F

Fjunet

Det börjar bli mörkt lite tidigare nu, så jag undrar om ni har satt reflexer på era vagnar? Vad har ni för reflexer? Några övriga tips?

Jag är nojjig så jag vill pynta min vagn rejält med reflexer. Kommer se ut som en julgran till sist :D

Sv: Reflexer

Röda reflexer bak på vagnen och sen har jag reflexbrösta och benreflexer på hästen, och väst på mig själv.

Eftersom man måste ha det på tävling har jag det året om... Röda bak och vita fram. använder reflextejp. Sen när det är mörkt är både jag och hästen iklädda en massa reflexer också...

Man kan aldrig ha för lite reflexer :idea:

Ö har reflexer fastsatta på selen. Man kan antingen sy sådana själv av reflexband på metervara, är man inte pysslig tror jag att tärnsjö har färdiggjorda likadana...

Framifrån:
reflex1.jpg

Från sidan:
reflex2.jpg

Hej!

Jag o pålle ser ut som julgranar när vi är ute! :D :D
Jag har två vita reflexer på sittsen altså runt en meter upp, två vita reflexer på vänstra kanten (frammifrån sett) ca 15 cm från marken, En bit under flaket i bak ca 40 cm sitter en LGF skylt på axeln, bara för att det inte ska skämma ut ekipaget för mycket och skära sig med färgen på vagnen då den är lila! :D
Sen har jag köpt ridlampor (börjes) som visar vitt fram och rött sken bak som jag tänker sätta på sidorna när det blir mörkt.
På shettisen har jag en reflextäcke i neongul färg - gör sig häftigt ihop med den lila vagnen!
Benreflexer runt om och reflex på nosgrimman och en på nedre lokremmen ifram. Sen har jag ett antal reflexer på mig och en pannlampa, som jag satt en röd lampa bak.
Jag köpte mitt reflexridtäcke från Ellos för 179 kr!

Mvh Lisa

En kanske knäpp fråga i tråden;
"Kan" man skriva HÄST med reflextejp på baksidan av vagnen utan att skämmas för det bland annat körfolk?
Tänkte mest på att det rör sig en del bilar på vissa av vägarna vid stallet och man vill ju gärna att de ska fatta att de ska ta det lugnt... :crazy:

ja det är klart du kan göra de e ju jätte smart för det finns ju folk som inte är så smarta och förknippar vagn = häst framför, sen e de ju viktigare med säkerhet än att det är snyggt alltid tycker jag =) (inte för att jag kör men tycker det ser vansinigt kul ut, och vill ha massa reflexer till mit och hästen så vi syns)

Jo, smart är det ju :D , men måste man inte ta bort det sen om man tävlar? Hmm... I för sig dröjer det innan jag kommit så långt, med tanke på att jag inte har varken eller häst eller vagn här hemma...:angel: men men...tankarna går ju...

Har länge tänkt göra en jacka med texten RYTTARE på, men eftersom jag ska börja köra lite nu, så kanske det är bättre med en annan lösning...
Man kanske kan göra en skylt av nåt slag, så man kan flytta skylten från vagnen... Hmmm... *tänker så det knakar*

en hästvarningsskylt i lite mindre format som går att plocka bort??

Jag har länge funderat på att tillverkarna skulle komma med roliga texter på västarna. Tex."Tack för visad hänsyn" Eller "obs unghäst" och liknade. Men det kommer ju inte.

åke skrev:
Jag har länge funderat på att tillverkarna skulle komma med roliga texter på västarna. Tex."Tack för visad hänsyn" Eller "obs unghäst" och liknade. Men det kommer ju inte.

Jag håller med dig Åke. När jag är ute och kör med min Kotte så visar int nån någon hänsyn till mig och Kotte. Man blir så arg.

pufffan skrev:
Jag håller med dig Åke. När jag är ute och kör med min Kotte så visar int nån någon hänsyn till mig och Kotte. Man blir så arg.

Vi får väl ta och skriva lite till tillverkarna. :banana:

Jag såg en skylt på Nordsvenska Hästens dag i Rättvik för några veckor sedan.
Den var gul, med röd kant, och det stor "Hästdraget Fordon" på den i svart, tydlig text :banana: De har testat den också med gott resultat. Kostar dock 300 pix..
Tänkte köpa men var för snål :p
Finns här: http://www.nordsvenskdalarna.com/arne/hastdraget.html

ooohh...den verkar ju perfekt!! Även om jag tror att många vet om att dom kör om en häst men ändå håller sig på 2 cm avstånd... :devil:

Rött bak, vitt fram och orange åt sidorna. Riktiga reflexer i plast och inte några påklistrade band. Ekervagnarna ska få oranga reflexer bland ekrarna så snart jag bara har tid att åka iväg och handla.

Åh, var du där!
Och just den skylten som jag undrade om i min tråd om lyse på vagnen! (Jag känner att det inte är tillräckligt med reflexer.)
Då vet jag vad jag ska önska mig i julklapp!! Lyse ska jag ordna tidigare, men skylten tyckte jag så mycket om på deras hemsida!
Vad tyckte du om "dagen", förresten? Jag tycker att dom fått ihop ett väldigt bra program, men OM jag nu ska klaga ;) kunde westerndelen fått vara lite utförligare, och gärna en nordsvensk som hade hoppat!
Roligt sen att titta på draglagsproven, väldigt olika hur hästarna skötte sig vid anspänning, och även olika på hanteringen....
Vet du vilket distrikt som ordnar nästa år?
Lotta

åke skrev:

Det finns, fast de är på engelska. Måste nog köpas över internet oxå.

Såg det i Horse & Rider tidningen :)

/jenny

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 165
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon