Registrera i Zangersheide - någon som har erfarenhet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare qsarmor
  • Startdatum Startdatum
Q

qsarmor

Funderar på att betäcka mitt sto med Quinton, som är godkänd i Danmark och Holstein, men som inte har hunnit godkännas i Sverige (trots att han finns med i hingstkalendern i år). Då har jag ju tre alternativ:
1. lägga ut pengar och jobb på att få honom godkänd i SWB själv.
2. registrera i Zangersheide som är en öppen stambok där man kan registrera alla avkommor som har föräldrar godkända i någon av WBFSH:s stamböcker.
3. vänta till nästa år, vilket jag inte är så sugen på eftersom detta nog är sista fölet jag tar på henne.

Någon som kan hjälpa mig med för och nackdelar med att registrera i Zangersheide? Enda nackdelen jag kan se är ju att man väl inte kan kvala till riks på 3-års eller kvalitén. För visst får man vara med fast utom tävlan så att säga?
Frågan är om man sen kan få hästen inregistrerad i SWB när Quinton väl godkänts i Sverige.

Sv: Registrera i Zangersheide - någon som har erfarenhet?

Jag vet inte riktigt vad det innebär att regga i Zangersheide. Men det finns ju fler alternativ. Kör stoet till Danmark och seminera där och ta hem henne igen. Då kan fölet registreras i ASVH.
Det bör inte gå att i den registrerad i Sverige i efterhand om hingsten godkänns nästa år. Den ska vara klar med allt innan seminering/betäckning för att ge gröna papper. Gäller t ex för godkända hingstar som råkar betäcka innan de löst licensen för året.

När det gäller start utom tävlan är det upp arrangören och sker i mån av plats. Så som det varit här nere i år där jag visat och ska visa så har det varit full och med väntelista för hästar med godkända papper. Så här har det inte varit plats till någon utom tävlan.

Tyvärr är det inte ett alternativ att åka till Danmark. Hon står i Stockholm och kommer ha föl vid sidan.

Sak du registrera i Zangesheide ska du även betala resan från Holland till Stockholm för en "foal-inspector".

"In short, to register a foal with Studbook Zangersheide, the following requirements should be met:

Submit original notification of birth to Studbook Zangersheide and state the name of the foal
Submit copy of the dam's ancestry papers to Studbook Zangersheid
Sire must be licensed under a studbook recognized by WBFSH
As Studbook Zangersheide prefers to leave nothing to fate, every foal will undergo DNA-testing, bot for tha sire's and the dam's side. That is why it is important the the DNA profile of the sire is knonw, or that material is available for DNA-testing.

An exception to the all-in rate is made for foals to be inspected outside a radius of 500km from Zangersheide in Lanaken. For these foals, the travel expenses of the foal inspector will be charged additionally. "

Den sista passusen hade jag missat, har mejlat dem just kring den frågan och inte fått svar ännu.
Det är ju så frustrerande när man har hittat en hingst som stämmer till 100 procent på mina önskemål och som ju säkerligen kommer att godkännas nästa år. Han är faktiskt rätt billig så det kanske vore värt besväret att förska få honom godkänd själv. men jag känner inte att jag har tid att fixa med sånt... Ja, jag får väl vela ett tag till och nöja mig med någon annan som inte känns lika bra och överväga att betäcka henne igen nästa år...

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 040
Senast: sinpol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur