Recept på örtavkok till hosthästar!

F

FTW

Är det någon snäll en som skulle kunna ge mig recept på örtavkok till hosthästar. Jag har läst en del trådar med tips om anis, lakritsrot och timjan, men hur gör man?
Och varför måste man koka det? Kan man inte bara strössla på kryddorna på kraftfodret?
Hur länge håller avkoket i så fall?

Hur mycket ska man ge per dag?
Ger man i kurer, eller för evigt?
Och är det garanterat ofarligt, även för dräktiga ston?

Någonstans lästa jag att timjan var "jättefarligt" om hästen har slem i luftrören - är det så? Varför?

Sv: Recept på örtavkok till hosthästar!

Jag misstänker att det är mitt gamla recept du tänker på :angel: Har cirkulerat här i några år, och själv har jag inte använt det sen 03 så jag minns inte exakta mängder.

På min gamla "hosthäst" provade vi alt möjligt, och att bara strössla på kryddor fungerade inte för honom. Resultatet blev bäst om man lät anisen koka (+ev hackad lakritsrot), och sedan tog av kastrullen från platten, la i timjan och honung och lät det stå och dra i ett antal timmar.

Det höll sig 3-4 dagar, sedan började det surna. Till så många dagar gick det åt ca 1 burk anis, 2 burkar timjan, 1-2dl honung och valfritt med lakritsrot.

Min häst åt först en längre period, 6 mån kanske. Sedan minskade vi ner och till slut var han helt utan både medecin och symptom. :banana: Dock har han ätit några kortare kurer efter det, vid behov.

Du bör INTE ge det till dräktiga ston! tänk på att det här är en hemmakur som är framtestad på ett antal hästar (från början bara min...) och det finns ingen som helst säkerhet i att det inte skulle kunna vara farligt för föl och sto...

Hur det är med det farliga med timjan vet jag inte. Vet dock många hästar som haft slem i luftrören men fått detta receptet... :crazy:

Jag ger som jag många gånger sagt min häst ett avkok på lakritsrot, anis och timjan. Kryddorna kostar mig 290:-+ frakt om jag köper 1 kg av vardera. Anledningen tilla tt jag valde dessa 3 sorter var att jag hört att lakritsrot och anis skulle vara slemlösande, sedan rekomenderade försäljaren timjan (av samma anledning) och då tänkte jag att varför inte.
Jag har gett min häst detta avkok konstant eftersom jag inte kan se att det skulle ha några biverkningar.
Du frågade även om farlighet vid dräktighet. Denna har jag ingen koll på men ofta står det varningar både lite här och där ifall man är osäker. Vet du om man får äta lakrits som gravid? Anis och timjan äter väl gravida utan problem? OBS! jag har noll koll min häst är inte dräktig och jag har aldrig varit gravid. Timjan kan jag inte se skulle vara farligt för häst i allmänhet. Citat om timjan från min leverantörs hemsida ”Anses ha följande egenskaper: Anses vara slemlösande, kramplindrande, sammandragnde samt idealisk vid hosta och katarr i luftvägarna”.
Min häst får ungefär 1 msk / dag av varje sort vilket gör att lakritsroten tar slut på ungefär 3 månader eftersom den är tyngst. Timjan räcker länge. Jag kokar örterna då jag fått lära mig att det är så man ska göra men vet inte om det är nödvändigt. Eftersom jag blöter allt foder kan jag lika gärna hälla varmt vatten över fodret som kallt (om inte annat är det mycket skönare att röra runt med nävan då) Numera har jag rationalliserat till att hälla (1 liter) kokande vatten över örterna i hinken jag har med till stallet istället för att knövla med att diska kastrullen. Jag vet jag ÄR lat.
Det står lite mer info i det pm du fått :angel:

ska man sila det sen så hästen bara får vätskan?

Jag gav alltid fröna första dagen, sedan blev de så äckliga! Vätskan håller sig fräch längre...

Ang dräktighet så har jag för mig att man rekomenderas att ta det lugnt med laktits under graviditet...

Brorsan ger sin häst åkerfräken-te mot slem i halsen. Verkar fungera bra, dock är jag lite osäker på exakt vilka mänger han gör, men en liter vatten och två matskedar åkerfräken teblad skulle jag tro. Det får koka upp och sedan stå och dra i en kvart ungefär. Han ger en till två koppar om dagen i kraftfodret.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 616
Senast: LisaPL
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar