Regn, regn, regn......

W

werah

För första gången i mitt liv känner jag att idag får de banne mej stå inne.....Det blåser och spöregnar ute och det ska fortsätta resten av dagen.......Släpper ni alltid ut era hästar i ur o skur eller får de innedagar ibland??:crazy:

Sv: Regn, regn, regn......

Idag fick pållen gå ut trots regnet. här blåser det inte så mkt. men jag tänkte plocka in henne om ett tag och byta täcket.

är vädret helt otjäneligt får hon allt stå ine. dock händer det inte så ofta

jag släpper alltid ut. Hästarna vill alltid ut på morgonen, de förstår inte resonemang som att vädret är dåligt. däremot får de gå in tidigare om det är hemskt extremt ute, men ut åker de på morgonen till att börja med.

Min ska ut varenda dag om det inte är storm.

Hej ! Hemma hos mej har vi 9 hästar och vi har dom på löstdift, det är bevisat att hästar som går lösdrift mår bäst! Däremot om det är kallt och regnar tycker jag man ska ställa in hästen , tänk på att hästen ska ha det så naturligt som möljligt !
Så låt din häst vara ute med täcke , ev byta om det gått igenom !

Kraam på dej !

Här gäller ut tidigt och in sent i vanliga fall, men det är omöjligt nu.

Om jag hade haft ligghall hade det varit en annan femma, men så långt har vi inte kommit än. Har dessutom föl som måste in och vila.

Kompisars lösdriftshästar är ute ytterst lite när de får välja själv, både unghästarna och de äldre, de står i öppningen och gluttar ut alternativt ligger raklånga i halmen och sover, däremellan tar de någon kortare tur ut.

Här är regnet nästan konstant, dessutom blåser det rätt kraftigt.

Våra går ut som vanligt. Regnar det kraftigt kan det få komma in till lunch eller lite tidigare på EM. Oftast blir det bara oroliga av att stå inne.

Mina står inne idag, släpper kanske ut dom en stund senare men framför hagen är det en sjö just nu och det är blött,blött,blött. Jag brukar låta mina gå ute i alla väder (nästan) men idag är det sååå blött.

Funderar PÅ Att SÄtta PÅ HÄstarna Armmuddar PÅ Benen Eller FlytvÄst! SÅ Illa Är Det!!!!!!!!!;)

Jag har ALDRIG lämnat hästarna inne pga värdret.

Bättre att ta in dom lite tidigare i stället.

Jag vill ha hästarna ute, men denna höst har fått mig att tänka om. Spöregn och bara lera att gå i. Det är inte bra för deras ben att gå i sugande lera och vara leriga hela tiden. Så nu har jag börjat ha dem inne 1-2 dagar per vecka tills det torkar upp. Hellre det än att de skadar sig. 2 av hästarna tycker att det är riktigt skönt att vara inne, en vill gärna gå ut. Men jag har möjlighet att ha luckor öppna, så de får ändå ha huvudet ute trots att de står inne.
Det är ju svårt att rå på vädrets makter. Att släppa ut hästarna när det är storm är ju ansvarslöst, då kan de få träd i på sig och staketen kan ju gå sönder.

jag släpper alltid ut. Hästarna vill alltid ut på morgonen, de förstår inte resonemang som att vädret är dåligt. däremot får de gå in tidigare om det är hemskt extremt ute, men ut åker de på morgonen till att börja med.

Så funkar det för min med! Vissa i stallet vill ha sina inne såna här dagar men min ska alltid ut för hon ser ju inte om vädret är dåligt och kan bestämma sig innan...men däremot får hon komma in senast 16. Hon har även regntäcke med hel hals så hon håller sig torr och verkar därför inte ha jätteont av det. Hon har däremot jätteont av att vara inne en hel dag....då blir hon jättegrinig och uttråkad.

Jag skulle aldrig kunna låta mina hästar stå inne en hel dag, då skulle de tveklöst riva stallet, och för mig är det självklart att de ska få komma ut. Däremot kan de både få gå ut lite senare än vanligt och komma in tidigare än de brukar om det är riktigt, riktigt dåligt väder, men det händer inte så himla ofta.
Nu har jag vissa av hästarna på lösdrift o det funkar hur bra som helst.

Mina åker ut i alla väder, de visar klart och tydligt att det inte spelar dem någon roll att det spöregnar och blåser.
Möjligen får de komma in någon timma tidigare på kvällen om det är alldeles jäkligt.

Immer

Mina fick vara inne i dag. Hur kul är det att stå ute i regn, blåst och mörker hela dagen, och dessutom med vatten till kotorna. :crazy: Särskilt den ena ser ut som han vill dö efter 10 minuter ute i sånt väder. Dessutom har båda fått mugg...

Dom trivs inne, blir inte oroliga eller så. Dom mumsar på sitt hö och kollar ut genom fönstren. Jag är för att hästar ska få vara ute mkt, men nån måtta får det vara!

Måste lägga mig i lite. Tanken är ju god att låta hästarna stå inne men eftersom jag tycker att nästan alla problem vi får med hästarna kommer från alldeles för lite rörelse så tycker jag inte att lera är en god anledning till boxvila.

Är det riktigt "pissigt" väder får de stå inne när jag är på jobbet, sen släpper jag ut dem när jag mockar så de kan lufta sig då, antingen på morgonen eller kvällen, och sen rids de ju ändå dessa dagar, brukar bli ridhus doch vid detta väder. Men de står gärna inne och jag brukar få dra ut dem när det är blåsigt och regningt. Sen har jag unghästar som har tillgång till lösdrift med fri tillgång på hö i, så de är ute hela dagarna, men jag plockar in dem i stallet på kvällen.

Jag släpper ut mina varje dag, trots att hagarna inte är roliga alls att gå i. Dom skulle nog riva hela stallet om jag lät dom vara inne.

Att stå inne innebär inte boxvila. När hästarna står inne blir de ju självklart ridna och rör sig då mer än om de stått ute och inte blivit ridna.
Det finns ju ridhus med bra underlag som tur är. Och hästar som i vanliga fall går ute 8-12 timmar/dag får inte problem av att stå inne ett par dagar per vecka.

Måste lägga mig i lite. Tanken är ju god att låta hästarna stå inne men eftersom jag tycker att nästan alla problem vi får med hästarna kommer från alldeles för lite rörelse så tycker jag inte att lera är en god anledning till boxvila.

Håller med.
Vintern 04-05 hade jag mitt sto inackorderad i ett stall där stallägaren hittade på alla ursäkter för att slippa gå ut med hästarna. "e tycker inte om snö, de tycker inte om regn, de tycker inte om när det blåser, de trivs bäst inne med lite hö att mumsa på" var några av ursäkterna.
Stoet fick akut luftvägsinflammation den vintern och betraktas numera som hosthäst.

Immer

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar