Red på hackamore idag...

Sv: Red på hackamore idag...

kl

jag kan inget om dressyrregler, men hur är det med xylofoniagrimma, får man rida (tävla) med en sån?

förresten e de puckat att man inte får rida med bomlös sadel tycker jag, utan bett kan man förstå med rikser, men bomlös?!

Det står inte att man inte får rida i bomlös sadel, utan bara att sadeln ska vara av "engelsk typ". Man får alltså tävla i de bomlösa sadlar som ser ut som vanliga sadlar.

Dressyr är en bedömningssport, ridningen ska vara med stil, vilket det inte är med en soffsadel, antar att det är därför man inte får tävla med vanlig bomlös.

Att man inte får tävla med hävstångsbett (tex hack) är väl för att hästarna viker in nosen med dessa?

Vi har en häst på ridskolan som har varit himla krånglig med huvudet upp och ryggen ner. Mycket känslig och svårt för att slappna av. Förra året började en av ridlärarna experimentera lite med olika bett till hästarna på de mer avancerade lektionerna och den här hästen fick då ett ponnyhack. Jag som dressyrnisse var ytterst skeptisk (men nyfiken) när jag skulle rida hästen med hackamoret men så fort jag tog tyglarna övergick det till WOW! Hästen slappnade av, bar upp sig och sprang inte iväg utan det var som att sitta på en annan häst. Tänk så länge hon måste ha gått och tyckt att bettet var obehagligt helt i onödan :eek:

En liten tanke bara ... men är hästen kollad i munnen av en hästtandläkare? :)
Tydligen ganska vanligt att hästar har problem med tänderna av något slag som jag har förstått det men alla fel upptäcks oftast inte av veterinärer utan visar sig i att hästen visar obehag av bettet istället.

Jadå, tandläkaren var här för bara någon månad sedan och kollade, han tyckte det såg jättefint ut, lite raspning på vassa kanter.
I hans tandkort har det stått "rids på mycket skarpt bett" och "vassa kanter" längre bak, tiden vi haft honom har det inte varit något sådant :)

Aha, ja då kan det ju vara dåliga minnen då, med lite tur kanske du kan vänja in honom på bettet igen efter en tid på hackamore så du kan tävla. Jag hade en häst som inte tyckte så mycket om bett i munnen men efter ett halvår på hackamore så accepterade han bettet fint.

Jag tycker att det GÅR att rida på bett, men blir en helt annan häst utan.
Han lixom hänger sig på bettet och antyder på att bli framtung.

hackamore:bow:

Det står inte att man inte får rida i bomlös sadel, utan bara att sadeln ska vara av "engelsk typ". Man får alltså tävla i de bomlösa sadlar som ser ut som vanliga sadlar.

Dressyr är en bedömningssport, ridningen ska vara med stil, vilket det inte är med en soffsadel, antar att det är därför man inte får tävla med vanlig bomlös.

Att man inte får tävla med hävstångsbett (tex hack) är väl för att hästarna viker in nosen med dessa?

Vet du varför man inte får tävla på rakt/odelat bett heller? För det ger ju ingen hävstång, och har en mundel, till skillnad från hack.

och dessutom syns det ju inte hur bettet ser ut i munnen eftersom dressyr är en "stilgren"

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Vogue
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 904
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur