Nu närmar sig tiden för återbesök sakta men säkert... Förut ville jag att tiden till återbesöket skulle gå fort så jag vet lite hur det blir, nu börjar varje dag som det närmar sig ge mig mer och mer ångest...
Har fått journalutskriften då det står bl a:
Böjprov
VB has-knä 1 falang 0
HB has knä 1 falang 1
VF carpus 0 falang M
HF carpus 1/2 falang M
Korsböjning BB 1/2
(Vad betyder falang?)
Knä BB: Kraftiga ledrandspålagringar.
Radiologisk diagnos: Osteoartros med kraftig synovit knäleder.
Avvaktande prognos. Provar behandla och se hur hästen svarar på det.
I alla fall. Har ju hunnit tänka en del hel, och läst om andras pålagringar bakknän. Vet ju att även om den här pågående inflammationen kan hävas så kommer det ju antagligen komma en dag då det inte kommer fungera längre. Vill inte åka fram och tillbaka till klinik regelbundet och vill inte känna mig orolig jämt över att hästen har ont när/om man kommer så långt att hon sätts igång igen.
Jag tror inte min ponny kommer att trivas med att enbart skrota i hagen och jag har varken stallplats, tid eller råd till två hästar (om jag skulle skaffa en till ordentligt ridbar). Att avla på henne känns inte som ett alternativ. Ja, jag känner mig inte så hoppfull. Men vi får se hur det ser ut på återbesöket och vad veterinären säger.
Ironisk nog har en kompis/bekant till mig nyss fått åka in till klinik med sitt sto också. Samma ras, född samma år och har samma åkomma, dock mycket kraftigare och denne blev utdömd direkt. Hon valde att ta med hästen hem och kollar nu upp avlivningsalternativ.
Enligt henne skulle hon få vänta upp till tre veckor på beslut från veterinärbolaget om de ersätter livförsäkringen. Glömde dock fråga vilket försäkringsbolag. Men ska det alltid ta så lång tid? Jag hade tänkt mig att om det ser dåligt ut för min, och jag och veterinär kommer överens om att avlivning är det rätta, så kan veterinären kontakta försäkringsbolaget/försäkringsbolagets veterinär och få beslut direkt så jag kan ta bort henne på kliniken direkt och få allt det jobbiga avklarat direkt, även om det kommer att bli tufft.
Min kompis har även sagt att ta bort på kliniken kosta ca tio tusen, lite kraftigare än jag räknar med. I alla fall om veterinärbolaget skulle neka livförsäkringen, hade gärna velat att den skulle täcka avlivningskostnaderna åtminstone.
Nån som har råd, erfarenheter? Här är det lite tungt
@Elisha Var eran häst pålagringar bedömda som lindriga? Vad jag har sett när jag googlat runt så verkar din vara den enda som verkar fungera bra trots sina pålagringar