Registrering, hur?

Antiqua

Trådstartare
Min lilla knodd har en mamma som är Engelskt fullblod och pappa Svenskt halvblod( eller svenskt varmblod heter det väl nu?), så han kommer ju att reggas som halvblod.
Hur går det till? Ska jag bara ta ut en id-kontrollant och sen skicka papprena till Asvh? Behövs det något mer? Några särskilda papper som ska fyllas i? Ska han blodtypas?

Mvh Petra

Sv: Registrering, hur?

taget från ASVH´s hemsida:

ÅRSFÖL
När alla avgifter till hingstägaren betalts får Du en registreringsansökan (före 2004 betäckningsrapport). När Du fått denna gör Du följande:

kontakta en ID-kontrollant och chipmärkare i Din närhet för att komma ut och göra:
a) signalementsbeskrivning
b) chipmärka (+ tagelprov för chipmärkning)
c) ta material för DNA-analys av fölet (ytterligare tagelprov, speciell remiss). DNA-analys är obligatoriskt!
(Skriv gärna ut informationen till ID-kontrollanter som finns i höger kolumn och ge till ID-kontrollanten.)
När detta sedan är gjort, KONTROLLERA att alla uppgifter är rätt ifyllda. Sedan ett hästpass är utfärdat går ett hästnamn inte att ändra. (Regler för namngivning finner du i kolumnen till höger under "Att döpa sin häst").
Skicka sedan registreringsansökan med signalementsbeskrivning, tagel för DNA-analys och chiprapport (inkl. överblivna etiketter samt tagel) till ASVH, Stambokskontoret, 240 32 Flyinge.
Om registreringsansökan skickas in efter den 31/12 födelseåret krävs DNA-analys mot både moder och fader. Är modern inte tidigare DNA-testad måste DNA-prov för henne bifogas registreringsansökan.
Om Du lånat ett sto är det viktigt att fodervärdsavtal bifogas.
Det skall alltså tas 2 tagelprov, ett för chipmärkningen och ett för DNA-analys.

Han registreras i ASVH som svenskt varmblod ( halvblod).
ID kontrollanten kan alla regler om den ska blodtypas eller ej, beror på ålder och om pappan är godkänd eller ej.

Tack tack, pappan är godkänd, Figaro R.

Så ok, jag börjar med att skicka in papprena till hingstägaren helt enkelt, har tänkt att göra det nu i veckan:)

Vill du stamboköra stoet i ASVH gäller följande

"KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr. "

"KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr. "
Och den blanketten hittar du här: http://www.asvh.se/blanketter/passansokan.pdf

ASVH måste göra någonting åt sin hemsida så att den blir mer lätt överskådlig och logisk i sin navigering. Jag tycker att det är alldeles för många som inte vet vart man skall hitta det som behövs i olika frågor rörande förbundets aktiviteter och göromål.

Oj, tack så mycket, det hade jag ingen aning om!
Men det innebär alltså att jag måste regga om Lady för att kunna regga honom och tex kunna vara med på fölvisning? Har jag upfattat rätt?
Om jag inte skulle regga om Lady, vart ska jag då regga honom:confused:. Han kan ju inte bli med i Svenska galoppförbundet.
Hm?

Du registrerar inte om ditt fullblodssto till ASVH, du gör en tilläggsregistrering. Vill du betäcka med en fullblodshingst senare registreras avkomman i Svenska Galoppförbundet. Ska din fölunge få "gröna papper" måste du även registrera ditt sto i ASVH.

Om det inte är nya regler nu så behöver man inte tilläggsregistrera stoet för att avkomman ska få gröna papper. Däremot måste stoet registreras i ASVH om hon ska stambokföras där.

Så var det iaf för nåt år sedan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 807
Senast: Bison
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
31 532
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 265
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama