Rävskabb!

lizzie

Trådstartare
Kan hästar smittas av rävskabb?? Vi har en skabbräv som dragit runt på vår och grannens gård. Grannens hundar är smittade av rävskabben och nu är frågan om även våra hästar kan bli smittade.

Någon som vet?

/Lizzie

Sv: Rävskabb!

Kan hästar smittas av rävskabb?? Vi har en skabbräv som dragit runt på vår och grannens gård. Grannens hundar är smittade av rävskabben och nu är frågan om även våra hästar kan bli smittade.

Någon som vet?

/Lizzie

Då jag har en gube som är jägare så tror jag inte detta men katter och hundar kan få det vi har oxå en skabbräv här runt som vi försöker hitta och skjuta. Dom lider nått hemskt. Men jag har aldrig hört häst som fått det.

Jodå, det kan smitta även häst. Dock vet jag ingen som blivit smittad själv. Men söker du på nätet hittar du ett flertal sajter där man talar om att det kan smitta även häst, ko, gris etc.

Nej, jag kommer inte in på den om jag inte söker direkt på frågan "kan hästar smittas av rävskabb". Deras sökmotor ligger nere för närvarande. Men eftersom du är veterinär och mycket kunnig litar jag på att din info är riktig. Finns mycket skit på nätet också! Tack!

Katter kan smittas av rävskabb, ja.
(Läste precis det på SVA).

Jag tar mig friheten att svara eftersom jag noterade det när jag läste på SVA;s hemsida innan. De andra skabbsortrna smittar inte till människa, men Sarcoptes scabiae (Rävskabb) är tydligen annorlunda och kan smitta till människa, men ger bara tillfälliga problem och försvinner sedan eftersom den inte kan överleva på människan, som inte är ett naturligt värddjur.

Aha, men vi är inte bra värddjur för rävskabben, så den dör av sig självt utan behandling?

Jag skulle kanske säga "angripas av", men SVA skriver smitta, så...

Blixtra: Ja, så förstår jag det.

En kompis hund slogs med en skabbräv som smitit in i höladan. Ett par dagar senare började alla hennes hundar att klia sig. Och kliade och kliade.
Så det blev behandling av alla.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
497
Senast: movi
·
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 715
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka