Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Man kan ju egentligen aldrig veta helt säkert om man inte kan få se kvitton ända tillbaka från uppfödaren....Som i mitt fall nu - även om säljaren visar kvitto på att hon köpt hästen så kan jag ju omöjligt garantera att hästen inte är stulen. Hur skulle du gjort i den sitsen, vad skulle du råda mig till?

Ja vad ska man säga. Snacka om överkurs det som hände mig var inte vanligt tror och hoppas jag. Snacka om strul ...

Har säljaren firma?

Ska man kolla att människor inte är i konkurs då måste man ringa tingsrätten.

Det är ju som vanligt när man köper dyra grejor , kolla upp säljaren. Kanske sådan där kreditupplysning. Du måste avgöra själv om du vill lita på säljaren eller inte. De flesta är ju ärliga , absolut. Det kan absolut vara en fördel att handla av en säljare som handlar med hästar, hästhandlare för de har ofta rykte att tänka på. Jag hade mastodont-otur...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Lagar som gäller är konsumentköplagen från privatperson och köplagen från firma.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Hm...ja man får väl kolla upp så långt det går.. det är en privat person, ingen hästhandlare. Har känt tjejen i över ett år då jag haft hästen på foder. Hon kan bifoga ett köpekontrakt på att hon köpt hästen, samt att vi givetivs skriver kontrakt oss emellan. I det kontraktet finns även en klausul att hon intygar att hon äger hästen. Men fortfarande står tredje ägaren bakåt som reggad ägare, men jag får nog släppa den tanken för det bevisar ju ändå ingenting...

Trist det som hände för dig....hade du alltså köpt och hämtat hem hästen och sen...?
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

*KL*

Att man står som Ägare i Blupen har ju överhuvudtaget inget ägarbevis av hästen utan det är ju köpekontraktet som gäller och inget annat .

Och vem kräver 3 köpare tillbaka i kvitton ? Inte ASVH iallafall utan man skickar in senaste köpebeviset till dom ...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Det är säkert inga problem du tog ju en risk redan att du har haft hästen på foder....

Risken är minimal eftersom du vet att hästen är frisk och om din säljare kan ju ha blivit lurad av någon tidigare men... det verkar ju inte så troligt..


Folk köper och säljer mycket på blocket nuförtiden, när jag köpt dyra grejor så brukar jag be folk att skriva ett intyg på att de äger grejen. Vad kan man göra mer ? Man kan ju inte utgå från att folk är kriminella , eller hur...

Om du har ett skriftligt intyg om att hästen är säljarens så kommer det någon annan som anser sig äga hästen så kan du stämma säljaren som du har intyget från.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

*KL*

Att man står som Ägare i Blupen har ju överhuvudtaget inget ägarbevis av hästen utan det är ju köpekontraktet som gäller och inget annat .

Och vem kräver 3 köpare tillbaka i kvitton ? Inte ASVH iallafall utan man skickar in senaste köpebeviset till dom ...

Nej det finns såklart ingen som kräver kvitto flera ägare tillbaka, menar bara att om man ville vara helt hundra procent säker...då skulle det vara enda sättet.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Nu har jag iaf fått en förklaring via denna tråd på varför folk inte registrerar sig som ägare. Det är många som sagt att jag borde dra öronen åt mig då ägaren inte står reggad men det har ingen betydelse, man kan ändå vara seriös:-)
Däremot är det ju så stora pengar så allt vore mycket enklare om man kunde ha ett hästregister motsvarande bilregistret, då skulle det förenkla betydligt för alla:-)
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag som då aldrig ägt ett halvblod fattar ingenting :)
Skickar man bara in till ASVH typ "Hej, jag har köpt den här hästen, registrera mig som ägare, tack"?

När det gäller fullbloden är det en speciell blankett som både köpare och säljare skriver under och skickar in.

Passet är öht inte inblandat.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Nu har jag iaf fått en förklaring via denna tråd på varför folk inte registrerar sig som ägare. Det är många som sagt att jag borde dra öronen åt mig då ägaren inte står reggad men det har ingen betydelse, man kan ändå vara seriös:-)
Däremot är det ju så stora pengar så allt vore mycket enklare om man kunde ha ett hästregister motsvarande bilregistret, då skulle det förenkla betydligt för alla:-)

Jag funderade oxå lite... Det är inget konstigt egentligen för att köplagen och konsumentköplagen gäller vid all försäljning mellan två partner i Sverige.

Passet är ett EU-påfund som syftar till att kontrollera kvalitén på ett jordbruksdjurs kött.


Hästar är i EU ett jordbruksdjur som man kan äta och därför ska man veta eventuella mediciner som hästen har fått och enligt svensk skattelag mestadels ett sällskapsdjur. Skatteverket har traditionellt mycket större administration om man vill starta företag involverande häst än övriga företag.

vem ska betala för ett registreringsverktyg i form av en databas och själva skötseln av den ? Det viktiga är väl att om hästen används till mat så ska man vetaatt det inte finns otillåtna mediciner i köttet.
 
Senast ändrad:
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag som då aldrig ägt ett halvblod fattar ingenting :)
Skickar man bara in till ASVH typ "Hej, jag har köpt den här hästen, registrera mig som ägare, tack"?

När det gäller fullbloden är det en speciell blankett som både köpare och säljare skriver under och skickar in.

Passet är öht inte inblandat.

Jag hade fullblod innan... Det är i stort sett samma procedur, även till ASVH är det en blankett man ska skicka in med bådas signatur. Problemet för mig uppkom när ingen sådan blankett fanns med rätt ägare. Då ville ASVH att man skickar in kopia på sitt köpekontrakt istället. Skillnaden när jag hade fullblod var att man själv sedan kunde skriva in i passet att man var ägare, ASVH skickat en klisterlapp typ:-) Så det är nästan samma!
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Och egentligen spelar det ju ingen roll, hos båda förbunden är man ju bara registrerad, har ju inget med passet att göra:-)
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag ska nog läsa på lite i dom lagarna också:-)
Självklart skulle det bli svårt att finansiera en sådan databas men skulle vara toppen. Det är ju liksom inga små pengar direkt som man väldigt lätt kan bli lurad på..
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Läs på lite om de lagarna , konsumentköplagen och köplagen du, det är bra behövs iallamöjliga sammanhang.


Den här säljaren kan inte göra så mycket mer... enligt säljaren anser att det är hens häst och att hen har rätt att sälja den och är villig att skriva på papper om det och om säljaren oxå är lurad så... kan ni ju se till att göra gemensam sak och hjälpas åt.

Ja det kan vara abstrakt mycket pengar men det är dyrt med häst.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Båda två. El ja papprena har inte kommit tillbaka på den sista.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Med halvbloden anses ägarbeviset vara pappret som talar om vem som äger hästen. När jag såt hästar har jag gett köparen ägarbeviset underskrivet så har de själva fått fixa ägarbytet vilket de också gjort.

(jag hittar inte ägarbeviset på min 23-åring men hoppas att ingen annan gör anspråk på henne. Kvitto har jag inte heller i egentlig mening, bara ett egenhändigt skrivet köpeavtal där det hänvisas till att betalningen ska vara på ett visst konto ett visst datum och ett kontoutdrag som visar vilket datum summan drafits från mitt konto och förts över till säljarens)
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Anses ja men om du hamnar i domstol, juridiskt, så är det bara kvitto som gäller... Jag är inte jurist.... men det har jag lärt mig av advokaterna....Men någon annan måste ju göra anspråk på din häst för att det ska bli ett problem, eler hur ett ickeproblem..
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Har ägarbeviset på dom 2 jag äger en i asvh och en i asrp.

Nej skulle inte köpa någon häst som inte har sina papper i ordning.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag är inte heller jurist men har läst en hel del juridik, det är därför jag skriver anses. Syftet med ägarbeviset är att det skall visa vem som äger en häst, huruvida det håller i rätten eller inte saknar jag kännedom om.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Har precis köpt häst och jag hade inte alls tyckt att det känts bra om inte hon jag köpte hästen av hade stått som ägare.

Båda skrev på en blankett som intygar att jag köpt hästen, sen skickade jag in registreringsbeviset för att få det stämplat och inskrivet att jag är ny ägare och betalade in 500 kr. Inte så krångligt direkt. För mig känns det självklart att mitt namn ska stå både i ARAB:s register och på registreringsbeviset när det nu är jag som äger hästen.

Trist utgift, men med tanke på att jag lagt över 50 000 kr på inköp av häst + utrustning så känns inte 500 kr för att jag ska stå som ägare som så väldigt mycket...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

KL

Jag står inte som ägare på min häst, har ett polskt pass och vill absolut inte skicka passet till Polen för att de ska skriva in ägare. Sitter dock ett ägarbytespapper längst bak som den polska ägaren har skrivit på så jag kan ju bara skriva på och skicka in om jag vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 337
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp