Recepttråden!

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Nu när My lite smått börjar våga prova att äta min läbbiga mat, så tänkte jag att det hade varit kul att ha en recepttråd där vi kan dela med oss av barnmatsrecept som går hem hos våra egna barn! Det är alltid kul med lite tips och idéer och inspiration, eller hur?

Jag har hittills bara gjort några standard rätter som jag hittat recept på på nätet (growingpeople bla):

Potatis, morot och torsk (fisken kokad i vatten med purjolök, citron och morot)
Pasta, morot, majs och kyckling
Äggröra

Det är knappt något att skriva ut, man kokar allt för sig och sen mixar man ihop det med lite av kokvattnet och smör. Jag har kryddat med vitpeppar och någon örtkrydda (oregano, basilika oftast).

Kom över ett recept på ett mellanmål som ska vara poppis, ska testas här hemma:

2 äpplen, skalade och i bitar
Lägg i kastrull, täck med vatten, koka upp och låt koka i 5 min
Häll på 1/2dl havregryn och koka ytterligare 5 min
Strö över lite kanel och mixa till lagom konsistens
Servera som den är eller med lite gräddmjölk!

//Julia

Sv: Recepttråden!

När Vidar var liten läste jag om Första och andra Mosboken här på Buke.
Så den inhandlades och där finns det en hel del bra recept tycker jag.
Även om jag är fullkomligt värdelös på att komma mig för att laga det som står där :o
Kanske borde inspirera sambon lite :D

Jag har gjort frikadeller till Sebastian, kladdade ihop köttfärs med lagom mängd ägg och lite blandade kryddor, oregano och vitpeppar bland annat. Sen hävde jag i lite (eller, ganska mycket..) olivolja i smeten och rullade små små köttbullar som jag sedan styckfryste råa. När de fryst la jag ner dem i en påse och nu är det superenkelt att bara plocka fram lagomt antal ochkasta ner i kokande vatten. De är klara när de flyter! :)
Sebastian äter dem med god aptit tillsammans med tex. lite spagetti och någon grönsak.

Grönsakerna harjag kokat och puréat och fryst in i iskubsstorlek men det lagret börjar ta slut nu så jag ska nog göra ett nytt sådant kok. Så enkelt att ta fram och värma bara, jag är lite för lat för att ställa mig och fixa grönsaker varje dag.. Fast det skulle ju vara väldigt enkelt att koka lite t.ex. ärtor i vattnet med frikadellerna! Litet kombokok där kanske, först i med pastan och sen frikadeller och grönsaker! När frikkisarna flyter så är middagen serverad. ;)

I övrig har Liten här hemma fårtt kokad fisk och kokad kyckling. Kycklingen kryddade jag med cayenne- och vitpeppar. Fisken mest med dill.

Vad har han mer fått att äta tro... Han äter det mesta så jag låter mest bli att salta min mat om jag lagar mat till mig själv vid lunch!

Emilia tycker om fisk, potatis och ärtor.

Skär potatisen i mindre bitar, ner i en kastrull, kokar en liten stund och sen ner med fisken. Sista minuten får ärtorna åka med. Sen ner i stavmixerskålen med lite smör och så späder jag med kokvattnet till lagom konsistens.

Jag gör ofta kok tillsammans kött, pasta/potatis och grönsak får koka i samma vatten.

+ MTJ

Jag gjorde frikadeller och potatis och broccoli igår samt spagetti och köttfärssås... tror ni att hon åt det? Nix pix. Tog två skedar och sen ville hon inte ha mer. När jag erbjöd någon äcklig burkmat gapade hon som en fågelunge och åt en hel burk. Suck! Tack för det, här anstränger man sig verkligen!

Jag har hela frysen full med olika grönsakspuréer, kycklingpuré, fiskpuré och fruktpuréer, men hon föredrar verkligen burkmaten. Jag tyckte ändå att det verkade ha släppt för en tid sedan, men nu verkar hon ha ångrat sig :D

//Julia

Haha, är de inte för underbara de små liven!! Vi har det nog ganska enkelt här hemma, Sebastian äter mer eller mindre allt, och gör han det inte på en gång så äter han det efter en gång eller två... Nu vill han dock ha större bitar i maten, släta fruktpureer går bra men maten ska vara lite mer "bitig". Kanonenkelt när man gör maten själv,bara att mosa lite med sked/gaffel och köper jag mat köper jag 8-månadersburkar. (vilka han förövrigt börjat trycka i sig nästan en hel stor burk!)

Jag är också inne lite på det här med att fxa eget MEN...
Hur länge skall fisk och kött kokas? Grönsaker tills det är mjuka :idea: kan jag gissa!

Fisk behover bara ett par minuter. Kott ocksa om du kokar i sma bitar, men kott blir ju morare ju langre det far koka....

Tack för svar, kanske löser det nu :)

Kan förresten passa på att tipsa om lagabarnmat.se

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka