Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SÄÄÄ trött pÄ detta vÀdret! Regn, regn, regn, och sÄ blir kallt och lite snö som sen blir plusgrader och regn igen. HÀstarna Àr fasen aldrig helt torra! Börjar bli orolig för regnskÄllor sÄ jag (som ytterst sÀllan tÀckar) kommer börja ha tÀcke pÄ alla tre nÀr jag ser att det ska bli hemskt. IkvÀll tÀnkte jag tÀcka alla tre för det ska börja snöa och sen gÄ över i regn hela natten....
Samma hÀr, ocks orolig för regnskÄllor, dock undrar jag om inte tÀcke för fullpÀlsade faktiskt Àr vÀrre. Fukten nÀrmast huden Àr illa och Àn har fukten inte kommit in i underlÀgsen pÄ mina, men nog Àr de blöta flera dygn i strÀck hÀr med. Trots att de stÄr inne 10-12 timmar.
LÀgger man pÄ tÀcke nÀr dom Àr torra tror jag inte det Àr nÄgon fara. Har inga fodrade tÀcken utan det blir ett skalskydd nÀr det Àr som vÀrst. Vill helst slippa tÀcka en massa.
Ah, mina svettas i sina skaltÀcken och luktar svett efter. Det Àr det jag tÀnker Àr vÀrre Àn att fukten kommer utifrÄn och aldrig trÀnger in. Varmt och fuktigt Àr vÀrre och det Àr det jag brottas med, med mina.
Jag har ocksÄ fÄtt öka maten, precis som förra Äret nÀr det var runt +2 - +7 grader och mycket regn, trots tjock pÀls och inget frys. SÄ fort det Àr kallare gÄr de upp i vikt. De Àr lite konstiga mina hÀstar.
Fast det Àr ju inget konstigt? De gör av med mer energi för att hÄlla vÀrmen i sÄnt vÀder helt enkelt, Àn i kallare torrare vÀder. Det Àr etablerat
Ja den risken finns ju sÄklart. FÄr se hur det funkar för mina. Jag tÀckar ju som sagt ytterst sÀllan sÄ hur dom blir i skaltÀcken i det hÀr vÀdret vet jag egentligen inte. Shettisen har jag haft i 1,5 Är nu och aldrig haft tÀcke pÄ hittills. Blir premiÀr ikvÀll.
Hoppas fÄ ha dom torra ett par dagar snart sÄ jag kan halvklippa dom ocksÄ. Har inte haft en chans att hinna det Àn.
Jag har klippt lufthÄl vid strupen och i ljumskarna pÄ den ena. Trots det gÄr de helt otÀckade vid 12 timmars regn.
Fundera pÄ (och testa) med tÀcke men var kritisk.