Rävskabb!

Ketrawzc

Trådstartare
Kompisens hund har precis konstaterats ha rävskabb! Mina två hundar har inte träffat honom överdrivet mycket, två gånger under de senaste två veckorna, innan det har de inte träffat varandra på ett bra tag.
Behandlande veterinär hade bara sagt att det inte var speciellt smittsamt så ägaren hade inte frågat om hundar som hennes varit i kontakt med, men han skulle inte träffa andra hundar på 2 veckor. Efter lite googlande så verkar det som att det är lite skilda åsikter om hur hundar som varit i kontakt med en smittad hund ska behandlas.
Vad är era erfarenheter? Jag ska ringa min veterinär på måndag av andra anledningar, han har semester fram tills då. Eller borde jag försöka få tag på nån tidigare? Har en 10v valp, spelar det nån roll?

Helt rätt i att det inte är speciellt smittsamt. Tidigare sa man att det var det, men enligt en veterinärvän så har studier visat att så inte är fallet. Dock krävs det ju att veterinärerna är uppdaterade med de studierna för att de ska veta det. Det var ca 2 år sedan en kollega till vännen var iväg på någon konferens där det pratades om just sådant. Har själv erfarenhet av rävskabbshundar och då behandlades de i hemmet, inte bekantas hundar som träffat de smittade hundarna och det behövde inte heller göras. Däremot, om hundarna sovit mycket tillsammans, haft väldigt mycket närkontakt osv, då skulle jag kontakta veterinär vid lämpligt tillfälle.

Min hund har haft skabb flera gånger, och hon har inte smittat till någon annan hund, även om hon träffat flera stycken innan vi fattade att det var skabb hon hade.

* Jenny *

Kompisens hund har precis konstaterats ha rävskabb! Mina två hundar har inte träffat honom överdrivet mycket, två gånger under de senaste två veckorna, innan det har de inte träffat varandra på ett bra tag.
Behandlande veterinär hade bara sagt att det inte var speciellt smittsamt så ägaren hade inte frågat om hundar som hennes varit i kontakt med, men han skulle inte träffa andra hundar på 2 veckor. Efter lite googlande så verkar det som att det är lite skilda åsikter om hur hundar som varit i kontakt med en smittad hund ska behandlas.
Vad är era erfarenheter? Jag ska ringa min veterinär på måndag av andra anledningar, han har semester fram tills då. Eller borde jag försöka få tag på nån tidigare? Har en 10v valp, spelar det nån roll?

Rävskabb ger mycket intensiv klåda. Om din hund inte kliar sig finns ingen anledning att behandla såvida hunden inte bor ihop med den smittade hunden. Det räcker med att behandla de djur som finns i hemmet och tvätta bäddar en gång. Efter cirka 1-2 veckor av behandlingen är hunden smittfri.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
494
Senast: movi
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar