Regler för tävlingsvagn

Asa_S

Trådstartare
Har sökt men inte hittat, trodde det varit uppe tidigare? Är inte riktigt nöjd med min shettisrockard och går i byggtankar, men det vore ju bra att veta vad som gäller om det ska gå att tävla i den.

Är det någon som har i huvudet vilka mått, vikter etc som måste uppfyllas för att vagnen ska vara godkänd för tävling? Det gäller alltså en enaxlad vagn för ponny (ja, shettis då, men det är väl ponny som gäller då? *ringrostig*)

Sv: Regler för tävlingsvagn

Vagnen måste vara bredare än 115 cm tror jag, men rekomenderas bredare än 125. Min är 122 och funkar alldeles utmärkt då den ändå är såpass låg! Du måste ha svängel... För A-ponny finns ingen viktgräns förrän man ska köra par. Vagnen ska vara tillräckligt lång så hästen kan ta ut steget men inte för lång så den bli osmidig i maraton tex. Gärna ganska bra bredd mellan skacklarna så hästen kan vända lite "i" vagnen. Fjädring för din bekvämlighet... Och bra avvägd för hästens storlek och din tyngd! Eller du kanske vill köpa en färdig? ;)

Tack snälla!

Så jag kan göra den så lätt jag bara lyckas då? Annars var det mest det jag trodde det skulle stupa på, har så mycket backar här att jag verkligen vill strippa den vikt som går...

Jag har efter något år av funderande faktiskt en ritning, rätt snygg faktiskt bara av konstruktionen. Måste hitta en mek verkstad som kan bocka skaklarna åt mig, och det lär bli den svåraste biten. Fö tror jag vi kan bygga resten själv, förhoppningsvis :D . Vill ha en som inte är så beroende av hjulstorleken ;) !

Absolut! Försök hitta nåt sånt där svindyrt-superlätt-men-ändå-hållbart-material! Smart att göra så du kan byta hjulstorlek!! Försök få upp din sittplats så högt som möjligt också. Och avbärare till hjulen är guld värt i maraton!! Sen får du ju också ta och göra den snabbt som tusan för nu är jag nyfiken!!!

Nora skrev:
Sen får du ju också ta och göra den snabbt som tusan för nu är jag nyfiken!!!

:o Det tog ju typ ett år att fundera fram en ritning :o så om det fortsätter i samma takt får du nog vänta ett tag :D

Måste bara få smyga in en fråga :angel:
finns det ngn viktgräns för b-ponny?

jag hejar på vagnsbyggandet :banana:

hakar på.
Jag lämnade in min maratonvagn idag för breddning till 130 och så ska de rätta till hjulet som blev snett i olyckan.

Den ska vara till en c/d ponny. Finns det viktgräns/breddmått i msv jag måste uppfylla?

/jenny

Saxat från Kuskringens (http://www.kuskringen.nu/) hemsida:

"Mom. 507.16
Tillägg: Vikt 90 kg för B-D ponny gäller endast SVÅR klass maraton."

Alltså som jag tolkar det, fri vikt i Lätt å MSV för B-ponny. Ngn annan som vet om ngt annat gäller i dessa två klasser? Har inte TR framför mig å kommer inte riktigt ihåg...

//M

Konstigt att det är 150 kg i lätt klass för stor häst även enaxlat, men ingen gräns för ponny. Eller hur är det?

/jenny

Tja, istället för 131,5 eller 125,0!
Den är 120 nu, och det är svårare att svetsa snyggt dit 2,5 cm på var sida än 5 cm.

För visst är minimåtten 125 på tvåaxlat för ponny???

/jenny

Ja det ska vara 125 fösök hålla det, 5cm kan vara mycket ibland.

Men 5 cm.. Känns stabilare med lite bredare än 120 som den är nu, samt att det är ingen flott maratonvagn utan ett snyggt hemmabygge. Alltså känns det som om det kvittar vilket värde den har på tävlingsmarknaden den dagen jag säljer den.

Men jag ska höra med verkstaden om vi kan göra den 125, bara för att göra dig glad! Tävlar du själv med ponny?

Ringde idag för att höra vad ombyggnaden skulle kosta. väntade mig 2000, men fick det för 800. Och det är rätt mycket som ska kapas och svetsas! Sånt blir man glad över som student.

/jenny

Har nåt minne av att det finns en gräns för C-D-ponny enbet, kan det vara 90 kg?? Ska se när jag hittar TR om ingen annan vet säkert... För B-ponny finns det ingen tror jag...

Kan du göra vagnen 125 så gör det! Inte bara för säljvärdet men också för tävlingsframgångar!! 5 cm är mycket när man ska tränga sig mellan två träd...

HEJ
det är ändringar på gång vad det gäller shettisvagnar..

mvh anders ROSLAGSVAGNAR

TASHINA skrev:
HEJ
det är ändringar på gång vad det gäller shettisvagnar..

mvh anders ROSLAGSVAGNAR

Jasså, du. Hmm, bäst jag avvaktar med bygget ett tag till då... När blir det klart vilka regler som ska gälla?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 128
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar