Regler för ponnydressyr

ForeverYoung

Trådstartare
Jag är en smått galen hoppryttare som fått för mig att jag nu ska tävla dressyr på min ännu mer galna hopponny. Då jag mest har ridit klubbtävlingar i dressyr tidigare (förutom en reservinsats i div.1 för nåt år sen, haha) så har jag inte nån vidare koll på reglerna.
Jag vet sånt med nosgrimma o skydd o fläta i svansen o allt de där. Vet också att man inte får ha spö, men måste ha sporrar. Men hur korta får de vara? Om man hittar ett par som typ är obefintliga, räcker det? (Min galna ponny har energi så det räcker.)
Och det där med bett, vad gäller? Får man rida med gummibett?

Tack =)
/Emelie

Sv: Regler för ponnydressyr

Håller med om att det är en bra idé att skaffa dressyr-TR, finns en hel djungel av regler jämfört med hoppningen (upplever jag det som i alla fall). Finns också möjlighet att kolla på www.stallbacken.com.

Svaret på dina frågor är i i alla fall: ja, du får ha sporrar "utan utskjutande del" (0 mm) och på lokaltävling behöver du inte ha sporrar alls om du inte vill. Och nej, du får inte ha gummibett (åtminstone inte av den modellen jag kallar gummibett). Bettet måste vara av oböjligt material och måste var ledat. Gummi- eller syntetklädda metallbett är alltså godkända (om de är ledade) men inte raka, mjuka gummibett.

Spö får du ju dock ha på framridningen (max 1 m långt inkl. "flärp" för ponny), men naturligtvis inte inne på banan och inte heller när du rider runt banan i väntan på start.

Hoppas dettta var lite upplysning i "djungeln"! :)

Tack för svaren! Orkar inte köpa en TR bara för en enda tävling, gissar på att det blir både vår första och sista.
Är du helt säker på att man slipper rida med sporrar? Hade ju varit kanonbra i så fall! =)
Det är ett tredelat Apple Mouth-bett jag har, så det borde ju vara tillåtet i så fall.

Ja, det är säkert att du inte behöver ha sporrar på lokaltävling, dock måste du ha det på regional.

Ett tillägg till nancys utmärkta inlägg.

På ponny skall sporren även vara trubbig och max 15 mm långa.

Lånar tråden:
Visst är det så att man inte får tävla med gummityglar i dressyr?

TS: Lycka till och glöm inte att berätta hur det gick sen ;)

Det är rätt, man får inte rida på rena gummityglar, dock får man rida med lädertyglar med tunnt gummiöverdrag.

Det är rätt, man får inte rida på rena gummityglar, dock får man rida med lädertyglar med tunnt gummiöverdrag.

Tur att någon tänkte på det också, för jag rider alltid med gummityglar på den kära ponnyn :) Men hur ser man skillnaden om tyglarna bara har ett tunt gummiöverdrag eller om det är rena gummityglar? Min är i läder på mitten och längst fram vid bettet men gummi däremellan. Vad räknas dessa som? :S

De räknas som gummityglar. Tänk som så att hela tygel måste vara av läder (eller vävribb) och ÖVER denna tygel får det vara täckt med gummi.

Lånar tråden:
Visst är det så att man inte får tävla med gummityglar i dressyr?

TS: Lycka till och glöm inte att berätta hur det gick sen ;)

Det gick alldeles utmärkt! =) För att vara en superhet hopponny i alla fall.. hehe. Hon höll sig i skinnet och gjorde vad hon skulle, höll formen jättebra!

Nej, tyglarna får inte ha gummiöverdrag, däremot får de vara gummifodrade.
Skillnaden är att de gummiklädda har gummi runt hela tygeln (du ser läder bara på delen framme vid bettet och på mitten vid spännet) och de gummifodrade har bara gummi på insidan (sidan mot hästen.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679
S
Dressyr vet inte om det finns en sådan här tråd, kollade men kanske missade den. Kan vi inte ha en tråd där vi skriver om olika tävlingsregler...
Svar
13
· Visningar
2 356
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård