Reagerade hon på myggmedlet?

S

stintan

Jag smörjde in stoet med rb 86 en kväll för ca fem dagar sedan. Det hade varit mycket varmt, och vi avslutade just ett lättare jobb.
Men hon var svettig! Jag smörjde även huvudet. Kvällen efter har hon fått sår av grimman,Jag tror då att lädergrimman har bränt av värmen. Idag ser hon inte rolig ut, håravfall och lite skorpig i huden på huvudet (fläckvis) Vi har smörjt våra hästar med detta medel tidigare år och aldrig haft problem. Kan det vara en reaktion?:confused:
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

Du hade väl spätt det som man ska? jag använder endast RB på ställen där inte solen lyser starkt, som tex mage, skap, insida lår osv. Brukar ibland spruta hela hästen också. Eftersom den är oljig/smörig så vill jag inte använda det så mycket på av sol utsatta ställen pga. risken för brännskador.
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

En häst jag hade tidigare reagerade på det medlet (trots att det var spätt enl etiketten). Hon fick stora "bullar" under magen och skinnet frampå bringan hängde som på en elefant- jätteläskigt! Hon fick penicillin och stå inne. Vet som behandlade sade att han sett flera liknande reaktioner av samma medel.
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

Jag förstår att detta har drabbat fler än mej. Som tur är har hon endast reagerat på huvudet, inte på hela kroppen
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

Min förra häst fick liknande problem (värre med bulor och öppna sår) och ja, det var medlet som han reagerade på. Jag fick såptvätta hela hästen och kämpa som en galning för att få bort så mycket som möjligt samt ha hästen inne dagtid under en period för att han var extra känslig mot solen ett tag.
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

Jag råkade använda det outspätt på min känsliga eksemhäst några dagar. :o :o :crazy: Hade helt förträngt att man ska späda ut medlet. Men han mådde hur bra som helst, ingen reaktion där inte. Lite off topic kanske..
 
Sv: Reagerade hon på myggmedlet?

MIn häst blev också alldeles full i bulor och utslag av RB86. Riktigt otrevligt faktiskt. Tycker INTE om det.

Annars tål hon det mesta. Själv föredrar jag Chevalet.

Kokopelli
 

Liknande trådar

S
Hästvård Jag skrev för ett år sedan om mitt kallblods sto, som jag då trodde hade reagerat på rb 86 medlet genom att tappa håret på huvudet. Nu...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Shettisar
·
S
Hästvård Nu behöver jag lite råd av kloka bukefalister. Under en tidsperiod på en vecka har en ponny fått rejäla exem på huvudet under grimman...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: MalinSophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp