Receptförnyelse

Enya

Trådstartare
Kan jag ha fått mitt recept på epilepsimedicinen förnyat utan att jag själv kan se det när jag loggar in på apoteket.se?

Jag använde Mina vårdkontakter och förnyade recept den 9 december, det lästes och skickades, enligt uppgift, vidare till min läkare den 10 december. Sedan inget. Gjorde det på nytt den 31 december, det lästes och skickades till min läkare den 1 januari. Det är den 10 januari nu. Kan det vara så att det syns om jag går till apoteket, men inte när jag loggar in?
 
Sv: Receptförnyelse

Näpp, om du inte ser det när du loggar in på dina recept så finns det inte.

Du får nog ringa dem på måndag och fråga vad som hänt.

Hoppas att du inte står helt utan :)

Pappersrecept syns inte iofs, men de borde du ha fått skickade hem till dig i så fall.
 
Sv: Receptförnyelse

Jag står som tur är inte utan. Jag har dock bara 6 dagar kvar nu allt som allt. Jag kan "råka glömma" min medicin någon kväll eller två, men det är ju mot min epilepsi och jag har haft många anfall sista två månaderna.

I kväll lämnade jag in en förnyelse på mina vårdkontakter igen, får se om jag får något svar, annars får nån ringa åt mig och skälla.

Jag förstår inte varför det dröjer :(
 
Sv: Receptförnyelse

Kan jag ha fått mitt recept på epilepsimedicinen förnyat utan att jag själv kan se det när jag loggar in på apoteket.se?

Jag använde Mina vårdkontakter och förnyade recept den 9 december, det lästes och skickades, enligt uppgift, vidare till min läkare den 10 december. Sedan inget. Gjorde det på nytt den 31 december, det lästes och skickades till min läkare den 1 januari. Det är den 10 januari nu. Kan det vara så att det syns om jag går till apoteket, men inte när jag loggar in?

Jag jobbar på Apotekets kundtjänst så jag kan ju svara dig :)

Om ett recept har kommit in, då ska du se det när du är inloggad också! Kan du se dina andra recept (om du har några)? Du är inte ApoDos-kund?
 
Sv: Receptförnyelse

Aha! :)

Jo jag kan se både utgångna recept och det på Rinexin jag har att ta ut ett uttag på. Annars är det inget.

Apo..vad? Jag är inte det tror jag :D
 
Sv: Receptförnyelse

ApoDos innebär att du varje månad (eller vilken intervall du har) kan hämta ut färdigförpackad medicin -där du har en dags mediciner i en påse osv.
Om du var ApoDos-kund hade du garanterat varit medveten om detta :)
 
Sv: Receptförnyelse

ApoDos innebär att du varje månad (eller vilken intervall du har) kan hämta ut färdigförpackad medicin -där du har en dags mediciner i en påse osv.
Om du var ApoDos-kund hade du garanterat varit medveten om detta :)

Aha, ja det har jag ju hört talas om. Hade jag glömt! :o Men nu när du verkar kunna dett så kanske jag får ställa en undrar jag har? :) På vilket sätt skulle det vara enklare än att använda en dosett? Jag har en sådan och fyller i för en vecka, är det systemet som en dosett fast på olika intervallet?

Blir det inte ett himla springande till Apoteket för att hämta sådan? Förnyas receptet automatiskt eller måste man göra det så som jag gör ändå?

Många frågor :D
 
Sv: Receptförnyelse

Rättelse; ApoDos gäller i regel för 2 veckor i taget.

Jag har förstått det som att det främst är äldre eller människor som på ett eller annat sätt har svårt att fylla på sin dosett själv (svårt att komma ihåg vilken tablett som skall vart, hur många det skall vara -eftersom dessa ofta går på _många_ tabletter per dag etx) och därför behöver hjälp med detta för att minska risken för feldosering. Frågan är om inte något av läkemedlet dessutom ofta är lätta att feldosera eller om det är så kan få drastiska konsekvenser.

Som ApoDos är jag även ganska säker på att du "låser" dig till ett apotek för att hämta ut samt då måste gå dit varannan vecka för att få en ny rulle. Jag tror faktiskt att du måste förnya receptet ändå men oftast behöver du ju bara ca 1 recept/år och jag tror att du får en varning när det börjar bli dags.

Lite mer Info om Apo-Dos
 
Sv: Receptförnyelse

Aha! Tack för information! Sånt behöver inte jag.

Jag fick svar på mina vårdkontakter nu att de vidarefodrar det till min läkare. Tredje gången gillt nu och jag hoppas att jag har det inom typ nu eller nåt.
Man kanske skulle skicka ett meddelande varje dag om receptförnyelse fram till receptet är på apoteket! :sneaky: Fast det är synd om sekreteraren. Det hade kunnat vara jag som suttit där och läst och skickat ärendet till läkaren, det är väl han som inte har gjort vad han skulle av en eller annan anledning.
 
Sv: Receptförnyelse

Om inte receptet har kommit in inom det snaraste så hör av dig så kan jag ringa åt dig om du vill. Vårdcentralerna häromkring behöver i normalfallet tre arbetsdagar på sig att administrera ett recept så vänta inte för länge om det är likadant hos dig. Har det inte kommit in imorgon så kanske det är vettigt att ringa iallafall på onsdag eller hur många tabletter har du kvar? Du ska ju absolut inte gå utan medicin.

Mina vårdkontakter fungerade inte alls på min förra vårdcentral. Det stod att jag skulle få återkoppling inom tre arbetsdagar men det har inte hänt något än och det är över ett år sedan :meh: Jag som tog kontakt den vägen för att jag trodde att det skulle gå fortare än att ringa dagen efter.

Det är så dåligt när systemen inte fungerar som de ska. Då är det bättre att det alternativet inte finns alls så slipper man gå och vänta förgäves.
 
Sv: Receptförnyelse

Här har jag varje gång dagen efter redan fått kontakt med den medicinska sekreteraren som kollar den sidan. De gör det runt kl 7-8 på morgonen. Jag får då, även i dag, meddelande om att ärendet är skickat till min läkare. Men sedan har inget hänt. Och efter mina veckor på dels vårdcentralen hösten 2012, men också nu två tillfällen på neurologen så har jag ju sett att Mina Vårdkontakter sköts som det ska på ställena jag varit på (men kanske inte där jag är patient), jag tror faktiskt att sekreteraren meddelar läkaren men att det är hos honom problemet ligger. Jag vet ju också att det varit röda dagar, men då läggs den aktuella läkarens patienter på en annan. Detta skulle ju innebära att jag får min medicin som jag ska. Det rör sig dessutom om en epilepsimedicin vilken är viktig och det är neurologen jag skickar det till så det borde prioriteras ändå. Och tar inte många minuter att göra. Jag var dessutom i god tid och läkarna har en vecka på sig att förnya recept, enligt mina handledare på VC och neurologen. Nu har det gått lite mer än en månad så felet ligger inte hos mig. Det gör mig irriterad faktiskt.

Tack, ska kolla om jag får det senast i morgon. Jag har missat att ta tabletterna två kvällar så jag har till fredag kvar i alla fall. Nu har jag inga kvar i min väska så jag får komma ihåg att lägga i några där sedan.:meh:

Ja erbjuder de en tjänst så ska det fungera! Det är trist när det inte gör det. Här verkar det som om tjänsten fungerar men läkaren inte gör det. Det kan säkert vara så att han haft semester eller är ledig på något annat vis, men som sagt någon annan sköter min läkares patienter då.
 
Sv: Receptförnyelse

Ja det är verkligen en viktig medicin och det är superviktigt att du tar den som du ska ju.
Hör av dig om du vill att jag ska ringa :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 049
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 096
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp