registreringnumer

Olympus

Trådstartare
Är regnr. samma som stamboksnr. Ska läsa hästlicens till den nya och behöver regnr, men jag vet inte riktigt vilket nr det är. I passet finns två numer som är samma fast på stamboksnr står det BEL först.

Sv: registreringnumer

Beror inte det på vad hästen är för ras/vart den är registrerad? Min häst har både stb. nr och reg. nr, det är två olika sifferkombinationer.

Registreringsnr är ett nr hästen får då man registrerar den, för sv halvblod ser det ut så här: två nr för vilken färg på papprena den har (gröna papper=full stam=04), två nr för sista siffrorna i födelseåret och sen fyra registeringssiffror. Kan se ut så här för en häst född 1992 med full stam: 04-92-1624

Stamboksnr får hästen om man stamboksfört den, dvs den varit i avel. För hingstar t.ex. Maraton 600. Ston får ju längre nummer, eftersom det finns så pass många ston i avel. T.ex. Bianca 192279

Registreringsnr är ett nr hästen får då man registrerar den, för sv halvblod ser det ut så här: två nr för vilken färg på papprena den har (gröna papper=full stam=04), två nr för sista siffrorna i födelseåret och sen fyra registeringssiffror. Kan se ut så här för en häst född 1992 med full stam: 04-92-1624

Stamboksnr får hästen om man stamboksfört den, dvs den varit i avel. För hingstar t.ex. Maraton 600. Ston får ju längre nummer, eftersom det finns så pass många ston i avel. T.ex. Bianca 192279

Jo men det där med reg nummer vet jag. Men jag har köpt en impoterad häst, från belgien. Hon har pass och allt det där men jag hittar inte hennes reg. nr som borde stå där väl?

Har den haft föl då? Eller är en godkänd hingst? Annars är det väl reg nr:et som står i det belgiska passet?

Det är ett sto, har faktiskt ingen aning om ifall hon har haft föl. Har haft 3 ägaren innan mig. Har haft kontakt med uppfödaren och hos dem tror jag inte hon haft ngt föl. Men i passet finns ett stamboknr (stamboeknr står det men det betyder väl stamboksnr?)
Betyder det att hon haft föl?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama