Reda för egen häst även om man är nervös för ansvaret??

Aliche

Trådstartare
Nu är det ju så att jag är i hästköpartagen och jag undra lite hur ni iallihopa, hästägare, kände infö första hästköpet...:rolling:

Jag känner mej såklart överlycklig att jag äntligen har råd och möjlighet att skaffa egen häst men ändå finns ju oron där..:banana:

jag är verkligen inget blåbär har ridit i flera år, jobbat med hästar osv, men är ingen expert *undrar hur många som är?* men ändå känns det ibland som om det är vissa saker man bara inte har rikig kollapå och jag undrar hur mycket ni andra kune när ni köpte häst och hur det har gått, var ni nervösa innan för att era kunskaper kanske inte skulle räcka till och hade ni då rätt/fel? :confused:

Jag känner absolut att jag klarar av ansvaret och llt det vardagliga arbetet, inga problem! men som tur är får man väl säga har jag aldrig varit med om att något extremt har hänt där det blivit en akut situation.. t.ex. att hästen fått tarmvred eller slitit upp benet på elstängslet eller liknande? hade ni andra det eller lärde ni er mycet efterhand? :confused:

Skulle verkligen uppskatta era synpunkter för att stilla min oro :)

Sv: Reda för egen häst även om man är nervös för ansvaret??

Grattis!
Härligt att få köpa sin egna häst!
När jag köpte min så hade jag honom installad där det fanns andra erfarna hästmänniskor i flera år, först nu är han "hemflyttad". Helt klart är det lite läskigt att ha hästen helt själv, ingen annan som kan titta och ge råd, men man lär sig! Och dessutom är det ju bra att lära känna hästkunniga i närheten som man kan fråga om man är osäker, man kan aldrig fråga för mycket!
Åsså ha veterinärens alla nummer i mobilen :crazy: :angel: även där kan man faktiskt får lite telefonhjälp och rådgivning, och hovis förståss.
Se bara till att skaffa hjälp utifrån också, med utrustning, foder och allt, så ska det nog gå jättebra!
Lycka till!

jag kunde betydligt mindre än du när jag skaffade häst. men man lär sig med tiden n'r man hanterar de problem som dyker upp. Däremot har jag nästan alltid haft någon mer kunnig i närheten, tex grannar. Så det finns alltid någon man kan diskutera olika situationer med. Det är jättebra, annars måste man ju vända sig till veterinärer. Men man lär sig mycket med tiden. Bara man försöker vara öppen för vad folk säger, sen får man sortera själv och ta åt sig det som funkar och skapa en egen väg.

Lycka till med hästköpet.

Jag var jättenervös innan jag bestämde mig, och jag känner fortfarande inte att jag vet tillräckligt. Men, det finns ju folk att fråga! Fråga hur stallkompisarna gör (om dom verkar vettiga!) och utnyttja deras kontaktnät!

så tveka inte, det är faktiskt helt underbart att ha en egen häst. Visst ÄR det ett stort ansvar, men med en smula sunt förnuft och ödmjukhet så tror jag att det är lugnt. :banana:

Hej!
Jag har precis också köpt häst. Mådde illa varje dag i början av ansvaret och av ångest för allt som skulle kunna hända henne. Har haft två stycken tidigare när jag var yngre och då kunde jag egentligen för lite. Nu tror jag jag tänker för mycket på att allt ska vara rätt, på allt dåligt som kan hända osv. Det är ju så att om något är/blir fel så kommer man att ta tag i det eller hur! Blir hästen sjuk ringer man ju veterinären, behöver man hjälp med foder kan man prata med lokalföreningen för foderstatsuträkning osv. Man måste nog skaffa häst innan man kan lära sig allt på ett praktiskt sätt. Man kan inte läsa sig till allt. Jag har ingen i närheten som jag kan fråga förutom min tränare och andra bekanta. Klart du kan köpa häst!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag var/är också nervös inför ansvaret än idag ! Tror det kommer vara så, då man aldrig blir fullärd och det finns så mycket som kan hända. Så lite nervositet får du nog ta ;)

Mina kunskaper räckte inte till, och gör det fortfarande inte, jag lär mig varje dag ! Även om jag trodde jag hade helkoll på avmaskning, foderstat, vaccinationer, tandvård osv osv så dyker det upp små grejer hela tiden, men det är delvis det som är det fina med dessa otroliga djur, att de lär oss saker även efter 20-30-40 år :love:

Lycka till med din kuse ! :banana:

Jag hade ridit jättelänge när jag köpte en egen. Det var jätte nervöst och helt plötsligt kändes det som att man inte kunde nåt. Första tiden var man såklart orolig men det går över. Jag har faktiskt lärt mig mer nu än vad jag kunde innan, trots att jag ridit i 14 år...

Jag skulle säga att det är först då man är redo. Dvs. när man har kommit över "jag kan allt-stadiet" och inser sina begränsningar.

Sedan, som andra redan påpekat, är det viktigt att hålla sig med en "stab" av människor man litar på.

Instämmer med Nässla och alla innan: man är nervös, man lär sig efterhand både av andra människor och av problem som dyker upp. Det är som sagt klokt att ha mer erfarna människor omkring sig att kunna fråga och se hur andra gör (och även få tankar om hur du inte vill göra :smirk: ) Det kan vara stor skillnad ibland mellan hur de erfarna människorna svarar på dina frågor så se till att använda din egen magkänsla också för att slippa ångra dig senare. Till exempel om ngn tycker att du borde använda tuffare metoder än vad som egentligen är din stil. Det kommer nämligen inte att funka för hästen genomskådar dig snabbt :crazy: . Här talar jag av egen erfarenhet. Fråga runt och välj den metod som stämmer med din personlighet. Gå till biblioteket och låna högar med böcker om du är sån som läser. Där få man också mycket tips. Hästidningar med förstås. Lycka till och ta det lugnt.

Jag tror man alltid är lite orolig. Men om du bara är intresserad, vågar fråga och kan ändra dig när du har fel så kommer du inte få några problem. Stalla upp någonstans där du kan få stöd och där du trivs och har roligt. Det finns alltid grejer som man inte har varit med om själv och inte kan, så är det för alla. Det man gör då är att läsa på, fråga, tänka och kanske leta lite på nätet. Och det finns väldigt ofta fler än ett sätt som är rätt (även om det inte låter så på hästfolk, det finns bara ett rätt sätt och det är som man själv har lärt sig som liten...)
Lita på dig själv. Lycka till!
Lejonelle

Jga för min del tänkte inte så, var liksom ingen större skillnad att ha foderhäst eller egen häst i samma stall. Men du behöver inte ora dig heller tror jag, det mesta ger sig liksom naturligt.
Och om hästen skadar sig akut så ringer man till veterinären som får ta hand om det!
Lycka till med den blivande hästen!!!

trodde verkligen inte jag skulle få så här många svar så snabbt men vilken trevlig överraskning! Efter att ha läst allt det som ni skrivit så känner jag mej verkligen sååå mycket lugnare :)

Det hjälper alltid mycket mer att folk säger "visst är/var jag nervös men det mesta löser sig med ett öppet sinne" än om dom säger " men inte va så mesig det finns INGENTING att oroa sig för" vilket jag fått höra av en del bekanta.... Det känns skönt att det inte bara är lilla hariga jag som faktiskt blev nervös inför det totala ansvaret :banana:

Känner nu att det bästa verkligen är att ha min nya häst *när den dyker upp* installad någonstans så man får lite hjälp med det man inte klarar av :bump:

ska nu surfa vidare till annonserna.....*L*

Köpte själv mitt livs första häst för två år sen, efter mer än trettio år med hästar. Känner verkligen igen dina farhågor!

Det som hjälp mig väldigt mycket har varit att stå i stall med kunniga, hjälpsamma människor! Och jag har inte dragit mig för att ringa efter veterinär om jag gjort bedömningen att det behövs!

skönt att höra att man aldrig riktigt känner att man kan allt och att det faktiskt är okej! känns skönt att veta att folk inte ser ner på en för man inte är expert, att man faktiskt har rätt att ha häst iaf :)

Jag är också jättenervös.. har idag varit och skrivit på fodervärdsavtal för ett år på en jättehärlig häst. Men så sitter man här och läser alla hemska saker folk har varit med om med sina hästar, och jävlar så nervös jag blir då. För hört så mycket om veterinärer och hovslagare som aldrig borde få röra en häst ens... och då blir man lite skraj för det är ju tex veterinär du ringer om det händer nåt akut med din häst! Hur ska man kunna hitta rätt veterinär och så?! men det kommer nog gå bra
lycka till

JO det verkar som när man inte har fullt ansvar så kan man klara av det mesa utan att drabbas av panikångest men nu när jag kommer ha fullt ansvar är det precis som jag inte kan någonting utan är heeeelt hjälplös haha :)

Tror nog att det mesta kommer lösa sig när man väl står där med hästen i handen ch inte har något annat val än att klara av situationen!:bump:

Ska nu iväg och titta på en stallplats i nästa vecka som verkar jättebra!

Undrar hur ni gjorde när ni köpte häst? Hästen eller stallplatsen först?! :confused:

Jag hade aldrig tid att vara nervös med tanke på att från att vi öht funderade på att skaffa ponny till att vi köpte honom hände på 5 dagar :smirk: Och det har jag inte ångrat... :love:

Vi hade redan unghäst och sto, så det var lätt att fixa en stallplats till hos dem som ägde stallet!

Min första "egna" häst som jag hade eget ansvar för tog jag över efter min syster så kunde alltid ringa om det var ngt.. Stod dessutom på ridskola där det fanns kunnig personal som alltid hjälpte till om det var nåt. Jag var heller inte helt tappad bakom en vagn när det gällde skötsel och sjukvård och så.
Ändå blev jag självklart närvös om ngt hände.
Denna häst dog tyvärr pga en magbekterie.. Trots att jag hade kunnig personal som hjälpte mig när hon fick kolik, veterinären var ute tre gånger och tillslut körde vi till hästsjukhus där hon dog en dag senare.. Så trots att jag hade bästa möjliga hjälp gick det ändå inte vägen..

Efter det trodde jag aldrig att jag skulle skaffa ny häst, för det var inte värt det när man tvingades gå igenom en sån här sak. Men efter ett tag så insåg jag att det får bära eller brista.. Man måste bara lita på sin egen intuition och ta hjälp och fråga om råd av dem man litar på. Man lär sig av allt man är med om och desto mer man ser desto säkrare blir man.

Nu har jag ny häst och efter det som hände med min förra häst är jag dödligt nervös så fort ngt händer. Men man får ta en sak i taget och alltid vara på den säkra sidan. Det finns alltid veterinär man kan ringa och rådfråga om man inte har någon till hands som kan hjälpa än.

Hoppas jag inte har avskräckt dig nu..

Nej inte alls skönt att höra att även om det värsta skulle hända så orkar man gå vidare!

Ska faktiskt iväg och titta på en häst imorgon formodligen så det ska bli en massa spännande! 6 årigt sto :bump:
Är en massa nervös så hur man ska sova blir ju en senare fårga *L*

Grattis och så härligt.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat