Recept på moussaka?

Alexandra_W

Trådstartare
På grund av tråden "vad göra med ren nötfärs" fick jag iden att jag skulle göra moussaka. Jag älskar det, men har aldrig någonsin gjort det själv. Googlade recept - men det var enormt olika kryddningar och grejer i de olika recept, vissa var det tom kanel i?

Så, för att slippa göra nåt som sen "inte smakar som moussaka ju" - har ni några braiga recept som ni själv testat? (Googla kan jag själv)

Är det bara riktigt som är intressant? Jag har ngt som heter typ Svensk moussaka som jag gillar men jag har ingen aning om hur riktigt moussaka gör så det kanske är helt fel :D Gott är det receptet iaf. O enkelt.

Jag gör ett köttfärssås recept som jag gillar och sen skulle jag nog göra som när man gör lasange, fast med potatis istället. Skulle gjort moussaka själv, men det blev inte av.
Har du något köttfärssås recept du gillar? :)

Börja med att skiva en aubergine och salta på den. Låt den därefter stå.
I riktig moussaka ska det vara lammfärs. Stek lök och vitlök, salta och peppra, låt stå. Stek därefter lammfärsen och krydda med salt peppar och kanel. Kanelen ska inte ta över, utan liksom anas. Lite rosmarin kan också vara gott till! Smaka av! Tillsätt lite fond och rödvin efter behag, vänd ner lök och vitlök, tillsätt krossade/passerade tomater och låt det gå ihop sig till en mysig härlig röra.
Gör en typ bechamelsås av mjölk och mjöl i en kastrull. Släng i en klick smör och låt det puttra lite. Vispa därefter ner ägg och riven ost, gärna fårost eller ost med mkt smak.
Nu tar du auberginerna, klämmer ur överflödig vätska och steker dessa på hyfsat hög värme i olja och smör blandat så de blir riktig göttiga. Salta och peppra.
Sen varvar du aubergine och köttfärs och ostsås. Toppa med lite ströbröd så du får en krispig yta!

Njut med en sallad på grekiska oliver, tomat, olivolja och fetaost! Och en god tzatsiki. Jag brukar ha liiite dill i tzatsikin (förutom vitlök och örtsalt då), tycker att det är riktigt gott. Viktigast är dock ett bra rödvin till ;)

Jag gör ett köttfärssås recept som jag gillar och sen skulle jag nog göra som när man gör lasange, fast med potatis istället. Skulle gjort moussaka själv, men det blev inte av.
Har du något köttfärssås recept du gillar? :)

Jadå, köttfärssås kan jag ju "min egen". Som naturligtvis helt opartiskt bedömt är godast ;). Men den är mer italiensk än grekisk. Tänk massa basilika, oregano, timjan osv.

Börja med att skiva en aubergine och salta på den. Låt den därefter stå.
I riktig moussaka ska det vara lammfärs. Stek lök och vitlök, salta och peppra, låt stå. Stek därefter lammfärsen och krydda med salt peppar och kanel. Kanelen ska inte ta över, utan liksom anas. Lite rosmarin kan också vara gott till! Smaka av! Tillsätt lite fond och rödvin efter behag, vänd ner lök och vitlök, tillsätt krossade/passerade tomater och låt det gå ihop sig till en mysig härlig röra.
Gör en typ bechamelsås av mjölk och mjöl i en kastrull. Släng i en klick smör och låt det puttra lite. Vispa därefter ner ägg och riven ost, gärna fårost eller ost med mkt smak.
Nu tar du auberginerna, klämmer ur överflödig vätska och steker dessa på hyfsat hög värme i olja och smör blandat så de blir riktig göttiga. Salta och peppra.
Sen varvar du aubergine och köttfärs och ostsås. Toppa med lite ströbröd så du får en krispig yta!

Njut med en sallad på grekiska oliver, tomat, olivolja och fetaost! Och en god tzatsiki. Jag brukar ha liiite dill i tzatsikin (förutom vitlök och örtsalt då), tycker att det är riktigt gott. Viktigast är dock ett bra rödvin till ;)

Jag dricker inte vin (tycker inte om) men annars så :love:

Det har det aldrig varit i moussaka jag ätit i Grekland!

Intressant. Jag får prova med både och. Jag vet jag ätit försvenskad moussaka med mest potatis. Det är inte "riktig". Men hade kunnat svära på att det var lite potatis även i riktig - men den kan jag ha inbillat mig!

För att moussaka inte ska smaka oregano, basilika och timjan.
Enligt vem? Det lilla jag lärt mig så ska man experimentera fram, ibland blir saker godare med lite annat än det "vanliga". Huvudsaken är fortfarande att det smakar gott. :D
Men å andra sidan du får göra precis va du vill, inget jag kan påverka ändå, kan bara säga hur jag hade gjort. :p

Hur vet du att det blir fel om du inte provat, hmm? :p :D

Men alltså moussaka är en grekisk maträtt.
Det är lite samma som att du inte har oregano i typ pitepalt :p Sen är det ju ett fritt och det kan ju vara gott ändå, men då upphör det liksom att vara just moussaka eller pitepalt. Det handlar inte om det är gott eller inte. Det handlar om att om du totalt freestylar så är det inte längre den specifika rätten helt enkelt.

Enligt vem? Det lilla jag lärt mig så ska man experimentera fram, ibland blir saker godare med lite annat än det "vanliga". Huvudsaken är fortfarande att det smakar gott. :D
Men å andra sidan du får göra precis va du vill, inget jag kan påverka ändå, kan bara säga hur jag hade gjort. :p

Enligt MIG :) Som jag skrev i trådstarten vill jag göra moussaka som smakar som moussaka "ska". Annars hade jag inte behövt fråga om recept - då kunde jag slängt ihop köttfärssås, aubergine, bechamelsås och ost (+ ev potatis) själv och kryddat så det blev gott bara. Kallat det Alex special. Men då är det inte moussaka :)

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar