Reaktiva hästar - utbruten ur Dressyrsnack 17

JohannaB

Trådstartare
Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är hästar med dessa tendenser väldigt ovanliga så jag stod ofta förvånad ensam kvar när något hände innan jag började förstå henne) så något jag aldrig hade haft egna hästar med innan valacken jag har nu är TRIGGERSTAPLARE.

Min häst är rätt cool, eller lite introvert kan man också säga. Det kan hända rätt häftiga saker och han står stilla och bara iakttar. Problemet är att efter en eller två eller tre läskiga saker kan han sedan explodera helt utan att man upplever något slags trigger (det räcker med en stängselstolpe som han plötsligt kastar sig iväg för, efter att ha stått ut med en vägskrapa på vägen tio minuter tidigare).
På honom fungerar heller inte att låta honom ”pysa ut energi”, får han busa på lina eller att jag försöker galoppera av honom eller liknande så bygger det bara på mer energi. Han staplar triggers, reagerar inte så reaktivt som min andra häst utan är mer introvert och kan därför se ut som om han flyger i luften helt omotiverat ibland.

Det tog tid för mig, som var mer van vid den reaktiva hästen, att begripa mig på detta triggerstaplande (som också är en term jag lärde mig från hundvärlden) men nu när jag fattat det så är det till väldigt bra hjälp med att förstå honom.

Etologi är otroligt spännande, tänk om vi kunde få göra mentaltester på hästarna och lära oss mer om hur varje individ fungerar och vilka metoder som antagligen passar den bäst redan innan vi startar träningen av dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 794
A
Dressyr Jag tränar dressyr och tävlar på lätt nivå än så länge. Har nu jobbat med min häst hela vintern ( har varit ett monster denna vinter...
2
Svar
27
· Visningar
2 692
Senast: Beauty_Boss
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 970
Senast: Fladde
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp