regler i hundrastgård

kamomillo

Trådstartare
Vi har i vår by äntligen fått möjlighet att bygga en hundrastgård, och det känns jätteroligt!
Byns intresseförening har ställt upp med pengar till nätet, och kommunen upplät markplätten.
En ung driftig kille tog på sig att göra jobbet, med hjälp förstås.
Men....
Vilka regler ska gälla?
Vad ska man tänka på?
Jag är ganska säker på att ingen av byns hundar någonsin varit i en officiell hundgård :angel:
Här finns nästan bara jakthundar, och dom springer ju bara lösa under jakten.
Resten av året sitter dom i sina egna hundgårdar, och väntar på en chans att smita. ;)

Så hjälp mej!

* Jenny *

- Att man frågar om lov innan man går in om hundrastgården är upptagen.
- Att alltid plocka upp hundbajs efter sig.
- Att man inte ockuperar hundrastgården för länge om fler vill få tillgång. T ex tidsgräns på 10 - 15 minuter om det blir kö.

Hur gör man med löptikar? är dom tillåtna? Jag tänkte att det kanske blir mer gruff mellan hanhundarna om det "luktar gott"
Nu tror jag inte att folk kommer att släppa ihop hundar hipp som happ, men vem vet?

* Jenny *

Hur gör man med löptikar? är dom tillåtna? Jag tänkte att det kanske blir mer gruff mellan hanhundarna om det "luktar gott"
Nu tror jag inte att folk kommer att släppa ihop hundar hipp som happ, men vem vet?

* Jenny *
I många kommuner är det förbjudet att löptikar okopplade, annan än i hundrastgårdar.

* Jenny *

Löptikar är inte välkomna i vår kommuns rasthagar, tycker det är en bra regel. Folk är på tok för dåliga på hund och hundspråk, så jag skulle inte bli förvånad om det skedde ett antal tjuvparningar och slagsmål utan den regeln.

I rastgårdarna här så står det att man ska fråga innan man släpper in hund, just för att det kan vara en löptik där (eller aggressiv/osäker hund). På kommunens hemsida står det också att löptikar inte ska vara lösa där det inte är inhägnat.

Jag tycker att det är en bra regel och hittills har jag inte hört något om varken tjuvparningar eller hanhundbråk i rastgårdarna här (har bott i samma kommun i ca 8 år, pratar då och då med andra hundägare här och är med i facebookgrupp för hundägare i kommunen, grupper för olika brukshundklubbar och liknande).

Vi har i vår by äntligen fått möjlighet att bygga en hundrastgård, och det känns jätteroligt!
Byns intresseförening har ställt upp med pengar till nätet, och kommunen upplät markplätten.
En ung driftig kille tog på sig att göra jobbet, med hjälp förstås.
Men....
Vilka regler ska gälla?
Vad ska man tänka på?
Jag är ganska säker på att ingen av byns hundar någonsin varit i en officiell hundgård :angel:
Här finns nästan bara jakthundar, och dom springer ju bara lösa under jakten.
Resten av året sitter dom i sina egna hundgårdar, och väntar på en chans att smita. ;)

Så hjälp mej!

* Jenny *
Hej! Vi har en jättefin hundpark (rastgård) här i Strängnäs.
Fungerar perfekt o alla frågar om det passar att släppa in sina hundar. Inga löptikar.
Sök på Strängnäs Hundpark och läs där.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar