Registrering av föl

M

Maads

Jag undrar lite över det här med registrering av föl. Råkade ut för en tjuvbetäckning förra våren, min unghingst betäckte mitt gamla sto och ut kom 11 månader senare ett välskapt föl.

Problemet är nu bara att pappan till fölet inte är en godkänd hingst han är dock helt renrasig med papper och allt och detsamma med fölets mamma.

Min fråga är om det går att registrera och tävla med ett föl som inte har en godkänd hingst som pappa . Finns det någon möjlighet att få papper på ett sådant föl om man kan bevisa att hon är renrasig?

Är mycket tacksam för svar

Sv: Registrering av föl

Kontakta SIF så hjälper de dig. Det går att regga men är dyrare och krångligare.
Jag tror hästen får tävla både på SIFtävlingar och SvRFtävlingar men om det är en hingst kan den inte godkännas för avel.

em76 skrev:
Kontakta SIF så hjälper de dig. Det går att regga men är dyrare och krångligare.
Jag tror hästen får tävla både på SIFtävlingar och SvRFtävlingar men om det är en hingst kan den inte godkännas för avel.

Oavsett om det är en hingst eller ett sto så får den aldrig avelsbedömas när den i född i Sverige. Däremot om den varit född i ett annat land där den fått vanliga papper. Tex Island där aveln är fri. Livet är inte rättvist!

Det kostar 4800 kr att registrera din häst i bilageregistret, varav 1500 är en straffavgift, 800 vanlig hästpassavift och det övriga för obetald hingstlicens och stoavgift + tilläggsavgift för att dessa inte betalts tidigare, precis som om man kunde lösa hingstlicens till en icke godkänd hingst... Suck! Tillkommer kostnader för blodtypning, chipsmärkning och id-kontroll. Då blir den registrerad som renrasig islandshäst. Ett sto får betäckas med gokänd hingst och den avkomman hamnar i vanliga registret. Många som inte är intresserade av tävling eller avel, har valt att registrera avkomman i ett register för hästar med okänd härstamning. Här krävs ingen blodtypning och det kostar bara 400 kr...

From detta år har hingstlicensen höjts så föl som föds efter ej godkänd hingst nästa år kommer att kosta 6800 att registrera. Dock, skulle hingsten ha betäckt mer än ett sto så kostar det 2700 för föl nr 2 osv, detta eftersom hingstlicens + straffavgift för sen sådan, endast betalas en gång på samma hingst.

Om dessa avgifter får sedan gärna andra tycka till. Jag tycker allt är ok utom just straffavgiften på 1500 som så fint kallas registerhållningsavgift. Så jag tycker föl ett skulle kosta 3300 och föl nr 2 osv 1200, eftersom det är rätt att ta ut en hingstlicens och att stoavgiften är på 300 samt tilläggsavgiften för sent betald stoavgift är på 100 och passet kostar 800 för alla hästar, utom de som redan är reggade och då betalar 500. De 1500 är enligt Göran Häggberg själv en markering att man inte vill ha ej godkända hingstar i aveln, såsom man har på Island där aveln är fri.

Däremot tycker jag fölen skall ha fullgoda papper och b-registret slopas. Sverige är ensamt om detta b-register. Det finns helsyskon där dena ena har fullgoda papper för att den är tillverkad på Island med den andra har bilagestatus pga den tillverkats i Sverige, utav samma icke godkända hingst! Aveln är som sagt fri på Island och det är så vår underbara ras har skapats med denna mångfald av anlag och egenskaper. Sund bred avelsbas ger mindre risk för i´navel och defekter!

Anette

Vilka hutlösa priser!! :eek: SIF tjänar bra med pengar på folk som inte följer deras direktiv med andra ord :smirk: Det måste ju kosta mkt för dig med gårdshingsten?Eller reggar du alla de avkommorna?

Det är ändå inte dyrt, faktiskt.
Att använda en godkänd hingst skulle förutom dessa kostander kosta språng 5000:- - 10000:-, betesavgifter 25:-/dag i minst 30 dagar = 750:- samt resor till och från hingsten.

Jo det är klart, men att ta ut en licens avgift på en hingst som inte får ha licens i vanliga fall är ju verkligen ett sätt att tjäna pengar på.Vanligtvis rör det sig om just tjuvbetäckningar i å med att alla vet att det blir svårare med registrering osv.

chrysler skrev:
Vilka hutlösa priser!! :eek: SIF tjänar bra med pengar på folk som inte följer deras direktiv med andra ord :smirk: Det måste ju kosta mkt för dig med gårdshingsten?Eller reggar du alla de avkommorna?

Ja visst är de hutlösa! De 1500 retar jag mig verkligen på! Hade jag ägt en godkänd egen hingst så hade jag bara behövt betala 3200 för första fölet och 1100 för de andra totalt eftersom man betalar en hingstlicens och stoavgift på 300 för varje sto samt 800 för passet. det sista tycker jag är dubbelt så dyrt som det borde vara! Varför kan andra göra pass för 400 men inte SIF??? Är vi så mycket långsammare i arbetstempot? Har tom hört priser på 300 från någon rasförening!

Anette

De hutlösa kostnaderna i förhållande till andra raser håller jag med om.
Det är märkligt att allt runt Islandshästar måste vara så dyrt.
Men att det kostar litet mera att registrera "busavel" och tjuvbetäckningar, det tycker jag inte är så mycket att orda om.

STC tar 875 kr för att utfärda ett hästpass, och då är ändå hästarna registrerade och frysmärkta sedan tidigare. Stor vits att lösa ett pass på tex 18 års märr som kanske fått 30 sprutor i livet redan, och till en sådan kostnad med.

Jag undrar också....
Mitt sto som nu fått föl har hästpass från island.Är inte reggad i sverige alls.
På fölet har jag bara en språngsedel på väg.
Vad tror ni kommer att kosta att regga dessa två i sverige då...Måste det isländska passet bytas ut???

Hur gör jag?? Och hur många tusen kostar det tror ni???? :eek:

// Åsa

Om du går in på www.icelandichorse.se ---> avel ---> hästpass så finns en prislista längst ner på sidan. Kan tänka mig att det är " Registrering av häst med utländskt pass: 400:-" som gäller för ditt sto. Fölet har jag ingen aning om, men det bör avelskansliet kunna svara på direkt om du kontaktar dem.

På sidan står precis hur du skall göra för att fixa hästpass osv också.

Jag har själv råkat ut för en tjuvbetäckning. Fick ett föl i april i år utan att jag visste hon skulle föla. Ingen såg detta på henne. Inte ens hingshållare som är van hästmänniska.

Jag har fått papper från SIF, och kostnad för häst i bilaga som det heter (B-reg.) Summa 6 500:- + kostnader för DNA, signalementsbeskrivning och chipmärkning.
Både SIF och SH ska ha hingslicens. SH obetalda hingstlic. kostar 400:-
SIF:s avgift 3 000:- + administration 1 500:-

Det kostar alldeles för mycket. Har man inte planerat in ett föl, så tar det styggt i plånboken.

Men man kan ju tycka att det inte bara är SIF som är skyldiga till detta - hingsthållaren då, som uppenbarligen inte har koll på vad sin/a hingstar gör?

Nu kan man ju vara glad åt att det blev ett föl, men om stoet i stället skulle blivit skadat eller avlidit vid fölning eller betäckning?

Jag tycker som ang.Att hingsthållaren ska få betala, det är hans hingst som ställt till problem :mad:

Dessutom är ju SIF dyrare när det gller andra saker oxå.Tex medlemsavgiften som enligt mej börjar bli en smula för mkt nu, jag är medlem i vanlig ridklubb som kostar 100kr.Nu vet jag att SIF kanske måste ta ut mer om de ej får bidrag som vanliga klubbar får men då ska man se till att inte ta sig vatten över huvudet när pengarna aldrig räcker.Sist var det den nya ovalbanan som skulle betalas av medlemmar å som, om jag minns rätt bara är förbundets några år å inte livstid.Vadhar en norrbottning för nytta av den banan? :smirk:

Du vet, det är så i hela landet.Storebror ska se till att alla förljer vad storebror vill så man hotar helt enkelt med attt göra den ev laglöse fattigare genom att ta ut straffavgifter.Penga bortfall brukar kunna avskräcka :smirk:

Här skall du opponera dig! Fölet är tillverkat i fjol, inte i år och hingslicensen höjdes inte förrän i år till 3000:-. I fjol var den 1000:-Så du bör inte behöva betala så mycket. Sedan tror jag att eftersom vi tillhör EU, kan du faktiskt registrera den i tex Danmark. Det är dyrt där med, men hästen får då vanliga papper, om än danska!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tänker inte betala rakt av bara. Ska höra varför det kostar så mycket för mig. Hon blir ju reg. som islandshäst i B-reg. ,men det är ändå en rejäl kostnad.
Hingsthållaren ska få betala en stor del av avgiften. Han måste ju ha det största ansvaret. Jag har ju bara haft mina hästar inhyrda där.

Man får vara glad för att det gick bra, så inte jag hade varit utan häst. Men som sagt, det var ju inte med i planeringen.

Tack för ditt utmärkta svar =)

Det glädjer mig mycket att det går att registrera vår lilla saga . Dyrt må de vara men i gengäld mycket mer roligt med hästen.

Mvh/madelene Ojala

Maads skrev:
Tack för ditt utmärkta svar =)

Det glädjer mig mycket att det går att registrera vår lilla saga . Dyrt må de vara men i gengäld mycket mer roligt med hästen.

Mvh/madelene Ojala

Det är ju bar så att tycker man om sin häst så gör man. Synd bara att SIF inte kan acceptera den kärleken utan måste utnyttja den istället!

Anette

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar