Regler vid stallbygge...

S

Svanhild

Undrar hur det är med länsstyrelsen egentligen... som jag fattat måste detbesiktigas om man bygger för fler än 4 hästar. Men nu undrar jag en anläggning som växer succesivt... blir det besiktning varje gång det blir en ny plats så fort man har fler än 4 hästar?

Sv: Regler vid stallbygge...

Under förutsättning att det inte finns andra lantbruksdjur på gården så blir det till att förpröva för varje gång man utökar efter att man kan ha fler än fyra hästar på gården.
Så det enklaste är ju att man förprövar för allt på en gång även om man kommer att bygga undan för undan. Om man nu inte tar så lång tid på sig att godkännandet hinner gå ut rent tidsmässigt.

Finns det andra lantbruksdjur på gården behöver man förprövning så fort man har mer än fyra djurenheter. Så det kan innebära att man måste förpröva redan från första hästen om det t ex redan finns kor på gården.

Fattar jag rätt då att om man har stall för två så behövs det inte besiktas?

Även om man har stall för endast två hästar så kan stallet komma att besiktas, du måste fortfarande följa samma regler vad gäller galler, dörrar, takhöjd m.m. oavsett antal hästar... så främst kommunen där du bor kan då komma och besikta stallet.

Har dessutom inte hästarna inskrivet i passet att dom inte ska användas till mat så är du skyldig att anmäla dig som foderföretagare eftersom hästar (ibland) räknas som livsmedelsproducerande djur precis som t.ex. biffkor, vilket kan föranleda inspektion av stallet.

Det som skiljer är att vid fler än 4 djurenheter så ska stallet förprövas och då vill man ha in tämligen detaljerade ritningar innan man bygger stallet, annars får man böta, och alla ombyggnationer m.m. vid förprövningspliktiga stallar ska anmälas.

Mitt råd är att du kontaktar din kommun, plan och miljö, och pratar med någon där - då får du reda på vad som gäller i just ditt fall istället för att lita på vad som sägs på buke....

Senast ändrad:

Fy fan för alla regler!!:devil: Varför kan aldrig något va enkelt o logiskt?:( Jaja, det är väl att fortsätta läsa o ringa runt o försöka fatta hur man ska göra för att få alla nöjda o glada! Nog för att det är bra med djurskudd o så men allt papperstjafs kan ju skrämma en till förtvivlan INNAN man ens kommit igång...:mad:

Fy fan för alla regler!!:devil: Varför kan aldrig något va enkelt o logiskt?:( Jaja, det är väl att fortsätta läsa o ringa runt o försöka fatta hur man ska göra för att få alla nöjda o glada! Nog för att det är bra med djurskudd o så men allt papperstjafs kan ju skrämma en till förtvivlan INNAN man ens kommit igång...:mad:
Allt är logiskt och enkelt. Att vi måste leva med dessa regler beror självklart på att det finns de som inte är seriösa och följer reglerna. Hästhållning är inte en liten hobby utan en ekonomiskt stor verksamhet (såg en siffra på 16 miljarder per år i omsättning för något år sedan). Varför ska hästhållning inte följa regler som andra företagare levt med länge?

Ändå är det ingenting mot vad många stackars jordbrukare har att göra med vad gäller regler.... som "bonde" idag ska du vara såväl jurist som ekonom förutom att kunna rena "bondgrejjer" :smirk:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 013
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama