Recepttips lax/kyckling

Trott

Trådstartare
Behöver äta ur frysen lite. Jag har tydligen glömt av vad jag handlat innan så sitter nu med typ 3 4-pack lax och 2 kg kyckling, till enmanshushåll 😑

Jag har dock otroligt dålig fantasi när det kommer till matlagning och efterfrågar därför relativt enkla men goda recept med lax eller kyckling!

Om det funkar med pasta (efter pasta tråden här om veckan lyckades jag köpa på mig både gnocchi, hjul och fjärilar 🤦🏼‍♀️) eller ris vore det toppen, för det har jag mängder av.
Har svårt för broccoli, men är inte allergisk mot något särskilt.
 
Behöver äta ur frysen lite. Jag har tydligen glömt av vad jag handlat innan så sitter nu med typ 3 4-pack lax och 2 kg kyckling, till enmanshushåll 😑

Jag har dock otroligt dålig fantasi när det kommer till matlagning och efterfrågar därför relativt enkla men goda recept med lax eller kyckling!

Om det funkar med pasta (efter pasta tråden här om veckan lyckades jag köpa på mig både gnocchi, hjul och fjärilar 🤦🏼‍♀️) eller ris vore det toppen, för det har jag mängder av.
Har svårt för broccoli, men är inte allergisk mot något särskilt.
1644514162171.png

Min räddingsplanka. Bara att skaka kycklingen i en påse med lite olja och se köra i airfryer eller ugn. Serverar med ris och tillbehören jag har hemma. Tex. creme fraiche smaksatt med lite sambal oelek och grönsakerna som finns i kylen. Orkar jag inte koka ris blir det serverat i tortillabröd eller pita.
 
Laxbitar brukar jag krydda med salt, svartpeppar, lite chili och saft från citron. Sen stoppar jag in de tinade bitarna i ugnen i 175 grader i 15 minuter. Till detta brukar jag äta stuvad spenat, men kan nog gå bra med potatis också.
 
Laxbitar är en av mina favoriter tillsammans med Middagsklart från Abba! Färdig sås att hälla över lätt saltade filéer o in i ugnen typ 25 min. Jag låter dem tina i kylen över natten först. Köper gärna XL storleken för är lite snålt med sås annars o då är favoriten Citron o Dill. I den vanliga storleken älskar jag Mild tomat o Örter. Potatis o tinade gröna ärtor till, tröttnar aldrig o perfekt matlåda till jobbet!
 
Hos oss är favoritkycklingen bitar som kryddas, ganska frikostigt, med valfri kycklingkrydda, och därefter vänds i mjöl. Sedan friteras de i olja. Airfryer funkar säkert också.
Till det, majonäs blandad med sweet chilli sås och bbq grillsås.
Vi äter det helst i hamburgerbröd med sallad och ättiksgurka till, men funkar också fint med ris.

En annan favorit är kycklingsoppa, där kycklingen skärs i ganska små bitar, och steks lätt. I soppan hamnar också potatis, morot, majs (vanlig eller minimajs), lök som brynts, samt rejält med philadelphiaost. Kryddas med kyckling- eller grönsaksbuljong. Ibland har jag rett soppan med maizena för tjockare koncistens.
 
Jag tycker det är väldigt gott att steka lax i stekpanna (saltar och pepprar innan) och när den börjar närma sig halvfärdig har jag på sweet chilisås, lite vatten och japansk soja (ögonmåttar), direkt på laxen i stekpannan. Det blir då som en sås. Eventuellt får man hälla på mer vatten efter hand som det kokar bort om såsen blir för tjock. Blir supergott med ris till! Ett annat favoritrecept är lax i paket, det brukar jag dock äta med potatis till. Laxpasta finns det ju massor av varianter av, bara att googla!

Vad gäller kyckling så finns det ju massor man kan göra, både pastasåser och grytor man kan äta med ris. Gillar man curry är det ju en klassiker. Jag brukar göra en kycklinggryta med dijonsenap, vitt vin och bacon (baconet kan uteslutas, jag brukar byta ut det mot kycklingbacon). Det står att man ska äta med potatis men jag har haft ris till. https://recept.se/recept/kycklinggryta-med-senap-vitt-vin-och-bacon
 
Tack för alla tipsen! Ska läsa igenom och kolla länkar lite noggrannare imorgon på jobbet!
Jag brukar vanligen bara steka lax, krydda med citronpeppar och koka ris till. Äter med chili paprika cream fraiche eller sweet chilisås och det är ju gott och enkelt, men tråkigt att jämt göra samma 😂🙈
Och kycklingen ungefär lika förutsägbar, steker eller strimlar, äter med ris/pommes och currysås 🤷🏻‍♀️

@Nebraska dem kryddan har jag glömt bort! Det blir ju supergott. Tacos är min räddare i nöden i vanliga fall, men det var längesen jag åt det med kyckling och den kryddningen! Det blir det nog i helgen.
 
Till laxfiléer tycker jag det är väldigt gott med rotfrukter i ugn. T.ex morot, palsternacka, potatis (och/eller sötpotatis), rödbetor och om man vill schalottenlök och chiliflakes. Skär rotfrukterna i bitar, på med lite olja och salt och in i ugnen. Laxfiléerna behöver bara kryddas med salt och peppar och så kan de köras i ugnen också. Superenkelt men väldigt gott. Så kan man göra nån enkel sås till baserad på creme fraiche bara, med vitlök eller sweet chili eller vad man nu föredrar.
 
Mitt snabbaste, enklaste och godaste laxtips är att lägga filé(er) i en liten ugnsform. Salta och peppra. På med ett gäng (valfri mängd) delade coctailtomater, ha på creme fraiche i klickar ovanpå och ha i lite av nån grädde (eller cocosmjölk) för extra sås. In i ugnen (typ 200 grader-ish) i kanske 15 min (?) eller tills riset är klart. Gott med ris till (jasmin = bäst).
 
Jag brukar marinera lax i teriyakisås sen steka alt göra i ugn. Servera med nudlar eller ris och broccoli (om man gillar ;) ). Går säkert med typ morötter eller annat grönt också.
Sen har jag även teryikaisåsen till. :d
 
Till både kyckling och lax tycker jag om ungsrostade rotfrukter och rödlök. Ev med sesamfrön på också. Kan vara gott med lite spetskål i också.

En enkel, kall sås gör jag på Grekisk/Turkisk yoghurt, fetaost, citronsaft+cest och lite svart- eller vit-peppar. Ev saltning om det behövs.

Kycklingen kan man ju även göra caesarsallad av.

Pastasallad som funkar med både kyckling och lax: Valfria gröna blad, tomat, gurka, oliver, etc och en sås på 1 dl majonnäs, 1 dl gräddfil, 0,5 dl kapris, någon rödlök, salt och peppar.

Laxpasta med gräddig sås med citron, spenat, parmesan etc är himla gott!

Kycklingfajitas är ju gott och snabbt. Och chycklingenchiladas. Och wraps/pitabröd med grönsaker, någon sås och kyckling.
 
Här kommer två lättlagade favoriter!

Ajvarkyckling

2-4 kycklingfileer
Riven ost

4 dl lätt creme fraiche
1 ½ dl mild ajvar relish
1 tsk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Rör ihop "såsen" i en bunke. Bryn kycklingen så den får fin färg och lägg i en ugnsform, häll såsen över och toppa med lite riven ost. Kör på 200 grader i ungefär 20 minuter tills fileerna är färdiga, beror lite på ugn och tjocklek.


Tacofisk

2-4 "bitar" fisk, lax eller torsk
Riven ost
Nachochips

2 dl grädde
2 dl lätt creme fraiche
2 dl tacosås
1 tsk tacokrydda
1 tsk socker
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar

Samma här, rör ihop "såsen" och häll över fiskbitarna i en ugnsform. Krossa nachochips och lägg över som ett täcke, sedan riven ost på det. Kör 200 grader i 20 min.

Båda rätterna passar bäst med ris tycker jag. Båda går bra att frysa också. Själva "täcket" på fisken är krispigt och gott när det är nylagat, det blir mjukt när man äter rester men smakar bra ändå. Perfekta rätter för den som inte riktigt pallar laga mat egentligen då det är minimal arbetsinsats i båda.
 
Vi gör ofta chicken cashew, kyckling, de grönsaker vi har hemma, vitlök och purjo.
Wokar ihop, häller på 50/50 av ostronsås och vatten. Till 600g filéer och grönsaker brukar vi ta 3 dl av varje. Äter med ris. Kryddar ibland med lite salt och svartpeppar. Har vi inte cashewnötter hemma så går det bra utan.
 
Jag styckar kycklingen i störa bitar utan att bena ur den.

Fräser bitarna lite lätt oc slänger sedan ner dem i en kastrull och häller på krossade tomater.Tillsätter vitlök, chili, salt, peppar och kanske paprikapulver. Det får gärna bli starkt.

Kycklingen får koka i detta tills köttet faller sönder.
Serverar med god pasta.
 
Asgott och sköter sig själv. Bra matlådemat. Brukar ha couscous eller bulgur till.
https://kanduvisslajohanna.blogg.se/2013/january/kyckling-med-mozzarella-och-grillad-paprika.html

Ett annat gott vardagsrecept. Kan få cravings på den.
https://www.ica.se/recept/kramig-kycklingpasta-med-curry-725351/

Även friterad kyckling med nudlar och sweet chili är en favorit här hemma. Brukar ha en skvätt aioli till med, och göra kycklingen som nuggets 😋

Denna gjorde jag i fredags. Sjukt gott!
https://middagsbordet.com/2020/07/05/kyckling-med-rostad-sotpotatis/
 
En enkel och god favorit hos oss är en enkel variant av kycklinggryta.
Strimlar kyckling och steker halvklar med salt peppar och vitlök. Sedan tillsätter jag färskost med smak vitlök och örter samt har i soltorkade tomater. I bland har jag i lite bacon för extra smak men det behövs inte om man inte vill. Har ris till. Blir supergott!

Lax gör vi nästan alltid i ugn med salt peppar och pesto på, till det bakad potatis. Men brukar även göra laxspaj med spenat och sparris i och äggstanning över. Eller laxssoppa. Ibland köper jag sån färdig Blå band västkustsoppa och har i lax i den om jag är lat. Annars kokar jag soppa med potatis och rotfrukter och lägger i laxen på slutet, gott att tippa med räkor om man har hemma.
Sallad med lax i är också gott och enkelt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp