Reflektioner över pelhambett

M

Mdm Mim

Undrar om någon här som valt att rida sin häst på pelhambett vill dela med sig av sina erfarenheter av bettypen?
Varför valde du pelhambett? Hur reagerade just din häst innan och efter? Positiva och negativa effekter du märkt? Rider du med rakt eller delat pelham?

Sv: Reflektioner över pelhambett

Inte min häst men jag valde att betsla upp en annans häst (efter att han frågat om lov givetvis!) då hästen var allmänt hård i munnen och så fort man tog i tyglarna så gapade hästen stort.

Hästen hade tidigare gått med ett tjockt och för kort tränsbett (tvådelat) och var hemsk att rida på detta.

Jag valde ett rakt, välpassande pelham för att slippa dra i hästen varje gång man ville sakta ner/stanna (vilket var fallet med tränsbettet och jag avskyr att behöva ha en långdragen dragkamp med hästen)

Ett bett med skänklar som ALDRIG vara delat, då tar man liksom bort effekten som var tänkt från början. Anledningen till att jag valde ett rakt bett var dessutom att jag inte ville riskera att något petade hästen i gommen.

Tanken var att hästen skulle gå med pelham ett tag för att sedan gå tillbaka till tränsbett (dock ett smalare och lite längre än det hon hade) men jag är inte kvar i stallet och tror att hon fortfarande går med pelham.

Hästen är lugnare i munnen, ligger inte alls på så på bettet som hon gjorde från början (hon var hemskt tung!) och gapar inte så fort man tar i tyglarna.
Så för hennes del har det varit positivt i alla fall.

Jag har ridit min häst på pelham, använder det nu också då och då men mest hänger det i skåpet. Normalt rids han med ett kimblewick (med tyglarna i stora ringen), som han trivs alldeles utmärkt på. Egentligen är det det enda bett han går att rida på, han avskyr delade bett (ingen skillnad mellan två och tredelade) och går inte heller bra på ett rakt tränsbett.

Provade pelhamet för att ha något bett att byta med ibland då jag fått rekommendationer om det av vet. som kollar hans tänder. Hästen gick okej med det, inget "wow!" men inte heller "usch, ta bort!" Anledningen till att jag inte rider så mycket med det längre är att jag inte lärt mej att rida med två tyglar än, och att jag inte riktigt gillar att rida med delta. Tycker också att det är lite för skarpt för att det ska kännas riktigt bra. Dock använder jag det när han är superladdad, för att kunna få stopp på honom utan att slita i honom. Jag "dressyrar" inte med det då, utan rider bara ut ganska kravlöst.

Varför valde du pelhambett?
För att jag hade ett hemma som jag använt på tidigare häst som var stark vid uteritt.

Hur reagerade just din häst innan och efter?
förstår inte riktigt hur du menar. Men min häst HATADE det. Så red ej mkt på det.

Positiva och negativa effekter du märkt?
Bara negativa. Han gick obalanserat och bråkade mest.

Rider du med rakt eller delat pelham?
Red men 2 delat med delta. Rider nu med Jaktkandar eller Hackamore.

Undrar om någon här som valt att rida sin häst på pelhambett vill dela med sig av sina erfarenheter av bettypen?
Varför valde du pelhambett? Hur reagerade just din häst innan och efter? Positiva och negativa effekter du märkt? Rider du med rakt eller delat pelham?

Jag har ett oledat pelham med tunt munstycke och mellanhög port.
Används enbart vid dressyrarbete och då med två tyglar för att kunna få stång-bridongverkan utan att behöva ha två munstycken.

Skulle ALDRIG sätta ett ledat stångbett i munnen på en häst!

Min ena häst red jag alltid på pelham med 2 tyglar. Detta eftersom hon tyvärr var så dåligt grundriden och aldrig hade fått lära sig att stödja på bettet, så vi ick ta en genväg efter 2 års kämpande, och då funkade det.

Så många andra alternativ fanns inte. Hack funkade inte eftersom hon la hela sin tyngd på nosdelen och kimblewick var inte tillräckligt. Pessoa skulle jag aldrig stoppa i munnen på någon häst.

Min häst ändrade sig totalt, började bära sig och arbeta på ett hel annat sätt. Hon var redo för att kunna ha det bettet. Innan var hon almänt svår.

Man måste rida med mjuk hand såklart och det var lite svårare att styra tex i omhoppning.

Rakt, utan port, men hela bettet är svagt böjt (Globus), men korta skänklat och 2 tyglar.

Inte min häst men fick lov att rida på pelham om det behövdes. Red på tredelat men han var omöjlig så jag betslade upp och hittade knapparna och betslade ner igen till tredelat. Det var en bulldozer till häst.

Ägaren till den hästen sa att hon red ibland på det.

Hur reagerade just din häst innan och efter? Positiva och negativa effekter du märkt?

Det var positivt på den hästen eftersom han blev lättare att rida för mig som är rätt så liten och hästen stor och maffig samt stark. Jag slapp dragkamp. Som sagt, använde detta bett endast tillfälligt för att hitta knapparna på honom och återgick till tredelat igen vilket han fungerade väldigt bra med.

Aldrig jag rider på ledat pelham! Jag köpte ett rakt gummipelham (Inte sånt där tjockt utan tunnare gummi) och red på två tyglar, för att kunna reglera hävstångseffekten då jag inte behövde mkt hävstång alls på den.

Rider för övrigt inte gärna på skarpa bett (undantag kandar om hästen är på den nivån). Men kan tänka mig använda pelham som nödlösning för att få "hjälp" med att hitta knapparna på hästen för att sedan kunna betsla ner.

Jag betslade upp på min nordsvensk pga. jag inte kunde hålla honom i hoppningen. Dessutom var han ridskolehäst så det var inte så mycket jag kunde göra åt det annat än att betsla upp och inte behöva slita i honom.
Jag fick en helt annan känsla då jag red på pehlamen, ett gummi med två tyglar red jag på, för jag kunde med små små kramande tygeltag och starkare skänkel få honom att lugna sig och höja ryggen och komma till arbete bak.
Hade jag gjort så med tränsbettet hade han stuckit.

Hur som, jag har haft som mål att komma tillbaka till tränsbettet, och i tisdags gjorde vi det.
Hoppade en hel liten bana i tävlingstempo på tränsbett och han höll sig i skinnet. Så nu kan jag hänga bort pehlamet :)

För att jag hade ett hemma som jag använt på tidigare häst som var stark vid uteritt.

förstår inte riktigt hur du menar. Men min häst HATADE det. Så red ej mkt på det.

Bara negativa. Han gick obalanserat och bråkade mest.

Red men 2 delat med delta. Rider nu med Jaktkandar eller Hackamore.

Fast, de va inte så konstigt att hästen hatade det och bråkade om det var tvådelat..

Jag red förut ett ganska nonhalant sto med mkt mkt krut under hovarna, het och stressig. I början red jag henne på pelham, inte för att hon var ostoppbar, utan för att få bättre kontakt med henne, det ska inte behöva ta femton steg och en dragkamp för att sakta av.. Det är inte trevligt för nån.

Hästen älskade pelhamet och jag red alltid med två tyglar för att kunna reglera styrkan själv. Hon blev dels stadigare och dels lugnare i munnen och lyssnade mycket bättre eftersom det är såpass skarpt. Efterhand gick jag över till det raka tränsbettet igen (hade ett rakt pelham)och det funkade kanon. Iom att hon helt enkelt fick lära sej att fokusera mera på ryttaren och hjälperna så blev hon också trevligare att rida på vanligt tränsbett.

Pehlam används oftast för hävstångseffekten. ett delat bett tar bort den effekten.

Jag rider bägge hästarna med pelham mellan varvn. Den ena har hackamore med två tyglar som vanligaste huvudlag, den andre går normalt på stång och kapson. Stoet accepterar bara pelham med två tyglar och bettlöst. Valacken trivs hyggligt på pelham också. Mullenmouth och två tyglar på bägge kandarfattning.

Stoet för att hon ska vänjs in på bett o valacken för att ta ngt att variera med. Dock aldrig med delta.
Peöham som rids med två tyglar är ett väldigt bra bett då man kan välja vilken effekt mn vill ha utan att stoppa två bett i hästens mun.

För att min häst var vansinnigt stark och vansinnigt envis. Han blev med andra ord något "okontrollerbar" vid uteritter.

Hur reagerade just din häst innan och efter? Positiva och negativa effekter du märkt?
Jag vet inte riktigt om jag förstår frågorna, men min häst blev lite som en annan häst (i positiv bemärkelse) när jag bytte till pehlam. Jag hade det endast när jag red på halvlång tygel i skogen och det räckte att jag tog kontakt med munnen ett par gånger med pelhamet, så började hästen lyssna mycket bättre. Efter ett tag kunde jag utan problem gå över till rakt eller tredelat tränsbett igen.

Jag red på rakt pelham.

Senast ändrad:

jag hade provat en del lite mildare bett som inte alls funkade så jag provade ett pelham jag hade här hemma, behövde ett skarpare bett i hoppningen. då hon blir väldigt stark. Ibörjan var hon lite spänd i nacken men sedan fungerade det bra. Det positiva är att hon inte blir så stark det negativa är att hon inte gillar kindkedjan och jag kan inte spänna åt den då reser hon sig, har den helt löst vilket inte är så bra för då fungerar inte bettet riktigt som det är tänkt. Så nu är jag på jakt efter ett anat bett men eftersom jag provat alltifrån Nathe bett för 2000 kr till andra specialbett så vet jag inte riktigt vad jag ska prova. Jag rider på ett rakt gummi pelham med delta.

Har du testat att rida med 2 tyglar i stället för delta? Gjorde jättestor skillnad på min häst, hon var också obekväm med kedjan innan dess.

Testa i typ 2 veckor, för i början är man själv oavn och det trasslar och har sig. Fördelen är ju att du kan ha det mesta stödet på den översta tygeln, dvs kedjan invekar inte. behöver du sen så tar du i den undre och då verkar kedjan.

På min jätteheta D-ponny hade jag det ett tag och lite från och till.
Jag tyckte att hon blev stum av det bettet faktiskt.
Sedan "krullade" hon ihop sig, gick alltså inte i en ärlig form.
Jag red på stång pelham.

Men jag har hört både bra och dåliga erfarenheter av pelhamet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar