Sv: Registrering av föl
em76 skrev:
Kontakta SIF så hjälper de dig. Det går att regga men är dyrare och krångligare.
Jag tror hästen får tävla både på SIFtävlingar och SvRFtävlingar men om det är en hingst kan den inte godkännas för avel.
Oavsett om det är en hingst eller ett sto så får den aldrig avelsbedömas när den i född i Sverige. Däremot om den varit född i ett annat land där den fått vanliga papper. Tex Island där aveln är fri. Livet är inte rättvist!
Det kostar 4800 kr att registrera din häst i bilageregistret, varav 1500 är en straffavgift, 800 vanlig hästpassavift och det övriga för obetald hingstlicens och stoavgift + tilläggsavgift för att dessa inte betalts tidigare, precis som om man kunde lösa hingstlicens till en icke godkänd hingst... Suck! Tillkommer kostnader för blodtypning, chipsmärkning och id-kontroll. Då blir den registrerad som renrasig islandshäst. Ett sto får betäckas med gokänd hingst och den avkomman hamnar i vanliga registret. Många som inte är intresserade av tävling eller avel, har valt att registrera avkomman i ett register för hästar med okänd härstamning. Här krävs ingen blodtypning och det kostar bara 400 kr...
From detta år har hingstlicensen höjts så föl som föds efter ej godkänd hingst nästa år kommer att kosta 6800 att registrera. Dock, skulle hingsten ha betäckt mer än ett sto så kostar det 2700 för föl nr 2 osv, detta eftersom hingstlicens + straffavgift för sen sådan, endast betalas en gång på samma hingst.
Om dessa avgifter får sedan gärna andra tycka till. Jag tycker allt är ok utom just straffavgiften på 1500 som så fint kallas registerhållningsavgift. Så jag tycker föl ett skulle kosta 3300 och föl nr 2 osv 1200, eftersom det är rätt att ta ut en hingstlicens och att stoavgiften är på 300 samt tilläggsavgiften för sent betald stoavgift är på 100 och passet kostar 800 för alla hästar, utom de som redan är reggade och då betalar 500. De 1500 är enligt Göran Häggberg själv en markering att man inte vill ha ej godkända hingstar i aveln, såsom man har på Island där aveln är fri.
Däremot tycker jag fölen skall ha fullgoda papper och b-registret slopas. Sverige är ensamt om detta b-register. Det finns helsyskon där dena ena har fullgoda papper för att den är tillverkad på Island med den andra har bilagestatus pga den tillverkats i Sverige, utav samma icke godkända hingst! Aveln är som sagt fri på Island och det är så vår underbara ras har skapats med denna mångfald av anlag och egenskaper. Sund bred avelsbas ger mindre risk för i´navel och defekter!
Anette