"Reflektionsfråga"..

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag sitter här och tänker (alldeles för mycket) och undrar hur NI skulle ha gjort om ni hade denna häst, och var i denna "situation".

Hästen är 16-17 år, har knappt hoppat i hela sitt liv, utom några enstaka hinder på kanske 50 cm, så hon vet ju hur man gör.
Inte löshoppad.
Hon hoppades in förrförra året har jag för mig om, och har hoppat ett fåtal gånger efter det..
Har varit med på hoppträningen nu den här våren ca 8 ggr, och det är alltså enda gångerna hon hoppat mer seriöst.
Höjden på hindren har varit runt 70 cm när vi hoppat bana. Hästen har hoppat ett par gånger på enkelhinder (räcke) på 85-90cm, men aldrig i en bana.
Det är en ganska larvig häst som tvekar mycket på vissa hinder, men dock oftast hoppar, åtminstonde efter ett stopp.
Aldrig tävlat i hoppning, men på klubbdressyr nån gång.

Så till frågan; Skulle ni starta denna häst i 1,00 hoppning?
Varför, varför inte?

Sv: "Reflektionsfråga"..

Nu skulle man ju skriva precis hur man själv skulle gjort, så då gör jag det! :idea:

Jag skulle kunna tänka mig att starta den 1 meter, ja. MEN jag skulle absolut starta den i en 0,90 först, om det fanns möjlighet!
Eftersom den är hoppad såpass lite så hade det kännts bättre, iaf för MIG, att börja på den lättaste klassen.

Men jag skulle nog starta den 1 meter efter 0,90-klassen, eller om det inte fanns möjlighet att hoppa 0,90 och jag absolut ville ut och tävla så ja, då hade jag nog startat 1 meter som "förstatävling" också.
För det är ju ingen svår klass, och inte så stor skillad från 0,90.
Och om hästen kan hoppa bana utan problem, och hoppar 90 utan problem så lär den kunna hoppa en bana på 1 meter också utan problem.
Höjden brukar inte vara det största bekymret..

om jag ska säga vad jag tycker..

Jag skulle INTE starta första hopptävlingen 1 meter. för mig är det viktigt att första gångerna ska vara lätta och hästen ska få ett roligt inryck av situationen. FÖR MIG hade det känts fel att pressa hästen att hoppa en bana på 1 meter, tävling, om den inte ens har blivit hoppas enstaka hinder 1 meter hemma på träning.
Jag skulle rekomendera att åka och starta någon pay&jump på längre höjder, du sa att du hade hoppat bana på 70 cm, så varför inte starta 70-80?
hela sommaren är full med tävlingar, börja med nått enkelt! :)

Kanske ska säga det att det handlar inte om mig, utan om en annan tjej.
Hon ska tävla 1.00 snart på den hästen.

Är bara nyfiken på hur ni andra ställer er i den frågan :idea:

Jag skulle abslout inte startar 1 m med den hästen. För mig är det viktigt att öka svårigheterna succesivt. Alltså kanske börja på någon 70-80 CR och arbeta uppåt. Jag skulle aldrig starta en 1 m med en häst som inte varit ute och tävlat eller öht inte ens hoppat en sådan bana, det är inte schysst mot hästen.

Jag skulle aldrig komma på tanken ens! Jag tycker att man ska VETA, inte TRO att hästen klarar av att hoppa en hel bana på 1 m innan man ger sig iväg och tävlar. Om hästen ställs inför en alltför svår uppgift kan det sluta illa, mkt illa!

För det är ju ingen svår klass, och inte så stor skillad från 0,90.
Och om hästen kan hoppa bana utan problem, och hoppar 90 utan problem så lär den kunna hoppa en bana på 1 meter också utan problem.
Höjden brukar inte vara det största bekymret..

Hur kan man veta det innan man har testat?
Visst, den här hästen i detta sammanhang klarar säkerligen av att hoppa en meter, men vissa gör ju inte det utan träning.

Hur skulle du göra om du startat en meter, och det går åt skogen?
Bara åka hem och träna igen och hoppas på det bästa? ;)

Kul att se att det är fler som resonerar som mig. Jag känner mig lite mesig när jag inte vill att hon ska starta.. :p

Hur skulle ni andra gjort om ni inte hade möjlighet att åka på nån CR hoppning innan, utan var "tvugna" att hoppa en lokal?
Skulle ni bara startat en 90 klass, eller skulle ni testa båda ändå?

Om jag var tvungen att starta hade jag bara ridit 90. Kanske tom 90 en gång till, utom tävlan om jag fått.
Men mest troligt är att jag tränat vidare och väntat på den där CR-hoppningen :)

Jag skulle träna mer eller rida en lägre klass. Jag skulle aldrig utsätta en häst för något som den inte var färdig för och det är ganska uppenbart att den här hästen inte är färdig för att gå en 1m bana om den aldrig hoppat det på träning. :crazy:

Jag skulle inte starta en 1,10, känns inte speciellt snällt mot hästen eftersom den tydligen inte tränat på den höjden...

Tycker det vore bättre att hoppa ett par CR och sen går det bra kan man ju testa 90cm

Jag skulle INTE starta 1,00, jag har som filosofi att starta 10 cm lägre än vad hästen hoppar på träning (och då ska den helst hoppa hela banor på träning). Om jag inte hade något annat val så skulle jag åka på lokaltävling och starta EN 90-klass första gången. Det finns ju så mkt runt omkring som är ovant på en tävling också, så om inte annat så brukar hästarna vara ganska trötta i hjärnan efter sin första tävling. Tävling ska vara kul även för hästarna, och om den är tittig så ska den absolut inte pressas att starta mer än en klass, och då max 90 cm, på sin första hopptävling.

Håller med helt och hållet. Hästen måste kunna hoppa minst lika högt eller högre banor hemma innan man tävlar den. Det är så mycket annat nytt och spännande för en häst på tävlingsbanan. Därför är det viktigt att både häst och ryttare känner sig hämma på höjden och kan hoppa banan på¨ett possitivt sätt även om hästen blir lite spännd!

Varför skulle man änns vilja tävla en häst på en höjd man inte änns vill träna den på? Den lär ju inte hoppa "bättre" på tävling än på träning snarare tvärrt om!

Jag skulle inte gjort det. Det låter inte som hästen är redo. Jag skulle istället ta ut den på en centimeterhoppning och hoppa på låg höjd bara för att vänja in den och därefter succesivt öka kraven och gå upp på högre höjder och därefter starta lokalt.

Vad gäller det du skrev senare:
Hur skulle ni andra gjort om ni inte hade möjlighet att åka på nån CR hoppning innan, utan var "tvugna" att hoppa en lokal? Skulle ni bara startat en 90 klass, eller skulle ni testa båda ändå?

Så blir svaret: Jag skulle tränat mer hemma och åkt ut till ridhus och tränat för instruktör först och därefter tagit EN 90 klass, åkt hem och tränat mer och sen kanske startat 1 m om förra gången på 90 cm gick bra.

Jag skulle rida några klubbtävlingar innan och börja på kanske 70 cm (om det finns den höjden för häst i din klubb) och sedan succesivt höja svårighetsgraden för att sedan starta en lokal 1.00 m. när den känns redo. När den är hoppad såpass lite som den är skulle jag inte starta 1 m i första tävlingen.

Kul att se att det är fler som resonerar som mig. Jag känner mig lite mesig när jag inte vill att hon ska starta.. :p

Hur skulle ni andra gjort om ni inte hade möjlighet att åka på nån CR hoppning innan, utan var "tvugna" att hoppa en lokal?
Skulle ni bara startat en 90 klass, eller skulle ni testa båda ändå?

Jag har gjort så med mina unghästar, att om jag inte hittat någon CR/Pay n´Jump, så har jag anmält mig till en klubbtävling och startat dem som B-ponny (utom tävlan) i LD-LC. Måste ha ridit världens största B-ponnier.:p
Oftast är det inga problem att få göra så, bara man förvarnar om att man tänker starta en häst som ponny redan när man anmäler.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka