Mabuse

Trådstartare
Travarkorsningar brukar ju diskuteras med jämna mellanrum, och i världscupfinalen i helgen var det faktiskt en travarkorsning med, Regina Z som ue Savoy Hannover. Han är i sin tur e Florida Pro-Florican, mödernet verkar vara okänt i övrigt. Nån som vet vart Regina kommer från, är hon född på Zangersheide? Hur hamnade i så fall en travarkorsning i avelsboxen där? Och nån som vet något om morfar och hans stam?

Sv: Regina Z

Zangersheide höll ju på och laborerade lite med franska(var det väl) travare för en del år sedan kan tänka mig att det var inspirerat av Galoubet har dock inte hört någonting om någon framgång för det projektet eller om de fortfarande håller på, vet att det uppmärksammades i början sen blev det tyst så det lyckades väl inte så bra gissar jag då hade man nog hört mer om det.

Ja, det har jag också hört, här är det amerikanska travare dock. Om Regina Z är ett resultat av det experimentet får man väl säga att det åtminstone delvis föll väl ut?

Med tanke på utfallet, menar jag. Om medveten hoppavel leder till att man får till en världscuphäst, så kan man ju inte gärna kalla det misslyckat, det blev ju som önskat, på ett ungefär. Rimligen är det väl blandningen av generna som gav resultatet, som i all avel - alla avkommor till Rex Z går ju inte världscupfinal med den äran, tror knappt ens han själv gjorde det.

Regina Z är väl för övrigt frukten av ett avelsexperiment på flera plan, med en extremt inavlad pappa, och en travarmamma. Och just den här gången föll experimentet uppenbart väl ut, även om det väl finns anledningar till att man inte brukar experimentera fullt så mycket i aveln.

Utseendet, den ryckiga galoppen o s v kommer från mamman och hoppförmågan från pappan. Pappan (och släkten från den sidan) har definitivt mer meriter än mödernet...så jag tror vi kan fastslå att hoppförmågan kommer från fädernet.
Jag tror f ö inte att Regina Z är uppfödd på stuteri Zangersheide utan hos annan uppfödare. De (stuteri Z) har ett annat sto (med samma blodslinjer) som heter Regina Z.

Utseendet, den ryckiga galoppen o s v kommer från mamman och hoppförmågan från pappan. .

Det vet du ju inte. En del travare är t ex extremt kvicka i benen över hinder, det kan hon ju ärvt från mamman. Och hon har förmodligen bättre galopp än sin mamma, så galoppen kommer knappast till 100% från mamman. Det är väl extremt ovanligt att gener skulle fördela sig så som du tänker dig, att 100% av vissa egenskaper kommer från mamman, och 100% av andra egenskaper kommer från pappan.

Jag upplever inte alls hennes galopp som ryckig, däremot mindre reglerbar och flexibel än den brukar vara på hästar på den nivån. Lite flack och springig, helt enkelt, istället för rund och spänstig.

Jag tror f ö inte att Regina Z är uppfödd på stuteri Zangersheide utan hos annan uppfödare. De (stuteri Z) har ett annat sto (med samma blodslinjer) som heter Regina Z.

Jo, hon är uppfödd på stuteri Zangersheide. De kanske har idétorka på namnfronten? ;)

Utseendet, den ryckiga galoppen o s v kommer från mamman och hoppförmågan från pappan. Pappan (och släkten från den sidan) har definitivt mer meriter än mödernet...så jag tror vi kan fastslå att hoppförmågan kommer från fädernet.

Instämmer med Mabuse, det är väl rakt av omöjligt att peka ut vad som kommer från vilken individ :p Har sett ett flertal travarkorsningar på lägre nivå och det är rent stammässigt man har upptäckt att de är korsningar, finns en som är uppfödd här i närheten e.Biggles och u.ett litet travsto med paddelgalopp men en mycket bra hoppare och resultatet blev en STOR kraftig märr med 3 taktfasta och bra gångarter med + för galoppen

så kan det gå :D

Jo, hon är uppfödd på stuteri Zangersheide. De kanske har idétorka på namnfronten? ;)

NEJ! Hon är INTE uppfödd på Zangersheide!
Bara reggad i Verband Zangersheide och då måste de ha Z efter, liksom våra numer får swb efter namnet.

Z-magazine har haft en lång artikel/intervju med hennes uppfödare ;)

Hon skall ha en halvsyster om jag kommer ihåg det rätt o mamman köptes först som körhäst och är ren travare. (som sagt inte helt 100, men nästan iom att det var ca 6 mån sedan jag läste den)

Har den kvar o kan skumma igenom den igen om någon var intresserad av fler detaljer?:)

Bara reggad i Verband Zangersheide och då måste de ha Z efter, liksom våra numer får swb efter namnet.

Nej, Z efter namnet är valfritt. Däremot så måste hästar som registreras i Zangersheide ha samma begynnelsebokstav som sin fader.

Var ju tvungen att kolla om jag verkligen hade så dåligt minne, eftersom du borde ha bättre koll än mig...;)

Men nej, så här står det:
"The name of the foal should start with the first letter of its sire and cover 16 positions at a maximum, including spaces and compulsory Z-suffix."

Och compulsory betyder väl i alla fall obligatoriskt!;):D

Liknande trådar

Avel Söker mer info om dessa. Jag har om nån missat det haft en val e Laurenz. Fantastisk häst som hoppade hus. Min plan är att betäcka mitt...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30