Regn & Översvämning i Västra Blekinge

Krisse

Trådstartare
Här håller gården, våra beten & vallar på att översvämmas av vatten:crazy:
Det har i stort sett regnat hela veckan men vad som fick bägaren att rinna över var det 65 mm vi fick i torsdags. Vi bor nära Västra Orlundsån som sedan bildar Vesan kanal - i torsdags började våra åkrar att svämmas över av vatten. Alla åkrar som arrendatorn (som har de odlingsbara styckena - vi har själva betena och vallarna) använder står just nu under vatten. Igår var det kritsikt då en av kanalvallarna höll på att brista - en grävmaskin tillkallades i rättan tid och har nu "förstört" ett av våra beten (vilket inte gör något men ändå).Vi har en sommarhage som vi fortfarande kommer åt, de andra betena är antingen översvämmade eller så är vägen dit översvämmad....

Så här ser det ut - börjar med en bild av den förstörda hagen från förra året:

http://s49.photobucket.com/albums/f299/Krisse1980/?action=view&current=26cdc221.pbw

Diket, som via en akvedukt, leds under kanalen; är som ni ser på bilderna helt vattenfylld.

Länk till en artikel i lokaltidningen:
http://www.blt.se/article/942566_102-147-0-0

/Kristin

Sv: Regn & Översvämning i Västra Blekinge

Usch, stackars er :crazy: Håller tummarna att det sluta regna och att det ordna sig för er;)

Beklagar!!
Vi i nord-östra Östergötland har fått ett par omgångar med 20 mm. Trots att väderleksrapporterna sagt att det skulle bli mer regn så har det varit lagom.
Nu inatt har det satt igång och ska regna 1 dygn, så vi får väl se...

Man försöker ju vara positiv så jag är väldigt glad att vår höskörd ligger på skullen! Vi har mat åt alla våra hästar fram till nästa betessläpp;)
Men det hade ju inte skadat att tjäna en slant på andra skörden istället:angel:
Nu hoppas vi bara att vattnet sjunker undan fort, inget regn och mycket vind härnere idag!

/Kristin

Oj vad vatten. Inte roligt för er. Såg en bild i tidningen från skåne igår där en flock hästar gick med vatten till knäna. Hoppas det ger sig med regnandet så vattnet sjunker undan för er.

Usch, stackars er...
En dag förra veckan fick vi 120 ml... Sen har det regnat mkt sedan dess, och i princip konstant sen igår em. Inget roligt alls. Jag börjar bli rädd att det ska bli svårt att få tag i hö här omkring i år oxå. Snacka om ironiskt: förra året var det jätte svårt att få tag i hö på grund av medelhavsklimatet då solen brände sönder allt gräs. I år kanske det blir svårt eftersom allt regnar bort...!

Har en väg som går genom sommarhagen. Den förvandlades hastigt och lustigt till en fors och är idag i princip obefintlig. Det blir mycket merjobb när det är sånt här väder...

Hoppas det ordnar sig för er iaf!

Så ser det ut hemma hos mig också. Hästarnas ena hage har i alla fall klarat sig bra. Två av vallarna liknar sjöar och man kan ro till grannarna.

Jaha...så var det då dags igen, för andra gången detta året!

Natten mellan söndag-måndag fick vi 58 mm regn igen och scenariot är likadant som för 2 veckor sedan:eek:
Hagarna hade precis torkat upp och jag planerade att släppa upp min magra åring + sällskap på ordentligt frodigt bete men nu är vägen dit återigen vattenfylld. Potatisen står under vatten och ca 20% skörden är förstörd. Vallarna till kanalen har nästan brustit och just nu filmar Sydnytt utanför vår gård.

Vattnet har återigen börjat sjunka men skadorna är redan gjorda och jag hoppas att det inte kommer dröja två veckor till innan jag kan släppa min åring på bete:(

/Kristin

Men gud vilken otur......

Vädrets makter är inte att leka med.Vi har varit förskonade hittills.

Och här är det tvärtom. Här växer det knappt pga att det är för torrt. De har slagit hö, men jag tror att det är resten som inte vuxit och i Jämtland hade det varit så torrt att det växt så lite att de fått dispens att använda det som stod i träda.
Vädrets makter är bra underliga.

Såg att i mätningen så hade det kommit mest regn i fägerhult, ligger mellan Länghem och Dannike utanför Borås så det är tur att vi bor lite högre annars hade vi nog haft det likadant med översvämmningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka