Hade regnskolor på en av våra hästar för några år sedan, försökte behandla själva först med lactacyl tror ja det var o nån kräm. Men vi insåg ju rätt så snart att vi inte klara det själva. Så vet kom ut o vi fick ge pencillinkur ett tag. Hjälpte jätte bra.hudåkommer är knepigt överhuvudtaget.Usch, skönt att det är vinter..

Min Nordsvensk har så in i ... mycke regnskållor som vet har kollat på 2 ggr nu. först fick han penicillin för det i 5 dagar, blev bra i 4 dagar, sedan kom det tillbax.. det blev värre denna gången så vi ringde ut vet igen och då fick han penicillin i 10 dagar.. ingen skillnad alls!!!!

så nu ska vi göra ett hudprov på han..

han har fått nere på benen så de e stora kala fläckar. som e såriga..

har även provat Hexocid och olivolja men de hjälpte inte nått...:confused:

Hej!

Jag skulle vilja veta hur utslagen ser ut. Vi har en häst i stallet som har " knottror" över magen och ryggpartiet. Har nu upptäckt att min häst har fått några på magen, de ser ut som små torra skårpor som går att riva bort. Smittar de?!

Mvh Tenita

njae,,, eller jovisst smittar de, särksilt om man är oförsiktig med borstar o så. men jag har haft det på en av mina, och den andra fick aldrig nått... de kommer ju inte bara av fukt o väder, utan beror på en immunförsvarsrubbning. Vissa hästar har alltså lättare att få det... Jag matade min med lite biotin,,, det blev bättre,,, sen badade jag henne i mjällschampo (clerasil) två gånger, med någon dags mellanrum (efter det skulle jag behandlat med jodopaxlösning för att sedan bada med clerasil igen,,,) och det blev bra bara med detta. iallafall hade hon inte lika många.

Det är alltså inget så som tex ringorm... som smittar som ,, bara den.

Ta en ryktborste och borsta ner clerasilen i pälsen ordentligt. Ha täcke på så hästen torkar, var sedan försiktig med täcken och sånt på denna häst, eftersom det främjar skållorna. De ska luftas, så försvinner de lättare....

Lycka till!
:bump:

Har behandlat pållens regnskållor sedan han kom hit den 5 dec, med virkon var tredje dag och salsevasle (stavning?) däremellan på vets inrådan.

I början försvann de nästan, på en vecka var det knappt några kvar, vi fortsatte dock att behandla så att allt verkligen skulle vara borta men helt plötsligt kommer det fler:crazy:

Kan det vara så att virkonet inte kommer ner till huden ordentligt pga salvan:confused:

Har ju verkligen "skrubbat" in virkonet men undrar ändå...

Kan det vara något annat? Vet har tittat på det både innan han kom hem och senare vid bes. för ca tre veckor sedan.

Tips motages tacksamt...innan jag ringer vet igen...

Alltid penicillinbehandling samt sprayning med blåspray el. dylikt som är uttorkade så krustorna försvinner lättare, vi smörjer aldrig då det bibehåller fukten i skållorna, dessutom håll hästen borta från ALL form av fukt...:)

Regnskållor är mkt segbehandlat ibland.
Min unghäst tvättade jag med Hexicol var 3e dag i 8 månader drygt innan han var helt fri. Under den tiden hade han lyckats smitta ett par andra hästar som dock fick mycket lindrigare. Samtliga hästar bra i dag men jag har fortfarande en stor dunk med Hexicol i högsta hugg....

FPL

Hej!

Jag skulle vilja veta hur utslagen ser ut. Vi har en häst i stallet som har " knottror" över magen och ryggpartiet. Har nu upptäckt att min häst har fått några på magen, de ser ut som små torra skårpor som går att riva bort. Smittar de?!

Mvh Tenita

Gå in och titta i galleriet och sök på regnskållor - där är en bild på min stackars pålle...

Tusen tack för tipset om äppelcider vinäger.
Eftersom jag redan har äppelcider vinäger i stallet då hästarna får det i fodret så provade jag genast, och ta mig tusan det har blivit bättre på bara 2 dagar. Jippihee!!
Tack, tack!!

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 502
Senast: Petrow90
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka