REGISTRERA VART? part II

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
M

mollymalone

Läste intressanta inlägg vad gäller registrering av ett hingstföl e.svh u. welsh cob C. Även jag funderar över var jag ska registrera mitt föl, lutar åt SWF - men vad är egentligen mest fördelaktigt? Det verkar vara skillnad vad gäller sto/hingstföl av denna korsning (welshpartbred)? Mitt stoföl är e.welshcob C (135) u. svh (grön).
Om hon inte växer över ponnymått finns möjligheten att hon kan användas som srpavelssto - måste hon då vara reg i ASRP? PER-ÅKE och alla ni andra som är insatta, hör av er! Vad ska jag välja, ASRP eller SWF?

Sv: REGISTRERA VART? part II

Ja du står inför ett val.
Antingen registrera din avkomma i Svensk ridponny, som är en avelsförening rätt lik ASVH eller som welsh P/B register (ingen stambok)
--------------------------------------------------------------
Ridponny är en Typavel, med rasstandard och avelsmål.(sportponny)

Man bedriver avel med godkända hingstar och stambokförda ston.
Hingstarna och stona är avelsvärderade utifrån avelsmålet och endast de individer som överenstämmer med rasstandarden stambokförs.

---------------------------------------------------------------

Welsh är en ras med rasstandard och avelsmål.
Stamboken är sluten vilket innebär att alla som registrerade i en welsh sec är rasrena.

Men för individer som inte är rasrena, men för minst 12,5% welsh blod har man ett register där man kan registrera allt och det registret kallas för P/B welsh.
Welsh P/B har ingen rasstandard eller avelsmål.

peråke

--------------------------------------------------------------

Senast ändrad av en moderator:

TACK Per-Åke för din klargörande beskrivning. Risken/chansen för att mitt föl växer över ponnymått finns, efts de flesta på mormors sida är 170+. Lämpar det sig då att registrera henne i ASRP? Stannar hon på ponnyhöjd tänker jag nog sälja henne - gör jag mest rätt då att ha henne reg i ASRP för ev framtida avel? Vad jag förstår är hingstarna registrerade i ASRP mer "kontrollerade" än wpbhingstarna reg i SWF, gäller detsamma för ston /korsningsston? Visst är det så att mitt föl inte är en srp, men att i sin tur hennes avkomma kan bli det med "rätt hingst"?

Ditt sto kommer inte att vara annat än ett korsningssto i asrp utan avelsvärde! Hingstarna i WPB finns knappast det finns en och han är mycket kontrollerad med 30 dgrs bruksprov och internationella utställningsmeriter.
Tar du ett WPB sto och betäcker med en ridponnyhingst har avkomman lika högt avelsvärde som ett ridponny sto av korsningstyp beroende vad stoet har för stam.
Betäcker du ett WPB sto med en welsh hingst har den samma värde som om du betäcker med en ridponnyhingst.
Det arbetas med ett reglemente på WPB och innan det är inlämnat kan vare sig Per-Åke eller någon annan säga vad avelsmålet är.

Ja som du ser får du lite olika svar.

Welsh föreningen har just nu endast ett register för welshkorsningar.
I avsaknad av grundstambok och riksstambok kan INTE hingstar stambokföras.

Det finns welsh P/B register i alla europeiska länder.
Welsh P/B hingstar är alla hingstar som är registrerade i P/B register, det finns inga krav och inga regler och ingen stambok.
Welsh P/B kan vilken hingst oavsett ras eller exteriör, prestation lämna, om avkomman för 12,5% welshblod.
-----------------------------------------------------------------
Om det blir verklighet med welsh ridponnyavel i Sverige handlar det om en grundstambok med härstamningskrav och rasstandard och avelsmål--ungefär samma typ av avel som nu bedrivs i ASRP.
När det finns en grundstambok och riksstambok, rasstandard och avelsmål, så kan welshridponny stambokföra hingstar inte nu.

Welshridponnyavel med stambokförda hingstar finns endast i Holland.
Denna Holländska welshridponnyavel, har samma härstamningskrav som dom renrasiga welsharna och endast sec A och B welsh + fullbloden är erkända raser. Hingstar och ston införda i grundstamboken kan avelsvärderas och stambokföras, ca 2-5 % av i grundstamboken införda hingstföl stambokförs årligen.

(En korsning welsh sec C/halvblod för inget blod från erkänd ras för welsh ridponnyavel.)
---------------------------------------------------------------

Den enda ridponnyavel som finns i Sverige med grundstambok och riksstambok är Svensk ridponny, Svensk ridponny har många fler raser erända än vad welshridponnyn har--raser som Halvblod, welsh sec C, welsh sec D, NF, Conn, Dart. Exm. Russ är godkända

Ett förstakorsningssto mellan erkända raser och med full härstamning kan avelsvärderas som ridponnysto och stambokföras i stoboken.

Betäcks detta stambokförda sto med en ridponnyhingst eller en rashingst som är erkänd för ridponnyavel, blir avkomman en ridponny med fullt avelsvärde.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka