Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag antar att när det blev att man skulle kontrollera "ätbarheten" hos hästar så slog jordbruksverket ifrån sig så gott dom kunde - slutresultatet blev en eländig halvmesyr som egentligen inte är bra för någon.

Hästar är ju idag nånstans i limbo - dom anses ibland att vara "gårdsdjur" och ibland anses dom vara sällskapsdjur. Så då blir det ju inte nån ordning på nånting öht.

Och att då lägga ut passen och registerhållning på de olika rasföreningarna gjorde ju situationen ännu värre än vad den redan var... sen började SvRF och liknande aktörer dessutom blanda sig i det hela med en ambition att använda passen till nått som dom aldrig var tänkta till från början - total soppa blev slutresultatet :grin:

Det finns ju vidare djupa skillnader och orättvisor i systemet, tex som ASVH som tar ut högre avgifter än flera andra samtidigt som hästar med grå papper straffas med högre avgifter... vilket för mig känns som ocker - antingen tar man på sig att registrera och då blir det mer eller mindre till självkostnadspris eller så låter man bli alltihop och hästar med sämre härstamning ska ju inte betala för billigare avgifter för övriga :mad:

Personligen tycker jag att Jordbruksverket skulle gå in och peka med hela handen och styra upp det hela, vilket kanske blir kontentan av att det hittas hästkött på ställen där det inte borde vara.

2012 fanns det inga hästar - 2013 finns det häst i allt ;)

Fö är det ju en enkel sak att man utfärdar ett nytt pass och samtidigt "dödar" det gamla, då behöver man inte skicka in några pass för "ägarbyte". Dåliga administrativa lösningar får ju skyllas på den som har skapat dem...
 
Senast ändrad:
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Dom hästar min familj har köpt alla varit reggade på tidigare ägare som vi köpt från, förutom min travare som aldrig haft ett ägarbyte efter travet, visserligen fanns alla papper i passet men inte på databasen. Jag försökte mig på ett ägarebyte på travsport men tyvärr ville inte den ägaren som stod på travsport skriva på papper och alla jag pratade med hävdade att så länge jag kan uppvisa kvitto på hästen att jag köpt honom så är han min.

Min nya står uppfödaren som ägare på tills han är betald och klar, sen görs ett ägarbyte och så skrivs han över på mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 337
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp