Red på hackamore idag...

Kansi bansi

Trådstartare
Måste bara skriva av mig lite, provade att rida lite dressyr i paddocken idag,
och tänkte prova hackamore då jag tycker att min ponny hänger sig på bettet.

Och herre gud:eek:
Aldrig! Jag menar Aldrig har jag varit med om att hästen gått så fruktansvärt bra!
Hade ingenting i handen, och kände lixom hur hästen arbetade med bakdelen och fram, fick ett snygg "valv" vid nacken och lyckades göra några ökningar oxå, första gången för både mig och hästen.

Hästen är en föredetta "problem-häst", har inte gått att skritta utan den har taktat, slängtravat, blivit het och bara "knäppt av" och slutat lyssna och så vidare.

Sen slog tanken mig... att man inte får tävla dressyr på hackamore..:(
Men det är iaf en bit på vägen :banana:

Sv: Red på hackamore idag...

Grattis! :D Som sagt, trivs hästen på det, rid på med det ett tag så kanske hon blir bättre med bettet sen! :laugh:

Absolut! Men tyckte bara det var en sådan skön kännsla.
När jag säger tävling.. tänker jag på lite pay and ride och lokala tävlingar,klubbisar och så, för skojs skull!:D

Vad roligt att det gick bra.
En tanke slog mig. Får man rida med bettlöst träns då?

Jag tror tyvärr inte det.
Det är Tredelade och tvådelade som gäller i dressyren.
Man får inte ha bomlöst heller.. ännu en dålig sak med tävlingsregler:devil:,
han lossnar så bra och blir så avslappnad i den bomlösa:D

Grattis!

För nuvarande ponnyn är det motsatt effekt, arg och tvär ponny som avskyr trycket på näsan.
Med förra ponnyn blev det samma effekt som för dig.

Alla hästar är ju individer och olika känsliga. Min är mer "kallblod"s stuk.. gatukorsning:p
Kan ju slänga in en bild för er som är intresserade av att veta hur han ser ut :)
Har bara lite halvkassa bilder, ingen som gör honom "rättvis"

DSC04121.jpg

va bra den huvan verkar vara!

men ligger sadeln med bom bra då? annars e de ju lika bra som en bomlös, jag har båda men min fnkar lika bra med bägge, men jag gillar att rida ut i den bomlösa..

förresten e de puckat att man inte får rida med bomlös sadel tycker jag, utan bett kan man förstå med rikser, men bomlös?!

Jag tycker oxå det är en dum regel att man inte får rida med bomlös.

Jadå han har 2 bomsadlar. Men tycker att han slappnar av mer med den bomlösa, och jag känner ganska tydligt om han spänner sig eller så:p

Grattis till att hittat ett "bett" som hästen trivs så bra på. Min häst är precis likadan, går som en klocka på hack och är super nöjd med det. Lika på bana och ute.

Han är inriden på bett, men inte särskilt nöjd med det. Och så testade jag med hack som fungerade mycket bättre, visade det sig. Rakt (odelat) bett är han helt ok med, fungerar i alla fall. Men det får man ju inte heller tävla dressyr på...

Så hästen är nöjd med hack och jag skjuter upp tankarna på dressyr tills vidare! Finns fler saker i tillvaron med. (Och i distans och hoppning får man ha bett! ;))

det är samma funktion fortfarande, bara utseendet som skiljer.
Har "kameldrivarkudde" modellen och inte en dressyrliknande som man önskat... den dagen man blir rik:angel:

Om du åker på ngn inofficiell tävling typ på en ridskola kan du kanske få lov att tävla på hackamore? :) men vet ju inte vilken nivå ni är på. Men som jag fattade det så hade det varit lite problem innan, rid på hackamoret ett tag så kanske han blir tryggare och funkar bättre på bett sen :laugh:
Förstår inte heller varför man inte får rida med bomlös?!

Altså, hästen är 17 år men inte blivit ordentligt riden, mest hoppat, varit felmusklad, stått, och varit lite sisådär.
Nu kan han gå samlat i skritt trav och galopp,skänkelvikningar,ryggningar och så :)

Jag hade en väldigt känslig häst förrut som också blev som förbytt på hackamoore..
Hon bråkade i munnen, slängde av om man tog för mkt, ffa i hoppningen, osv

Red med bara hack ett halvår, sen började jag introducera bett igen.
Först bara ett par dagar i veckan på lång tygel i skritt, sen mer och mer.
Efter "invänjningen" red jag alltid dressyr på bett och tävlade även en del.
Efter ett par år vågade jag t.o.m hoppa med bett några ggr och det gick jättebra.
Så ge inte upp hoppet på att tävla helt :)

Jag tror mest man måste komma ifrån spändheten som kommer av bettet/i munnen.
Med tid, tålamod och mjukhet är jag övertygad om att de allra flesta "bråkhästar" går att rida på bett.

förresten e de puckat att man inte får rida med bomlös sadel tycker jag, utan bett kan man förstå med rikser, men bomlös?!

Tror inte att dressyrreglementets regler för vissa typer av bett och sadlar har något med säkerhet att göra. Det har snarare med stil och tradition att göra. Liksom hur ryttaren skall vara klädd. En plastrong gör knappast en ryttare säkrare.

Inom distansen är alla bett tillåtna. Vilket betyder både sidepull och hackamore. Däremot så får man inte lasta ur i grimma på tävlingsplatsen, men i sidepull går bra. Fast här har det nog snarast med att göra att man inte vill veta av lösa hästar på tävlingplatsen när man skall byta från grimma till sidepull inför tävlingsstart, om man skulle ha lastat ur i grimma. Man skall helt enkelt lasta ur det man skall rida i.

I de mer avancerade klasserna får man dock i grind (pauserna mellan banorna) byta till grimma så att hästen kan äta bättre. Här förutsätter man att de mer avancerade ekipagen kan hantera detta och ser det som så mycket viktigare att hästen äter och dricker.

Även alla sadlar är tillåtna.

Det går att påverka dressyr TR om man nu orkar lägga energi på det. Fast en klubbtävling, pay and ride, så kan man ju faktiskt ha lite egna regler. Man kan ju anordna det själv.

Hälsning Maja

Uhh.
Fick verkligen rida ordentligt igår...känner jag idag.
Träningsverken jag vaknade med nyss.. var inte nådig:D

Tror inte att dressyrreglementets regler för vissa typer av bett och sadlar har något med säkerhet att göra. Det har snarare med stil och tradition att göra. Liksom hur ryttaren skall vara klädd. En plastrong gör knappast en ryttare säkrare.

Inom distansen är alla bett tillåtna. Vilket betyder både sidepull och hackamore. Däremot så får man inte lasta ur i grimma på tävlingsplatsen, men i sidepull går bra. Fast här har det nog snarast med att göra att man inte vill veta av lösa hästar på tävlingplatsen när man skall byta från grimma till sidepull inför tävlingsstart, om man skulle ha lastat ur i grimma. Man skall helt enkelt lasta ur det man skall rida i.

I de mer avancerade klasserna får man dock i grind (pauserna mellan banorna) byta till grimma så att hästen kan äta bättre. Här förutsätter man att de mer avancerade ekipagen kan hantera detta och ser det som så mycket viktigare att hästen äter och dricker.

Även alla sadlar är tillåtna.

Det går att påverka dressyr TR om man nu orkar lägga energi på det. Fast en klubbtävling, pay and ride, så kan man ju faktiskt ha lite egna regler. Man kan ju anordna det själv.

Hälsning Maja

Tyvär får man inte det i min klubb, alltså tex rida klubbdressyr på hack. Så vi får öva vidare på att rida med bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Vogue
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 904
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna