Hade ute veterinären idag eftersom jag upptäckt en svullnad på insidan av frambenet. Hästen har inte ömmat, inte varit halt, lite varm, har blivit lite mindre svullnen under senaste två veckorna när han vilat helt. Svullnaden uppstod för ungefär fyra veckor sedan (vet dock inte riktigt hur), så jag har tagit det lugnt sedan dess, mest skrittat. Eftersom han inte var halt eller öm så avvaktade jag med veterinär. Men eftersom det inte blivit bra (svullnaden inte gått bort, bara minskat) på fyra veckor trots vila så tänkte jag att det var dax nu.
Veterinären sa att det var en reaktion i djupa böjsenans fäste och förstärkningsbandsfästet (om jag uppfattade allt rätt). Veterinären ordinerade vila (promenader) 1-2 månader.
Är det någon som har erfarenhet av det här? Hur lång tid kan det tänkas ta? Blir hästen helt bra? Några tips på något som hjälper läkprocessen, gör så att det håller bättre och inte kommer tillbaka?
Tacksam för svar!
Veterinären sa att det var en reaktion i djupa böjsenans fäste och förstärkningsbandsfästet (om jag uppfattade allt rätt). Veterinären ordinerade vila (promenader) 1-2 månader.
Är det någon som har erfarenhet av det här? Hur lång tid kan det tänkas ta? Blir hästen helt bra? Några tips på något som hjälper läkprocessen, gör så att det håller bättre och inte kommer tillbaka?
Tacksam för svar!