Regler vid ridning?

Niklas_E

Trådstartare
Hej,

Jag har börjat rida i vuxen ålder och har har igentligen aldrig fått reda på vilka regler som gäller när man rider på lektion. Innan har jag alltid ridit fort och då har de sagt till mig att vända över. Varit så när jag ridit för ridlärare utbildade på strömsholm. nu när jag fått ny ridlärare för ett bra tag sedan så när nån rider fortare och nästan kommer för nära mig (har lärt mig att rida långsammare) så är det jag som skall vända över? Vad är det igentligen som gäller? Tycker det är rimligare som jag fick lära mig från början att det som rider fortare och kommer nära någon annan får vända över. Är det samma regler som gäller vid ridning på volt?

Finns det några andra regler man bör veta om? tex att den som rider på fyrkantsspåret har företräde?

Tack på förhand,
Niklas :crazy:

Sv: Regler vid ridning?

Generellt så brukar den som inte håller en jämn fördelning på fyrkantsspåret få vända över när man rider i grupp. Om ens häst går för sakta och får en för lång lucka framför sig får man vända över, likaså om ens häst går för snabbt och man kommer för nära den framför så får man vända över. Men det kan vara lite olika och rider man på lektion så är det ändå ridläraren som bestämmer. Det kan ha och göra med vilken häst man sitter på som avgör om ridläraren vill att man vänder över eller håller sig på spåret. Vissa hästar trivs inte med att komma för nära andra och då kan det vara säkrast att be någon annan ryttare att vända över.

Annars så gäller det att den på fyrkantsspåret har företräde.

Om man skrittar när andra travar eller galopperar så ska man skritta minst en hästlängd innanför spåret, samma om man ska göra halt.

Vid möte så ska man hålla till höger.

Man håller alltid minst en hästlängds avstånd till andra hästar.

Och sedan så hör det till gott vett att kommunicera med varandra när det behövs.

Håller med Ottilia i allt.

Men bered dig på att det snart inte längre är "tillåtet" att vända över. När ridkunskaperna förbättras brukar det krävas att man kan hålla jämna avstånd utan att vända över. (blir man sedan ännu bättre på att rida - eller köper egen häst - blir det tillåtet att vända över igen)

Jag tycker att du ska fråga din ridlärare. Inte säkert att man har exakt samma regler på alla ridskolor. :)

Vid lektionsridning på ridskola utan andra ekipage på banan än de som rider lektionen så finns det nog inte direkt några allmängiltiga regler, utan de kan vara olika från ridlärare till ridlärare på en och samma ridskola.

Som någon skrev finns det ridlärare som inte tillåter att man vänder över alls utan var och en ska anpassa tempot på sin häst.

Personligen tycker jag att det är lämpligt att någon som börjar få lite långt avstånd genar i hörnen och att någon som kommer nära vänder över.

Men fråga din ridlärare om vad som är ok.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 632
Senast: ako
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård