Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag ska väl vara ärlig och säga att jag var lite lat, det tog mig två år innan jag faktiskt skickade in om ägarbyte. Underligt egentligen att det inte är lika noggrant som vid bilköp
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Först och främst så har hästpasset inget med ägandet att göra, hästpasset finns till för att säkerställa kvaliteten på hästen som livsmedel och var ett led i EU-satsningen "från jord till bord".

Vem som är ägare av en häst framgår genom köpekontrakt och kvitto.

Att rasföreningar tar ut pengar för att "registrera" ägare är rent lurendrejeri, faktum är att det var totalt korkat att öht blanda in några rasföreningar i hästpassen - rasföreningarna ska ägna sig åt avel och inget annat, passen skulle ha legat centralt hos jordbruksverket där kontrollen ligger för andra köttproducerande djur som tex nötkreatur, får, grisar.

Pass finns ju bara för just hästar men det hör ihop med att man för andra djurslag har produktionsplatsnummer och gårdsjournal eller centrala dataregister, medan det för häst räcker med passet och att man är registrerad som foderföretagare alt. har hästen uppstallad hos någon som är registrerad foderföretagare (ja, det fuskas väldigt mycket med detta...)
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Ska jag vara ärlig har jag helt glömt bort detta. Hur kan man vara så klantig? Gjorde inget ägarbyte på min gamla häst inköpt -00. Fick inte ens papper från säljarna då. Nu tror jag faktioskt att jag har ett påskrivet papper som jag lagt in med kontrakt osv men klantigt nog glömt att skicka in. Ska givetvis fixa detta omgående nu när min häst dessutom är till salu. Hur beställer man sådana formulär? Lär ju bli aktuellt framöver...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Bara en allmän fråga: Är det alltså så att vissa avelsförbund har systemet att hästägarens namn står inskrivet i passet alltså?

Mina travare har ägarbytespappret separat (skrivs på av köpare och säljare och skickas in till ST) och så var det även med connemara-ponnysarnas pass.

Skicka själva passet hit och dit verkar ju fullständigt rubbat. Särskilt när passet ska följa hästen hela tiden Vad jag vet så finns det ingen undantagsregel som tillåter att man skickar iväg passet för omregistrering. Jag tror vissa avelsförbund har tagit sig friheter de inte har rätt till :angel:
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag tycker det är ett bra system att kunna spåra häst via ägarregister.

Och om det nu finns så tycker jag absolut att man ska följa regelverket och låta registrera sig som ny ägare på hästen.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag har betalat väldigt mycket pengar till olika rasförbund för att ha en text i passen.
Vad får man för de pengarna?
Ingenting.

På någon av hästarna har jag glömt att skicka in ägarbyte men har kvitto någonstans i pappershögarna där hemma.

Man är skyldig att ha pass på sin häst men är inte skyldig att registrera dem centralt någonstans, precis som man inte är skyldig att registrera innehav av radio.

Man får sälja sin begagnade häst eller sin begagnade radio. Man behöver - om man inte är företagare - inte deklarera för de pengar man fått vid försäljning av sin begagnade häst eller sin begagnade radio eller sin begagnade bil.

Däremot är man skyldig att någon är registrerad ägare till en bil men det är ju en helt annan fråga.
Man vill inte vara registrerad som ägare till en bil man har sålt.

Det gör antagligen inget att vara registrerad ägare till en häst som man har sålt.

Jag är inte alls säker på om jag gillar registerföring hit eller dit av diverse ägodelar.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Bara en allmän fråga: Är det alltså så att vissa avelsförbund har systemet att hästägarens namn står inskrivet i passet alltså?

Mina travare har ägarbytespappret separat (skrivs på av köpare och säljare och skickas in till ST) och så var det även med connemara-ponnysarnas pass.

Skicka själva passet hit och dit verkar ju fullständigt rubbat. Särskilt när passet ska följa hästen hela tiden Vad jag vet så finns det ingen undantagsregel som tillåter att man skickar iväg passet för omregistrering. Jag tror vissa avelsförbund har tagit sig friheter de inte har rätt till :angel:

Till Galoppförbundet skickade man in en blankett med ägarbyte, sen kunde man själv välja ifall man vill fylla i informationen i passet.
Till ASVH är det också en blankett och så får man en klisterlapp tillbaka som man kan sätta i passet. Finns säkert andra förbund där man måste skicka in hela passet...men iaf inte hos ASVH och Galoppförbundet:p
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Håller med, jag tycker det är bra att det går att spåra ägare.

Jag har registrerat mig som ägare till båda mina hästar. Den ena har jag dessutom registrerat i svenska rasföreningen (hon importerades -05, jag köpte i höstas).
Jag har ett papper där det står ägarbevis. Det är ett fullt giltigt dokument som styrker att jag äger hästarna. Det förvaras i passet, men är inte en del av själva passhandlingen. Det är ett separat papper, med underskrifter och allt.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Det är ju onekligen ganska höga kostnader förbunden tar för registrering, personligen känner jag att som hästköpare känns det mer seriöst när alla papper är "i ordning", både köpekontrakt och ägarregistrering. I min värld ger det ett seriösare intryck. Därmed har jag inte sagt att alla andra är oseriösa, för som vi konstaterat så är det bara kontrakt/kvitto som är juridiskt bindande. En stor fördel som jag ser det med registrering är ju att det går att spåra en häst direkt till sin ägare. Om min häst tex skulle bli stulen idag, då skulle typ den 4:e ägaren bakåt vara den som blev kontaktad när de hittade hästen. Samt att jag själv som ny ägare hade kunnat se hur många ägare hästen haft bakåt i ledet, sådant är viktigt för mig. Någon jämförde med att äga till exempel en radio, nu tycker jag det är en vädligt stor skillnad på en radio och en häst för kanske 100.000. (eller en häst oavsett prisklass) Jag kan inte komma på några ägodelar runt 100.000 kronors klassen som man INTE skulle vilja registrera sig som ägare på....:-)
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Visst är det kvittot, men om det nu inte är ägaren som säljer hästen kommer du ju att förlora den eftersom god tro-köp inte längre existerar. Särskilt inte om det nu visar sig att någon annan är registrerad som ägare till hästen.
Godtrosförvärv existerar absolut fortfarande och är vanligt förekommande inom sakrätten. Däremot anses man inte vara i god tro om man har minsta misstanke om att ägarförhållandena inte är dem rätta, godtrosrekvisitet är högt ställt. Det vill säga; ser man t.ex i ett register att det är en annan ägare än säljare måste man kolla upp detta ordentligt, annars anses man vara i ond tro och kan bli av med hästen eftersom man inte har något sakrättsligt skydd. Kvittona spelar isf ingen roll.

2 och 3§§ i GFL: https://lagen.nu/1986:796

Att registrering i dessa hästregister inte är obligatoriskt medför att man inte måste registrera för att få legal äganderätt, men för att förhindra godtrosförvärv är det en vettig idé. Alternativet är att man kan visa en obruten överlåtelsekedja som försätter köparen i god tro, men det kan vara svårt om det är så att det är "många vändor" tillbaka till den som står registrerad, och bryts det någonstans på vägen anses man inte vara i god tro.
 
Senast ändrad:
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Håller med, jag tycker det är bra att det går att spåra ägare.

Jag har registrerat mig som ägare till båda mina hästar. Den ena har jag dessutom registrerat i svenska rasföreningen (hon importerades -05, jag köpte i höstas).
Jag har ett papper där det står ägarbevis. Det är ett fullt giltigt dokument som styrker att jag äger hästarna. Det förvaras i passet, men är inte en del av själva passhandlingen. Det är ett separat papper, med underskrifter och allt.

Jag förvarar inte ägarbeviset i passet (som ligger i stallet). Det har jag hemma bland hästpapperna. Jag är nog ägare i svenska registret men i avelsdatabasen World Fengur står den avlidne uppfödaren på Island som ägare.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

.........................
 
Senast ändrad:
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag tycker det är ett bra system att kunna spåra häst via ägarregister.

Och om det nu finns så tycker jag absolut att man ska följa regelverket och låta registrera sig som ny ägare på hästen.

Problemet är ju att varje rasförening kör sitt eget race med egna regler och eget upplägg.

Hittar man en okänd häst så måste man alltså först fastställa ras för att veta vilken rasförening man ska kolla med :crazy:

Totalt vansinne på ren svenska- Hur skiljer du tex en islandshäst från en nordlandshäst ? En morgan från ett "halvblod" ? Någon inbiten hästmänniska kanske kan skilja ut vilken ras det rör sig om så att man kan kontakta rätt registerhållare, men vakthavande befäl på polisstationen kan det förmodligen inte.

Utan något att gå på så skulle det för många människor tom vara svårt att veta vilken färg det är på hästen, det finns åtskilliga människor i stall landet runt som inte ens vet vad en svartskimmel är för nått - eller som lever kvar i att det inte finns svarta hästar utan bara väldigt mörkt bruna :D (det finns i själva verket ett flertal olika svarta anlag).

Skulle det däremot finnas ett nationellt register så skulle det kunna gå att söka på ID-nummer (chip, frysmärkning) eller på konturdiagram/foto.

Då skulle man åtminstone med foto/konturdiagram kunna begränsa antalet möjliga individer... för om hästen är stulen - kommer man då att återfinna hästen tillsammans med passet ? Nja, förmodligen inte eftersom man då vill dölja sitt brott och då förfalskar dokumentation eller använder samma pass till flera hästar. Är det en billigare häst så är det risk för att den svartslaktas för att dryga ut någon köttgryta eller lasagne, är det en mer dyrbar häst så kommer istället dokumentationen förfalskas...

Den dagen som det finns ett ägarregister värt namnet så hamnar saken i ett annat läge, men idag är det mer eller mindre att betrakta som lurendrejeri och ocker :devil:
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag har upptäckt att många som inte är intresserade av avel inte heller bryr sig eller fattar att man ska göra ägarbyte hos avelsföreningen, dom är nöjda med att dom står som ägare på licenser m m. Har upptäckt genom att lista mina uppfödningar som är ganska många numera och jag står fortfarande som ägare på ganska många av dom. Har dessutom inte den ringaste aning om vem som idag äger vissa av dom. Jag har från början sålt dom till unghästutbildare, som inte gjort ägarbyte och som senare sålt dom vidare.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Bara en allmän fråga: Är det alltså så att vissa avelsförbund har systemet att hästägarens namn står inskrivet i passet alltså?

Mina travare har ägarbytespappret separat (skrivs på av köpare och säljare och skickas in till ST) och så var det även med connemara-ponnysarnas pass.

Skicka själva passet hit och dit verkar ju fullständigt rubbat. Särskilt när passet ska följa hästen hela tiden Vad jag vet så finns det ingen undantagsregel som tillåter att man skickar iväg passet för omregistrering. Jag tror vissa avelsförbund har tagit sig friheter de inte har rätt till :angel:

Där har du fel :)

Enl. EU-förordningen 504/2008 har man rätt att skicka passet till utfärdande organ för uppdatering.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Där har du fel :)

Enl. EU-förordningen 504/2008 har man rätt att skicka passet till utfärdande organ för uppdatering.
jahaja... det visste jag inte... Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det är lite rubbat att ha ägarnamnet i passet när det går att lösa på ett enklare sätt.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Alla mina hästar är registrerade på mig, skulle inte våga annat! Och nej jag skulle inte köpa en häst som inte var registrerad på säljaren eller dennes tillhörande familjemedlem.

Pengarna att omregistrera och att skicka in passet är en piss i Nissan jämfört med att köpa/äga häst. Första gången kändes det obehagligt att skicka iväg passet, men man vänjer sig och rekade brev är ju bra kontroll på. Under tiden kan man visa upp rek-kvittot om en veterinär frågar efter det.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Alla mina hästar är registrerade på mig, skulle inte våga annat! Och nej jag skulle inte köpa en häst som inte var registrerad på säljaren eller dennes tillhörande familjemedlem.

Pengarna att omregistrera och att skicka in passet är en piss i Nissan jämfört med att köpa/äga häst. Första gången kändes det obehagligt att skicka iväg passet, men man vänjer sig och rekade brev är ju bra kontroll på. Under tiden kan man visa upp rek-kvittot om en veterinär frågar efter det.

Är det många föreningar som vill att man skickar in passet? Varken Galoppförbundet eller ASVH kräver det...lite nyfiken bara ifall det var vanligt i andra rasförbund?

Rent generellt i diskussionen vill jag passa på att tillägga att jag tycker det är mycket märkligt egentligen att det inte finns någon nationell databas för just hästar. Som någon skrev, ifall polisen hittar en en stulen/borttappad häst så måste de ju först klura ut vilken ras det är för att kontakta rätt förening...där KANSKE rätta ägaren står registrerad ...det låter ju galet:p

Varför finns det inget intresse hos tex Jordbruksverket där så många andra djur finns i databaserna. Hundar, får, kor och allt vad det nu är. Varför är det inte lika viktigt med hästar???
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 337
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp