V

v_NiniZ_v

vad har ni för regler för era hästar?

Mina egna är:

- flytta sig för tryck->DIREKT
- Hästen går där JAG bestämmer att den ska gå när jag leder/rider
- Inte komma in i mitt "Område"/ "zon" om jag inte visat tecken på att det är tillåtet.
- Hästen får inte -råka- trampa mig.
- Nafsa/ tigga är förbjudet.
- den SKA stå stilla när jag ber den
- inte gå rakt över mig.
- visa respekt för mig men inte vara rädd för mig.
- Hon SKA stå stilla även om boxdörren är öppen.

kommer inte på fler just nu..

Sv: Regler?

har nog ungefär samma.

* Dom får inte gå över mig, oavsett vad som händer.

* Jag är inget kliträd även om dom gärna vill det
Men kommer Moses och ska klia sig på en så flyger man en halvmeter minst :D

* Gå på mig är absolut förbjudet, det gör ont och bli omkullvält

* Man slänger sig inte över mat eller iväg i hagen förräns grimman är av och man fått ett varsågod. så slipper matte få massa kg häst över sig.

* Ber jag dom stå still så ska dom det, om det inte är nåt alldeles
extremt (med undantag för att klia bort bromsar, men dom får inte gå iväg)

* Man får inte dra iväg och nåt annat håll vid ridning eller annat.

det är väl dom regler jag har tror jag

Ok tack för att någon ville svara! :bow:

Skaffa en booll till moses för jag tror han kan bli en bra fotbollspelare som han skuffar undan sådär! :smirk: :bump:

försöker iaf vara tydlig med att han INTE får kliva på mej, att han SKA vänta på varsågod, att han inte ska springa ur boxen, d är förbjudet, men han provar d ibland när man ska ta på honom täcke :angel: ... När man går vill jag ha honom snett bakom mej. D är väl ungefär d jag kommer på nu :) Försöker hålla mej till grunden i NH och vara ledare över honom.

Ok då! Vi kan surra här också. ;)

"Regler":
Stå still, flytta sig + övriga sedvanliga kommandon.
Inte vara klumpig/burdus.
Vara snäll, lugn och trevlig.
Vänta lugnt medan kraftfoder etc serveras.
Frimodigt acceptera div hantering inkl tokerier.
Uppföra sig mot allt och alla.
Inte tigga.
Inte trampa i trädgårdens buskar.
Inte gå in i hallen.
Samarbeta!

Däremot håller jag inte på någon zon, så länge hästarna uppför sig. Dom är välkomna till närhet och kroppskontakt, under förutsättning att det sker hövligt och vänligt.
Vad som ibland kan bli lite häftigt, är när dom vill ha hjälp med att slå ihjäl en broms. Då kommer dom i full fart och slänger fram kroppsdelen, som är drabbad. :)

LIA

Kan inte annat än att hålla med! :bow:

Framförallt eftersom min häst råkar att ha en klant till matte som helt plöstligt kan tappa diverse saker så är det viktigt att ha en häst som mer eller mindre bara suckar för sånt :D

LIA skrev:
"Regler":
Stå still, flytta sig + övriga sedvanliga kommandon.
Inte vara klumpig/burdus.
Vara snäll, lugn och trevlig.
Vänta lugnt medan kraftfoder etc serveras.
Frimodigt acceptera div hantering inkl tokerier.
Uppföra sig mot allt och alla.
Inte tigga.
Inte trampa i trädgårdens buskar.
Inte gå in i hallen.
Samarbeta!

Däremot håller jag inte på någon zon, så länge hästarna uppför sig. Dom är välkomna till närhet och kroppskontakt, under förutsättning att det sker hövligt och vänligt.
Vad som ibland kan bli lite häftigt, är när dom vill ha hjälp med att slå ihjäl en broms. Då kommer dom i full fart och slänger fram kroppsdelen, som är drabbad. :)

LIA

Tillägg regler:
Inte äta staket.
Inte äta hus.
Inte äta rönnbärträdet.

Behöver jag säga att hästarna ser på vissa regler med en viss flexibilitet? ;)

LIA

Följ ditt hjärta, tala om hur du känner.

Min häst är fri att göra som han vill, men vill han delta i min flock måste han acceptera mig. Annars ryker medlemsskapet. ;)

Jag accepterar den plats jag förtjänar i flocken, men ser o lär för att kunna välja rang själv. Jag är inte en självklar ledare förrän min häst bestämmer det. För att kunna bli den ranghöge måste jag först lära mig hur jag ska agera som denne - hur man är en ledare. Därför har hästen rätt att göra precis som han vill - men han får räkna med att jag protesterar och tar över situationen. Jag bestämmer över mig själv, tills ngn annan väljer att låta mig ansvara för hans liv.

Ungfefär samma, fast inte av anledningen att det gör ont när de kliar, knuffar eller trampar på oss människor utan för att jag vill ha ett bra ledarskap.

Om vi låter hästen klia på oss som på ett träd kan vi aldrig bli dess ledare och då kan vi heller inte räkna med att den ska lita på och följa oss till 100 procent.

Detta är inget som hästen tar illa upp för, hästen VILL VARA ledare eller HA EN STARK ledare. Den är nöjd i vilken situation den än befinner sig i bara den vet!

[

Då jag vill ha motiverade och glada hästar koncentrerar jag mig inte så mycket på vad som INTE får hända och vad hästen INTE får göra, utan vad jag VILL ska hända och vad hästen SKA göra ist. Sen ser jag till att LÄRA mina hästar det jag tycker är viktigt som tex var hästen ska gå/vara/stå mm i förhållande till mig för att få beröm/godis.

Många av de saker som du räknar upp här är inlärda "problem" eller "olater" som din häst INTE rår för att han/hon gör. Under hela sitt liv har din häst blivit hanterad av säkert olika människor och all denna kontakt har påverkat den. Vad vi människor kanske inte är medvetna om är att all sådan kontakt är träning för våra hästar. Vad vi gör/inte gör, vad vi tillåter/inte tillåter i vissa situationer påverkar hur våra hästar kommer att bete sig i nästa situation.

Alla de saker du har räknat upp är sådant som du måste lära hästen att göra, den kommer inte kunna detta helt av sig själv. Du måste visa, uppmuntra och förstärka de beteendena som du vill ha hos din häst och sedan befästa dem. Allt handlar om inlärning. Du kan till och med lära din häst att tigga på ett sådant sätt som du vill att den ska göra tex att stå still på en särskild plats i ridhuset, på ett speciellt avstånd från dig mm.

Kanske din mening det, ja. men jag har vant av min häst från de "olater"! och då vill jag ha en häst som respekterar dessa regler. sedan är det ju olika från människa till människa vad man har för regler. en häst kan lika gärna vara motiverad och glad även om dom har regler. som min häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 856
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.