Recepttips lax/kyckling

Några laxrecept vi varierar med mellan här hemma :d

Steker lax i ugn. Sen värmer du upp creme fraiche, lite lime, honung och grönsaksbuljongtärning alt fond som kokar ihop och sen i med laxen. Pasta till.

Hyvla smör på laxbitar med lite krydda i ugnen på 225 grader.

Ugnsbakad lax med tomatskivor, citronpeppar och creme fraiche på och maträdde brevid i formen, 225 grader i ugnen.

Steker lax i ugn. Under tiden koka ihop sås till pasta; matgrädde, fryst dill, citronkoncentrat, vitlök och cocktailtomater och i med laxen.
 
Några kycklingrecept vi använder hemma är dessa :d

Laga kycklingen i ugnen. Koka ihop vispgrädde och sweet chilisås och lägg i kycklingen, pasta till.

Stek kycklingen i panna. Sedan i med vispgrädde och kycklingfond o låt puttra på låg värme under folie i 10 min. Ris till tex.

Kycklingstroganoff. Lagar strimlad kyckling i ugnen. Kokar ihop tomatpuré, creme fraiche, lite vitlökspulver och paprikakrydda. I med kycklingen. Vi brukar ha äggnudlar till det.

Snabb kycklinggryta. Blanda strimlad kyckling med vispgrädde, kycklingfond, curry och färsk basilika. Lagas längst ner i ugnen en halvtimme 175 grader.
 
Behöver äta ur frysen lite. Jag har tydligen glömt av vad jag handlat innan så sitter nu med typ 3 4-pack lax och 2 kg kyckling, till enmanshushåll 😑

Jag har dock otroligt dålig fantasi när det kommer till matlagning och efterfrågar därför relativt enkla men goda recept med lax eller kyckling!

Om det funkar med pasta (efter pasta tråden här om veckan lyckades jag köpa på mig både gnocchi, hjul och fjärilar 🤦🏼‍♀️) eller ris vore det toppen, för det har jag mängder av.
Har svårt för broccoli, men är inte allergisk mot något särskilt.
Stek kyckling i mindre bitar, nästan färdiga. Kryddat med salt/peppar och gärna sambal olek sen blanda i smaksatt creme fraiche. Jag gillar vitlök/parmesan till just kycling och pasta :)
 
Brukar köra lax i ugn och gillar att äta med potatismos till. Båda går att göra flera portioner av för att slippa matlagningsdagar.
 
Koka laxen i en blandning av fiskbuljong och vitt vin (matlagningsvin funkar om man inte vill ha riktigt). Sen tar du upp laxen och rör ner creme fraiche. Då har du lax med en vitvinssås. Till det kan du ha vad du tycker passar.

Ibland gör jag laxlasagne. Börjar med att koka en tomatsås med dillfrön och dill i. Sen ner med laxen i bitar och låt koka liten stund. Sen varvar jag såsen med lasagneplattor och toppar med mozzarella och dill.
 
Behöver äta ur frysen lite. Jag har tydligen glömt av vad jag handlat innan så sitter nu med typ 3 4-pack lax och 2 kg kyckling, till enmanshushåll 😑

Jag har dock otroligt dålig fantasi när det kommer till matlagning och efterfrågar därför relativt enkla men goda recept med lax eller kyckling!

Om det funkar med pasta (efter pasta tråden här om veckan lyckades jag köpa på mig både gnocchi, hjul och fjärilar 🤦🏼‍♀️) eller ris vore det toppen, för det har jag mängder av.
Har svårt för broccoli, men är inte allergisk mot något särskilt.
Stekt kyckling, stekt bacon, vitlök, färsk timjan och lite "vanliga kryddor" + creme fraiche i en panna = jättegott!
 
En laxvariant jag brukar göra i ugnen är
Laxfiléer
Gör en blandning av Creme Bonjour Gräslök, limepeppar, dill. Bred/klicka ut ovanpå laxen. Chiliflakes ovanpå.
När det är nästan klart i ugnen tar jag ut den och lägger ostskiva över färskosten och sen in i ugnen igen de sista minuterna så att osten smälter - det blir som ett paket då :p

Potatismos till
 
"Fransk" lax som är överraskande gott!
Strimla en purjolök och hacka ner två äpplen. Lägg i botten på ugnsform. Skär ner laxen i 2x2 cm bitar och lägg dessa ovanpå purjo/äpple. Salta och peppra. Blanda grädde med dijonsenap. Häll såsen över lax/purjo/äpple och kör ca 15-20 minuter i ugnen på 200 grader.
 
Det här receptet tyckte jag såg gott ut: https://www.mathem.se/recept/asiatisk-kokosgryta-med-lax
Jag brukar göra en variant med kokosmjölk, valfri kryddpåse från Santa Maria, kokar bitarna av lax och skär paprika i stänger som jag lägger i på slutet. Serverar med ris i botten och soppa ovanpå. Snabbt och enkelt :)

Angående lax i ugn med ris, brukar jag ibland skära paprika i väldigt små kvadrater och blanda i riset med. Gott och det blir "färgglatt".

Vietnamesisk nudelsoppa är en av mina absoluta favoriträtter. :love:
Det här receptet tex: https://zeinaskitchen.se/vietnamesisk-pho-med-kyckling/ (bara att söka annars)
Men istället för hel kyckling brukar jag ta filéer, krydda med five spice, steka och sedan dela till tjockare stänger.
Jag brukar också ha i sockerärtor, pak choi, morötter, paprika, citrongräs mm i buljongen.
 
- Lägg en påse bladspenat i botten av en form
- Riv morot och lägg ovanpå
- Klyfta tomat och längst med kanten av formen
- Blanda creme fraische och philadelphiaost (med eller utan smak)
- Salta och peppra laxen, lägg ovanpå morötterna
- Häll över CF-blandningen
- Ringla över citron om du har det hemma

Skjuts in i ugnen tills laxen är klar!

Kan ätas med potatis eller ris.
 
Täck laxen med en blandning av smulad fetaost och creme fraiche. tillaga i ugnen. Det är gott att även ha rödbetor med i ugnsformen då de passar väldigt bra med fetaosten!
 
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform och häll på en blandning av creme fraiche och ajvar. In i ugnen tills det är klart. 200 grader i ca 30 min beroende på storleken på kycklingbitarna. Jag brukar ha kycklinglårfiléer men det funkar med vanliga kycklingfiléer också. Sen brukar jag ha couscous till men det funkar säkert bra med pasta, ris eller potatis också.
 
Två favortier här hemma just nu:

Laxpytt
Tärna potatis, zucchini, purjo och palsternacka, rosta i ugnen tills de är klara. Toppa med tärnad lax och sojabönor, rosta lite till tills laxen är klar. Gör sås på gräddfil, pepparrot och örter.

Kycklingsoppa
Koka soppa på morot, sötpotatis, lök, vitlök, kyckling och kycklingbuljong. Krydda med chiliflakes och paprikapulver. När kycklingen typ kokat sönder, smaka av med lime och ev. grädde/creme fraiche. Toppa portionen med en röra på creme fraiche, fetaost och örter. Mustigt och gott!
 
Vi brukar göra pesto-kyckling-pasta

Pasta
Kyckling
Pesto
creme fraiche

Strimla kyckling och stek rör i pesto och lite creme fraiche ska inte bli såsigt. Koka upp och slå i pasta - klart

Laxpasta

Lax
Vitlök
lök
grädde
dill

Stek ihop och rör om topa med vid serveing om du har några och körsbärstomater

Dessa rätter går jättefort att göra :D
 
Vi ska ha fajitas idag, typ kycklingtacos. Supergott! Sen brukar jag göra en enkel kycklinggryta med wokgrönsaker, curry, grädde och cremefraiche. Går att ha både till ris, nudlar och pasta.
 
Saffranslax med pasta.


Tina laxen. Dela den i bitar/kuber.
Lök va valfri sort, hack, i lite större bitar.
Fräs lök, vitlök tills mjukt. En påse saffran, låt fräsa en stund, ner med lite fisk/grönsaksbuljong. Häll i matlagningsgrädde. I med laxen, låt värma.
Smaka av med chili, salt peppar och persilja.

Asiatisk lax.

Tina laxen, ner i en form. Pensla med oystersås, stö över sesamfrön (jag gillar de chili rostade). In i ugnen.
Jag brukar woka lite grönsaker till (lök, kål, broccoli, morot) och krydda efter smak. Ris eller nudlar till. Funkar säker med pasta också.

Lax med mögelost.

Tina laxen. Gör skåror i laxen, stoppa i grön eller blåmögelost. In i ugnen. Gott till potatis och hollandaisesås.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp