regga i efterhand och starta?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare siluett
  • Startdatum Startdatum
S

siluett

Hej

en undran, får man regga en travare i efterhand och starta i löp?
om den inte är reggad (ingen frysmärkning) hur kan det då finnas papper på den (enligt utsago)? kan den vara chipmärkt istället?

Sv: regga i efterhand och starta?

siluett skrev:
Hej

en undran, får man regga en travare i efterhand och starta i löp?
om den inte är reggad (ingen frysmärkning) hur kan det då finnas papper på den (enligt utsago)? kan den vara chipmärkt istället?

Den måste väl frysmärkas/chipmärkas innan 2års ålder, annars är det kört har jag för mig!

Är det en svensk häst?? Alla länder frysmärker inte...
Annars kan det vara så att man har löst fölavgiften, men valt att inte frysmärka. Man kan frysmärka både vid ettårs ålder och vid tvåår om man hellre vill det.
Men om fölavgiften inte betalas inom angiven tid så kan man heller inte frysmärka hästen. Man kan då heller inte regga den till travet. Då får den bli ridhäst.
Jag skulle inte tro att den är chippad då det inte är så vanligt på travare i sverige, men om den skulle vara endast chippad så ska det ju stå i papprena kan man tycka ju.
Sen kan det ju vara så att den är frysmärkt, men att det inte har blivit något på halsen, inte så vanligt, men man märker bara om en häst engång,,, du kan ju söka på hästens namn på travsport.se och se om du hittar den där.

ja den är svensk, 2 år nu.
ska ta reda på mer!

Detta finner man om man söker på registrering/frysmärkning på STC:s hemsida...

Saxat direkt från Travsports hemsida:

När ett föl har fötts meddelar fölets ägare hingstägaren eller hingsthållaren. De skickar en faktura på levande fölavgiften och när den är inbetald skickar hingstägaren/hingsthållaren en registreringsansökan till fölägaren.

På registreringsansökan skall man fylla i uppgifter om fölet: födelsedatum, kön, färg, födelseort samt uppgifter om vem som skall stå registrerad som uppfödare respektive ägare till fölet. Som uppfödare räknas den person/personer som är registrerad ägare till modern vid fölningstillfället.

På ansökan finns också plats för tre namnförslag. (Se våra regler för namnsättning.)

Även uppgifter om var fölet står uppstallat skall fyllas i för att vi skall kunna planera frysmärkningen.

Frysmärkning

Frysmärkning är den metod svensk travsport använder för att identitetsmärka alla hästar. En frysmärkningssäsong varar från slutet av oktober till slutet av april. Ungefär två veckor före frysmärkningen skickas en kallelse till platsen där fölet står uppstallat (fodervärden). I kallelsen ges besked om var och när frysmärkningen sker. Om fölet byter uppstallningsplats skall det omedelbart meddelas till STC.

I samband med att fölet blir frysmärkt tar frysmärkarna ett hårprov från svansen som skickas till SLU för härstamningskontroll(DNA).

Frysmärkarna noterar också fölets färg och tecken och uppgifterna skickas in till STC för registrering.

Förseningsavgifter

Följande förseningsavgifter (plus moms) tas ut om registreringsansökan kommer in senare än tre månader efter födelsen. Avgiften debiteras fölets ägare när registreringsbevis/hästpass har sänts ut.

3- 6 månader: 1.300 kronor inkl moms
6- 9 månader: 3.875 kronor inkl moms
9-12 månader: 6.375 kronor inkl moms
Kommer ansökan in senare än 12 månader från fölningsdatum kan STC endast undantagsvis medge registrering i stambokens första eller andra avdelning. Avgiften är då 6.375 kronor inkl moms. Avgifter tas ut via STC's avräkningar.

Jag tycker också att det verkar märkligt att det ska finnas papper (pass eftersom hästen är född 2003) på hästen eftersom man får det efter att hästen är frysmärkt.
/// ghost

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 466
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 456
Senast: KesoNeso
·
Gnägg Hej. Jag har köpt en importponny från Irland som befunnit sig i Sverige under 4år men där de som tog hit honom har "missat" att...
Svar
1
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka