Regler ang Stall .. HJÄLP !

S

swawrwa

Hej.

Jag har nyligen köpt Hus + Stall..
Och ska ha inacoderingar + egen häst..
Stallet har stått i 22 år och behöver renoveras lite.
Men när allt det är klart.. Hur gör man då ?

Måste man " anmäla " att man har hästar där ?
Betala någon skatt på stallet ?
Eller är det bara att kära på ch ta in hästar `?

vet knapp något om det här.. så Uppskattar alla svar!!
Skriv allt du vet om att " öppna " stall.. Hur man ska gåväga med allt mm.. // Sara

Sv: Regler ang Stall .. HJÄLP !

Har stallet plats för 5 hästar eller fler måste du söka förprövning hos länstyrelsen innan du börjar göra om.
Ska du bara laga/reparera är det ok utan förprövning.
Dock kommer kommunena besiktningsmänniskor att klaga om stallet inte håller måtten någorlunda när de kommer förbi (ca varannat år, skiljer lite på vart man bor). Så är det ett äldre stall som är totalt fel i måtten, fixa till det så du slipper få anmärkningar.

Om du ska ta in andras hästar behövs tillstånd, det är främst kommunen och jordbruksverket som registrerar detta. Det finns massor av bra böcker att läsa när man renoverar stall, med bra tips om t ex ventilation och olika lösningar.

Sedan behöver du fundera på hur du ska driva din verksamhet. Som enskild firma, kanske är det en jordbruksfastighet och det automatiskt blir firma. Då är det ju regler kring detta, bokföring, redovisning m m.

Ta kontakt med din kommun, de finns där för att hjälpa dig!

OKej, Vi ska bara Reparera. men kostar det å ha stall ? Alltså andra kostnader, Utöver halm mm mm... Eller är det bara att någon måste godkänna stallet, sen är det inge mer med det elelr ?

Jo har läst den, Men hittade inget.. :S

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 310
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar