Registrering av fölet

A

Ajano

Mitt halvblod Mona fick för 3 veckor sedan ett hingstföl, nu undrar jag; hur går jag tillväga för att registrera detta lilla mirakel? Ska man inte få språngsedel från hingststationen eller har jag missuppfattat det? Nån som vet? Förresten pappan är också halvblod om någon undrar.

Du fick väl ett papper från hingststationen där du rapporterar vad det blev? När du skickat in det så får du tillbaka pappret som du ska skicka med vid registreringen.

Vi ringde hingststationen dagen efter fölet fötts och meddelade det, de gratulerade och så, men sa inget om nån lapp, och vi har heller inte fått någon lapp hem.
Allt är ju betalt och klart sen länge så jag fattar ingenting. :confused:

Efter stoet har betäckts mm får man en liten talong (ska få i alla fall) från hingstägaren som man efter fölets födsel (eller död) ska skicka tillbaka till hingsägaren. Hingstägaren har då ytterligare papper som han ska skicka till dig -det papper som färg, tecken och virvlar mm ska fyllas i på. Det ska vara en speciellt utbildad id-kontrollant som gör det (kolla asvh:s sida efter närmaste).

Om du inte har fått den första lilla lappen (brukar vara nedre tredjedelen av en A4:a) så får du ringa hingstägaren och be om ett sådant.

Vilken är hingsten?

Tack för svaret, nej jag har inte fått någon sån lapp så jag ska ringa hingstägaren och be att få en.
Hingsten är Simsalabim.

Eftersom du har meddelat hingsthållaren att du har fått ett föl så kommer du få pappren därifrån såsmåningom. Ring igen och påminn om du tycker det tar för lång tid.
Det är dock ingen panik, du behöver inte registera än... ;)

Det är inte alla hingstägare som lämnar den lilla talongen om resultat av betäckning till stoägarna.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat