Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Divan

Trådstartare
Med anledning av min pågående andra tråd....seriöst, jag måste kolla med er alla därute..Är ni registrerade som ägare på era hästar? Har upptäckt att det finns de som inte registrerar sig som ägare och andra som glatt köper häst av säljare som inte står som ägare...och då undrar jag : hur vågar någon köpa en häst av en säljare som inte står som ägare?? Visst, det går att uppbringa tex köpekontrakt som bevis men ibland är det ju flera led bakåt...
Skulle ni köpa en bil som inte var registrerad på ägaren? Förklara gärna hur ni tänker...vet flera som aldrig registrerar sig som ägare...:crazy:
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Den enda anledning jag hört har varit avgiften för ägarbytet. Vilket är en nys i rymden jämfört med att köpa och hålla häst.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Mina hästar är reg. på mig, varför skulle man inte rega över dom?

Kollade på asvh och såg att jag visst fortfarande äger min gamla häst, undra om jag ska hämta hem han:p
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag är registrerad som ägare på den jag köpte för egna pengar. Ponnyn som är mammas officiellt står hon på. Jag hade nog blivit lite skeptisk om hästen jag köper inte är registrerad på ägaren.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Den enda anledning jag hört har varit avgiften för ägarbytet. Vilket är en nys i rymden jämfört med att köpa och hålla häst.

Hm...då kanske mycket handlar om bekvämlighet då:o Men tänk att köpa en häst för en massa pengar utan att vara säker på vem som är ägare....hade inte skett inom andra branscher, det vågar jag nästan lova:D
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Det finns egentligen ingen anledning att registrera sig som ägare eftersom det är passet som är det viktiga och att man är registrerad ägare på passet är inget bevis på att man äger hästen utan det är kvittot som gäller i domstol.



MVH
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Det finns egentligen ingen anledning att registrera sig som ägare eftersom det är passet som är det viktiga och att man är registrerad ägare på passet är inget bevis på att man äger hästen utan det är kvittot som gäller i domstol.



MVH

Hm...ja egentligen är ju köpekontrakt/kvitto det vikigaste...men det komplicerar ju som tex i mitt fall när jag ska köpa en häst och det finns tre ägare bakåt, och den tredje bakåt står som ägare. Då skulle jag behöva samla in allas köpekontrakt för att det ska styrkas vem som äger hästen..då hade det ju varit enklare om säljaren stod registrerad...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Visst är det kvittot, men om det nu inte är ägaren som säljer hästen kommer du ju att förlora den eftersom god tro-köp inte längre existerar. Särskilt inte om det nu visar sig att någon annan är registrerad som ägare till hästen.

Nej, jag förstår inte heller hur man kan riskera att bli av med både hästen och pengarna, till någon som kanske inte är ägare och i sin rätt att sälja hästen.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag skrev lite otydligt läste jag nu.

Passet har ingenting med ägarskap att göra juridiskt sett.

Passet är enbart riktiat mot hästen liksom. Alltså utseendet och vaccinationer och framförallt läkemedel som har bäring på hästen och dess kött :-)

Det gör desamma om du inte har alla ägare på passet det är inte ditt problem. Mår du bättre att stå som ägare på passet så skicka in och fixa det men det finns ingen juridisk säkerhet för dig att du är ägare på hästen det är enbart kvittot.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Visst är det kvittot, men om det nu inte är ägaren som säljer hästen kommer du ju att förlora den eftersom god tro-köp inte längre existerar. Särskilt inte om det nu visar sig att någon annan är registrerad som ägare till hästen.

Nej, jag förstår inte heller hur man kan riskera att bli av med både hästen och pengarna, till någon som kanske inte är ägare och i sin rätt att sälja hästen.

jo jag har lärt mig den hårda vägen( tack alla hästahandlare därute :-( ) , passet är inget bevis på att du äger hästen det är enbart kvittot som är citt bevis på att du äger hästen.

Köper du en stulen häst så fungerar det på samma sätt som om du köper en stulen TV. God tro finns inte längre men en ägarregistrering på passet gäller inte att du äger hästen.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag har gjort ägarbyte på de hästar med svenskt pass och där ägarbyteslapp funnits. På utländska hästar, no way! Aldrig att jag skickar ner ett originalpass till Holland tex för stämpling.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Hm...ja egentligen är ju köpekontrakt/kvitto det vikigaste...men det komplicerar ju som tex i mitt fall när jag ska köpa en häst och det finns tre ägare bakåt, och den tredje bakåt står som ägare. Då skulle jag behöva samla in allas köpekontrakt för att det ska styrkas vem som äger hästen..då hade det ju varit enklare om säljaren stod registrerad...

Tja är dui försiktig så gör det. Det är väl egentligen bara 3 samtal till 3 olika personer och börja med den som står som registrerad ägare.

Du tar utan tvivel en risk om du inte gör det. Risken kanske inte är så stor men...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag skrev lite otydligt läste jag nu.

Passet har ingenting med ägarskap att göra juridiskt sett.

Passet är enbart riktiat mot hästen liksom. Alltså utseendet och vaccinationer och framförallt läkemedel som har bäring på hästen och dess kött :-)

Det gör desamma om du inte har alla ägare på passet det är inte ditt problem. Mår du bättre att stå som ägare på passet så skicka in och fixa det men det finns ingen juridisk säkerhet för dig att du är ägare på hästen det är enbart kvittot.

Jag förstår att passet inte är någon juridisk säkerhet, men det känns ändå märkligt för mig att man inte registrerar sig som ägare. Är det för att det är "jobbigt" eller "dyrt"? Det underlättar ju ändå väldigt mycket, det känns ju mer seriöst tycker jag personligen. Det måste ju bli väldigt dålig koll landet över på vem som äger vilken häst...
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Jag förstår att passet inte är någon juridisk säkerhet, men det känns ändå märkligt för mig att man inte registrerar sig som ägare. Är det för att det är "jobbigt" eller "dyrt"? Det underlättar ju ändå väldigt mycket, det känns ju mer seriöst tycker jag personligen. Det måste ju bli väldigt dålig koll landet över på vem som äger vilken häst...


Varför i hela friden skulle någon förutom djurskyddsmyndigheten veta att du äger en häst ? Vem har med det att göra ? Djurskuyddsmyndigheten behöver förhopningsvis aldrig veta det eftersom du förhoppningsvis sköter din häst.

Vad jag säger är att det underlättare inte...... det inbringar dig i en falsk trygghet. Det enda som gäller är kvitto och köper du en stulen häst så är det samma sak som att köpa en stulen bil. Vill du att alla ska veta att du äger en häst . Det kan ju vara bra för avelsförbundet etc , så registrera de men annars.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

jo jag har lärt mig den hårda vägen( tack alla hästahandlare därute :-( ) , passet är inget bevis på att du äger hästen det är enbart kvittot som är citt bevis på att du äger hästen.

Köper du en stulen häst så fungerar det på samma sätt som om du köper en stulen TV. God tro finns inte längre men en ägarregistrering på passet gäller inte att du äger hästen.

Egentligen borde det vara som med bilar....det blir ju mer som "bevis". Men ok, om det inte spelar någon som helst roll vem som står i passet som ägare, då kanske inte folk orkar skicka in nån registrering heller...Jag har ändå fått höra hela tiden att man borde dra öronen åt sig om en säljare inte står registrerad som ägare...men då är det ju skitsamma så länge man har kvitton och köpekontrakt att gå på.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Egentligen borde det vara som med bilar....det blir ju mer som "bevis". Men ok, om det inte spelar någon som helst roll vem som står i passet som ägare, då kanske inte folk orkar skicka in nån registrering heller...Jag har ändå fått höra hela tiden att man borde dra öronen åt sig om en säljare inte står registrerad som ägare...men då är det ju skitsamma så länge man har kvitton och köpekontrakt att gå på.

Se till att du har alla kvitton. Är du orolig kolla upp med tidigare ägare, dvs de du har kvitton på, så att inte hästen är stulen. Snoka och forska helt enkelt.

Passets registrering gäller inte som ägarebevis i domstol.

F*n va sur jag blir på den blåsningen jag gick på... det var inte roligt när konkursförvaltaren ansåg att de skulle hämta hästen pga den jag köpte den av stod registrerad men inte var ägare, dvs inte hade kvitto.
 
Senast ändrad:
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Varför i hela friden skulle någon förutom djurskyddsmyndigheten veta att du äger en häst ? Vem har med det att göra ? Djurskuyddsmyndigheten behöver förhopningsvis aldrig veta det eftersom du förhoppningsvis sköter din häst.

Vad jag säger är att det underlättare inte...... det inbringar dig i en falsk trygghet. Det enda som gäller är kvitto och köper du en stulen häst så är det samma sak som att köpa en stulen bil. Vill du att alla ska veta att du äger en häst . Det kan ju vara bra för avelsförbundet etc , så registrera de men annars.

Hm...ja du har en poäng helt klart. Vad jag menade med "dålig koll" på vem som äger vilken häst osv...tänkte jag mer på ifall hästen blev stulen eller på annat sätt kom bort, att man snabbt kunde härleda till rätt person. Typ som med hundar. Men det händer väl inte lika ofta att en häst "kommer bort";-):p
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Min ena har jag inte skickat in ägarbytesblanketten till rasföreningen nej. Det kostar 800 kr vilket jag tycker är sjukt dyrt för att skriva in ett namn och det har bara aldrig blivit av. Nu har jag ägt honom i fyra år så ser helt enkelt inte poängen. Jag har ju passet och köpkontraktet, han skall dessutom inte tävlas, ställas ut ed och inte heller säljas vidare.
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Se till att du har alla kvitton. Är du orolig kolla upp med tidigare ägare, dvs de du har kvitton på, så att inte hästen är stulen. Snoka och forska helt enkelt.

Passets registrering gäller inte som ägarebevis i domstol.

F*n va sur jag blir på den blåsningen jag gick på... det var inte roligt när kronofogden ansåg att de skulle hämta hästen pga den jag köpte den av stod registrerad men inte var ägare.

Man kan ju egentligen aldrig veta helt säkert om man inte kan få se kvitton ända tillbaka från uppfödaren....Som i mitt fall nu - även om säljaren visar kvitto på att hon köpt hästen så kan jag ju omöjligt garantera att hästen inte är stulen. Hur skulle du gjort i den sitsen, vad skulle du råda mig till?
 
Sv: Registrerar folk inte sig som ägare till sina hästar??

Alltså hästen står reggad på en ägare typ 3 led bakåt....hade du begärt att få se kvitton hela vägen eller hade du nöjt dig med det senaste?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 337
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp