Regga föl efter oreggat sto?

Lejonelle

Trådstartare
Mitt sto är oreggat, hade tänkt registera henne i Svensk Häst som korsning okänd härstamning för att få hästpass innan året är slut. Hon är betäckt med en godkänd halvblodshingst. Hur göra med avkomman? Kan avkomman registreras som svenskt halvblod om mamman ej är registrerad? Om målet är att fölet ska kunna registreras i ASVH, hur ska jag då göra med stoet? Det känns dyrt att DNA-testa henne för att få registrera i ASVH bara för att få in avkomman där.. men kanske är värt det för att fölet ska få justa papper? Vilka är alternativen?

mvh
Lejonelle
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Även hästar utan härstamning kan reggas för enbart pass i ASVH...under förutsättning att det är en häst av varmblodstyp.

Reggar du stoet där får hon grått pass med enbart sitt namn..fölet reggas med sin pappas härstamning när du medsänder språngsedeln...samt sin mammas namn om nu mamman är reggad med pass.

Du behöver då inte DNA testa eftersom du har språngsedeln...se bara till att regga stoet före fölet och ordna ägarändring på stoet INNAN fölet föds.I annat fall kommer fölet att stå med okänd uppfödare/eller med fd äg som uppfödare.

Om de här reglerna till fullo trätt i kraft är jag dock ännu osäker på.
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

crazy skrev:
Även hästar utan härstamning kan reggas för enbart pass i ASVH...under förutsättning att det är en häst av varmblodstyp.

QUOTE]

Jodå visst gör dom det, men det kostar 2500 kr.
Svensk hästavel utfärdar motsvarande för 400 kr sk. grundpass.
Du kan ta ut ett grundpass i SH för stoet, och sedan registrera hennes avkomman e. godkänd halvblodshingst i ASVH.

Börja redan nu och ID kontrollera sto* och föl, skicka in stoets passansökan till SH och när du får stoets pass, skickar du in fölets ansökan till ASVH.

Bägge behöver ju ha sina pass i år.
Stoet enligt lag och för att kunna registrera avkomman, fölet är billigare att registrera under födelseåret och ansökan skall vara inskickad innan årsskiftet.

* stoet behöver dessutom en åldersbestämning utförd av veterinär.
peråke
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

peråke skrev:
Bägge behöver ju ha sina pass i år.

Nja, fölet lär ju inte behöva något pass i år i och med att det inte föds förrän nästa år :angel: Visste inte att de börjat göra id kontroller på ofödda föl, gör de det efter ultraljudsbilden då eller :rofl:
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Tack, detta verkar vara det billigaste alternativet. Jag har allt klart för reg i SH med konturdiagram, chipmärkning etc, det enda som saknas är åldersintyget från vet som klantiga jag verkar ha lagt på ett alldeles för listigt ställe!! Bra att veta att det fortfarande räcker att registrera stoet i SH och ändå kunna registrera det eventuella fölet i ASVH om det nu blir något föl nästa år.

Lejonelle
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Tack crazy då vet jag att det inte är kört för fölet i alla fall! För stoet spelar det inte så stor roll - hon hör till familjen och kommer aldrig att säljas. Men fölet vill jag gärna ha justa papper på om det skulle bli så att det ska säljas en dag.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Ja så kan du balnd annat delta med fölet i bla treårstest tex fast då utom tävlan.Men det är ju alltid kul att delta och kanske få bra poäng.Om man nu vill göra nåt speciellt med sitt föl.Treårstest är alltid nyttigt och lärorikt för dem att komma ut på som en fas i livet.
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Hjälp vad avlägset det känns :) Men det sa jag ju om barnen också och nu har den minsta fyllt 18 och den största flyttat hemifrån...
Lejonelle
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Väcker liv i denna tråd för att ställa en fråga till. Stoet har fått sitt grundpass i SH nu, reggad med härstamning okänd. Hon är ju halvblodskorsning men detta är ej styrkt. Vilken "färg" kommer fölet få på sina papper när den reggas i ASVH? Jag blir inte klok på vad som gäller.. blir det register avdelning II på avkomman (grå papper, radkod 54?)? Om fölet blir ett sto, kan hon i så fall få avkomma som kommer in i stamboken?
mvh
Lejonelle
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

För att få in ett sto i halvblodsstamboken krävs en godkänd pappa,morfar och mormorsfar. För vita papper krävs att hästen är efter en godkänd hingst och med en morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men av känd stam och ras som är godkänd av ASVH.
 
Sv: Regga föl efter oreggat sto?

Tack för svar. Stämmer min tolkning att avkomman efter mitt sto blir raskod 54 och register avdelning II?
mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 533
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 511
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Har betäckt ett welsh cob-sto med en SWB-hingst (Hannoveranare). Nu måste jag bestämma var jag ska regga den eventuella...
Svar
18
· Visningar
3 711
Senast: HannaZ
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp