Reaktion på soja - svullna bakben?

Elisha

Trådstartare
Kan reaktion från Soja skapa svullna bakben?

Har sedan någon vecka börjat ge min häst soja (1 dl bara) och igår märkte jag att hennes bakben är tjocka. Ej galliga utan jämntjocka. Inte lymfangit strl men lite svullnare än vanligt.

Går ned vid rörelse. Hon är äldre så kan visserligen vara något med blodcirkulationen också, då hon står på box nattetid nu (lösdrift fram tills för någon vecka sen).

Ingen temp eller något annat symtom.

Vad tror ni?

Sv: Reaktion på soja - svullna bakben?

Jag har också en häst som blivit tjock om benen då han fått protein som inte är från grovfoder.
Jag slutade med det och benen blev normala igen

Ja vissa tål inte soja utan svullnar i benen . Även vid små givor .

Om hästen tidigare gått på lösdrift men nu står på box kan det också orsaka lite svullna ben

Har varit med om precis exakt samma reaktion på samma mängd soja... Så det är väl inte otänkbart, i alla fall, att det är just sojan. Testa att låta bli den några dagar och se om det blir bättre!

Det är nog hugget som stucket. Kan vara både att hon nu står uppstallad och sojan. Personligen tror jag dock mer på själva uppstallningen eftersom det försvinner med rörelse.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
A
Hästvård Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om...
Svar
5
· Visningar
6 211
Senast: ainavi
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 212
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar