Recept på tacokrydda

majola

Trådstartare
Är det nagon som har ett superrecept pa tacokrydda. Var är alldeles för stark och jag kan bara ta sa lite att det inte just smakar nagonting, för annars blir det bara starkt och man smakar ingenting för den skull.

Hur gör ni?

• Det här är vanliga ingredienser, spiskumminen ger den karakterisktiska smaken, blanda i lite och smaka av. paprikapulver lökpulver vitlökspulver salt spiskummin cayennepeppar chilipulver oregano

Är det nagon som har ett superrecept pa tacokrydda. Var är alldeles för stark och jag kan bara ta sa lite att det inte just smakar nagonting, för annars blir det bara starkt och man smakar ingenting för den skull.

Hur gör ni?
detta är mitt grundrecept
12575997_10153404001447404_160677372_n.jpg

Jag tar oftast halva mängden chilipeppar och mer spiskummin, men det är ju bra att ha något att utgå ifrån.

Tack! Har legat magsjuk hela dagen och inte tittat förrän nu. Ska prova mig fram. Barnet grät och skrek att tungan brann igar sa det var inte sa lyckat. Fast jag tycker han överdrev.

Tack! Har legat magsjuk hela dagen och inte tittat förrän nu. Ska prova mig fram. Barnet grät och skrek att tungan brann igar sa det var inte sa lyckat. Fast jag tycker han överdrev.

Paprikapulver, anchochili, oregano och spiskummin (mycket!), gärna lite rökt paprika också, så får du en tacokryddning som inte är stark alls.

Tack @sjoberga och @Minett för tipsen (som jag såg först nu). Kakao brukar jag också ha i.

@Mabuse Köpte en burk anchochili på matmässa igår. (Kul anekdot: jag stod bakom en man med indiskt utseende. Han provade chili. Först ancho, nåja tyckte han. Sedan en annan sort. "Oh, ta inte så mycket, den är stark!.." sa försäljaren varpå mannen log stilla och svalde typ en halv tsk chilipulver. :d )

Tack @sjoberga och @Minett för tipsen (som jag såg först nu). Kakao brukar jag också ha i.

@Mabuse Köpte en burk anchochili på matmässa igår. (Kul anekdot: jag stod bakom en man med indiskt utseende. Han provade chili. Först ancho, nåja tyckte han. Sedan en annan sort. "Oh, ta inte så mycket, den är stark!.." sa försäljaren varpå mannen log stilla och svalde typ en halv tsk chilipulver. :d )
Anchochili är jättebra tycker jag, ger en massa chilismak, men ingen hetta. Som ett mustigare paprikapulver, ungefär.

@Minett: Ancho är väldigt snäll, precis som pasilla och mulato. De arbol och guajillo är hetare (speciellt de arbol) men fortfarande inte jätteheta.

Jag som inte kan äta paprika brukar använda ancho som ersättning. Det blir inte exakt lika smak men åt det hållet.

Som kuriosa kan jag säga att majoriteten av chipotle som säljs i Europa inte är äkta chipotle. Man hittade ett skadligt ämne i för hög halt (anthraquinon, från pecanträet som man använder för att röka dem) som gjorde att EU förbjöd import av chipotle. Mig veterligen finns det bara en försäljare från England som lyckats få fram chipotle rökt med pecan som är godkänd.

Paprikapulver, anchochili, oregano och spiskummin (mycket!), gärna lite rökt paprika också, så får du en tacokryddning som inte är stark alls.
TACK för tipset om anchochili! Gjorde tacos till lunch idag och fick till smaken precis som jag ville.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 005
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II