Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja så kantig är lagen men vet man hur hästar är och att de skadar sig på allt de kan skada sig på så bör man ändå inte ha det så. Är alla hästarna såta vänner på riktigt så visst, då fungerar det säkert men står en och hotar en eller fler så anser jag att de inte ska gå ihop alls.Kontaktade Länsstyrelsen och fick detta svar, tycker dock själv att det känns lite fel.
"Det är ok att ha fler hästar i hagen än ligghallsplatser så länge alla hästar har tillgång till en egen stallplats under stallsäsongen. Så om bara tre hästar hålls i hagen i över 16 timmar under stallsäsongen och de andra hästarna tas in går det bra."
Jag tycker inte man bör ha fler hästar i hagen på dagen. I lösdrifterna jag har erfarenhet av så vilar en hel del hästar på morgonen och på dagen i lösdriften, dom använder den sällan på nätterna. Att släppa in flera hästar då kan göra att dom störs lite eller inte får tillgång till ligghallen som dom ska få. Man måste komma ihåg att inte hästar sover som vi gör, dom har lite andra tider oftast.Är det någon som vet om det är tillåtet att ha 6 st hästar i hage med ett vindskydd godkänt för 4 st om två av hästarna går in på kvällen? Hittar ingen info om det och alla säger olika.
Vi behöver nog skilja på vad som är lagligt och vad som är lämpligt eller rimligt. Vad man tycker är underordnat vad djurskyddslagen säger, helt enkelt.Jag tycker...
Men vad lagen säger betyder inte alltid att det är det bästa..bara att det är tillåtet. Och jag påstår inte att mina erfarenheter är dom enda och det som är rätt för alla men det är dom erfarenheterna jag har av lösdrift och pga dom så hade jag inte uppskattat att det kommer så att säga "daghästar" in i flocken. Det hade inte fungerat med lösdriftshästarnas rutiner och behov.Vi behöver nog skilja på vad som är lagligt och vad som är lämpligt eller rimligt. Vad man tycker är underordnat vad djurskyddslagen säger, helt enkelt.
Jag tänker att det kan variera beroende på hur hästflockarna ser ut. Vissa flockar är supertighta och har inga problem att klämma ihop sig på liten yta. Andra flockar kräver tredubbel yta i lösdriften för att alla hästar ska kunna vara där samtidigt. Vissa flockar är okej med att några av hästarna står på stall på nätterna, andra inte
Tråden startades med frågan om ifall det är tillåtet.Men vad lagen säger betyder inte alltid att det är det bästa..bara att det är tillåtet. Och jag påstår inte att mina erfarenheter är dom enda och det som är rätt för alla men det är dom erfarenheterna jag har av lösdrift och pga dom så hade jag inte uppskattat att det kommer så att säga "daghästar" in i flocken. Det hade inte fungerat med lösdriftshästarnas rutiner och behov.
Det skadar faktiskt inte att tänka till på flera sätt och ta till sig av andras erfarenhet om saker och ting.
Ja och jag skrev vad man mer bör tänka på oavsett vad lagen säger. Kommer aldrig förstå hur folks erfarenheter kan vara irrelevanta, det är ju så man upptäcker vad mer man faktiskt kan tänka på som man kanske inte tänkt på innan. Jag tänkte inte på sådant innan jag såg lösdriftflockarna jag sett.Tråden startades med frågan om ifall det är tillåtet.
Vi kan nog utgå ifrån att frågeställaren själv kan avgöra om det fungerar i hens hästflock.