Registrering av föl med okänd fader...

EmblaAsk

Trådstartare
Vet inte riktigt om detta hör hemma på avel, men men...Flytta om det passar bättre ngn annanstans!

Jag funderar på att köpa ett föl med okänd fader. Han går ännu vid sin moders sida. Hur registreringen går till osv vet jag men frågan är:

Behöver han ett åldersintyg från veterinär? Jag tycker att han inte skulle behöva det eftersom han är vid moderns sida, men hur är det?

Annars behöver ju ALLA med okänd härstamming åldersintyg oavsett om man vet när dom är födda eller ej.

Kan man regga honom med okänd fader och känd moder? Eller är det enklare/ bättre att skriva okänd på allt? Jag vill ju att det skall bli så billigt som möjligt. Så vitt jag vet finns det ingen betäckningsrapport el dyl.

Hästen i fråga är en shetlandskorsning, kommer att bli valack så stammen är oväsentlig för mig. Han säljs billigt mot att köparen fixar passansökan osv...

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Registrering av föl med okänd fader...

Alla med okänd härstamning SKA ha åldersintyg när de registreras...

Jag som uppfödare av en avkomma utan känd fader har inte behövt skaffa åldersintyg åt min fölunge som går vid sidan av mamman.
Han id-kollades och papprena är inskickade till rasföreningen.
Nu vet jag inte om det är skillnad för att vi fortfarande har en öppen stambok och för att fölet är rastypad IC.

(Och innan folk börjar skrika sig blåa,stoet är ett importsto ursprungligen från England till Holland där jag i min tur varit och köpt henne,man visste att hon gått med en viss hingst men jag kan tyvärr ej få det bekräftat då ursprungsägaren vägrar skicka DNA och om h*n skulle göra det så kostar det alldeles för mkt mer pengar (alltså,de i England vill att man isåfall "köper" DNA't..)
 
Sv: Registrering av föl med okänd fader...

Så här står det i ASRP's registreringsregler...

Registrering av svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst eller e. okänd far.

Följande handlingar insändes till registrator:

Ansökningsblankett – Ansökan för registrering/utfärdande av hästpass i Avelsföreningen Svensk Ridponny.

Intyg från hingstägaren på att betäckning skett tillsammans med kopia på hingstens registreringsbevis.

Intyg från stoägaren (uppfödaren) på att fölning skett samt datum för detta tillsammans med kopia på moderns registreringsbevis.

Signalementsbeskrivning utförd av behörig ID-kontrollant. Behörig är av SH godkänd ID-kontrollant kategori 1. Förteckning över dessa finns på www.svehast.se , Svenska Hästavelsförbundet 0511-672 30. ID-kontroll ska göras på för ändamålet avsedd blankett utfärdad av SH. Endast originalblankett godtas. ID-kontrollant bör inte ID-kontrollera egna ponnyer. Mikrochipmärkning rekommenderas i samband med ID-kontroll.

Ponnyn skall vara mikrochipmärkt. Är ponnyn 20 år eller äldre kan mikrochipmärkningen ersättas med ett av ID-kontrollant eller veterinär iordninggjort kuvert med tagel som insändes tillammans med registreringsansökan.

Härstamningsverifiering via DNA av hingst, sto och avkomma. Om endast modern är känd skall hon och avkomman typas. Ponny kan inte registreras med känd far och okänd mor. Förfaringssätt vid DNA-typning hittar du längre fram i foldern. Om föräldrarna inte lever eller av annan anledning inte kan DNA-typas då avkomman ska registreras kan denna endast registreras med okänd stam, okänd uppfödare och ålder enligt tänder, förfaringssätt för detta finns längre fram i foldern.

Ej kvalificerad hingst – hingst ej visad för avelsvärdering eller hingst som ej löst betäckningslicens/betäckningsbevis


Alltså behövs ålderintyg enligt tänder om du ska registrera med helt okänd härstamning och okänd uppfödare. Vilket är det billigaste alternativet... Eftersom man annars måste DNA-typa fölet (och stoet om det inte är gjort innan). Meningen är väl dock att man ska ange modern om hon finns i livet och kan DNA-testas.
 

Liknande trådar

Avel Hej, suttit och läst på STS om registrering av vårat föl. Man kan registrera som tinker part breed, men vad innebär det? är det...
Svar
7
· Visningar
1 264
Senast: Liander
·
Avel Nu är de ju så att många vet säkert om lilla bukefölet som kom 1April, och nu börjar det bli dags att tänka på pass osv. Hon är ju...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: pinky
·
Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: traceys
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
938
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp