Migo

Trådstartare
Med fantastiskt timing har då hundstackarna drabbats av helveteskapet, och jag försöker desperat bringa klarhet i när hundarna blir smittfria. Alla säger olika saker, det är olika behandlingsrekommendationer på olika ställen, min vet. säger en sak och grannens en annan osv..

Hundarna har alltså klåda, behandlas med Stronghold för första gången idag.

Hur lång tid har ni väntat innan andra behandlingen? Hur lång tid efter första behandlingen har ni väntat med att träffa andra hundar?

Känns så inihelvete uselt just nu, på grund av detta missar vi intensivutbildningen som skulle leda till anställning redan i Januari. :cry::cry:

Sv: Rävskabb

När mina fått stronghold (mot rävskabb) så har de fått 3 gånger med två veckors mellanrum, min veterinär ville inte låta dom träffa andra hundar förrän de fått tredje omgången alltså efter en månad!

De flesta gångerna har jag dock kört med sprutor istället (ivomec), tyvärr tål väl inte dina det, men då har det varit tre sprutor med en veckas mellanrum och träffa andra hundar efter två veckor. Detta har även varit snabbast mot klådan.

Ett tag hade jag så det verkade gå runt, de behandlades, blev bra ett tag och sen kom det tillbaka. Efter två omgångar med behandling så avmaskade vi dom och vips så var alla klåda borta.

Usch lider med dig, det är inget kul att få skiten! :( Mina vill gärna vara ute i kylan när det varit som värst, det lindrar väl klådan lite....

De veterinärer jag pratat med vill att jag behandlar två gånger - men hur lång tid det ska vara mellan behandlingarna varierar mellan 14-30 dagar:crazy:

Som du sa så tål ju tyvärr mina inte de effektivare preparaten, utan det är Stronghold som gäller. Rackarns cöllisar;)

Det är bara tre av sju hundar som visar symptom, men vi behandlar alla ändå - vill inte att det ska vandra runt!

Fy vad jag hatar att inte kunna komma ut på träningar, efter en veckas isolering så verkligen kryper det i kroppen på både mig och hundarna - vi vill ju ha träningssällskap- och gå på våran utbildning:(

Förstår dig, man blir galen av att inte få träna med andra!

Vad märkligt att det varierar så i dagar!? Läser man på fass om Stronghold så står det såhär
Sarcoptes skabb, behandling (hund)

För fullständig eliminering av kvalstren skall produkten ges som engångsdos två gånger med en månads mellanrum
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19991125000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Har aldrig fått något helt klart direktiv om när man kan träffa andra hundar, trots att jag frågat flera veterinärer så det verkar inte som det finns någon specifik kunskap om det?

Flatten fick stronghold för rävskabb för tre år sen, i samband med det fick han krampanfall, typ epileptiska. De höll i sig upp till en minut och var inte roliga... Efter bad i tre dagar så försvann det, han har aldrig haft några sådana innan eller efter, så någon kombination med strongholden måste det varit. Däremot tål han de effektivare sprutorna utan bekymmer.

Rävskabb är ett gissel. Båda mina är nyligen behandlade, men bara den ena hade/har symptom av det. Enligt min vet så skulle bara en andra behandling ges om symptom kvarstod efter 3-4 veckor, eftersom att medlet var så starkt skulle det inte ges "i onödan". Enligt henne skulle det också rätt mycket till för att smitta.

Hon rådde att avvakta med att behandla ex hundvaktens hund om denne inte uppvisade symptom, vilken den inte har gjort nu 2,5 vecka senare, och tyckte att det inte var nån större fara att träffa andra hundar. Nu har jag undvikit gemensamma träningar och sånt bara att för att det känns jäkla trist om nu nåt skulle hända men har fortsatt träffa hundvaktens hund för den har ju redan varit utsatt för smittan utan att ha drabbats...

Är det helt säkert att du måste missa utb? jättetråkigt i så fall...

Jag har väntat 3 veckor innan de får träffa andra hundar, och detta är förmodligen att vara försiktig i överkant. Stronghold är rätt effektivt och tar snabbt kål på kvalsterna. Jag upplever inte heller att det är sådär våldsamt smittsamt, utan att en del hundar helt enkelt är känsligare än andra.

Flatten fick stronghold för rävskabb för tre år sen, i samband med det fick han krampanfall, typ epileptiska. De höll i sig upp till en minut och var inte roliga... Efter bad i tre dagar så försvann det, han har aldrig haft några sådana innan eller efter, så någon kombination med strongholden måste det varit. Däremot tål han de effektivare sprutorna utan bekymmer.

Intressant att du skriver det där, en kompis hund fick behandling mot skabb igår, och efter det fick hon också ett krampanfall. Jag vet inte om det var stronghold hon behandlats med, men jag ska vidarebefordra informationen till henne också. Kan vara skönt att veta att det är fler som drabbats i samband med behandling mot skabb.

Men fy! Jag uppsökte veterinären direkt och fick schampo att bada han i så att han skulle bli av med Strongholden, kommer dock inte ihåg hur tätt efter att den lagts på som han fick första. Hoppas kompisens hund inte haft fler och att det inte blir värre eller är något annat!

Ja, sjukt obehagligt! Jag pratade med henne precis, men hon hade inte fått något schampoo, utan de hade bara tagit några prover. Hon hade fått ett till anfall i morse, och jag hoppas verkligen att anfallen beror på medicineringen och inte något annat!

Litet KL

Hoppas det är Ok!

Jag bara funderar på hur smittsamt det är med rävskabb när man tänker typ att en hund med rävskabb ligger på en filt. Om sedan en annan hund (som inte har rävskabb) ligger på filten några dagar senare tex, kan det smitta då?

Hur länge kan det smitta?

Skulle det räcka att tvätta filten för att det inte ska smitta?

Litet KL

Hoppas det är Ok!

Jag bara funderar på hur smittsamt det är med rävskabb när man tänker typ att en hund med rävskabb ligger på en filt. Om sedan en annan hund (som inte har rävskabb) ligger på filten några dagar senare tex, kan det smitta då?

Hur länge kan det smitta?

Skulle det räcka att tvätta filten för att det inte ska smitta?

De kan inte leva i filtar osv, så om inte annat dör de nog rätt snabbt om de lämnar hunden för filten.
Men ja, det skulle räcka med att tvätta filten.

Delvis kl

Hoppar in i tråden. Har varit hos vet idag med hund som förmodligen har rävskabb.

Men... glömde fråga; hur mycket behöver man sanera hemma? Hon har just fått första dosen.

När vi har haft en hund som haft rävskabb så har det bara varit en viss hund som haft det, de andra har inte fått det trots att de delar fällar, ligger i soffan osv. Så jag upplever det inte som att man måste sanera särskilt mycket eller vara väldigt återhållsam med att hålla hunden isolerad eller så (självklart från främmande hundar).

Men det kan ju däremot kännas bra att köra hundprylarna i tvättmaskinen ändå.

När vi har haft en hund som haft rävskabb så har det bara varit en viss hund som haft det, de andra har inte fått det trots att de delar fällar, ligger i soffan osv. Så jag upplever det inte som att man måste sanera särskilt mycket eller vara väldigt återhållsam med att hålla hunden isolerad eller så (självklart från främmande hundar).

Men det kan ju däremot kännas bra att köra hundprylarna i tvättmaskinen ändå.

Till alla

Saxat ur SVAs information om rävskabb.

"Sarcoptes scabiei är ett kvalster och tillhör, liksom fästingarna, spindeldjuren. Skabbkvalstren är 0,2-0,45 mm långa och 0,2-0,35 mm breda. Med sin något tillplattade kropp och korta ben liknar de en sköldpadda. Kvalstret lever huvudsakligen i hudens översta cellskikt, väl gömt och skyddat mot yttervärlden. I huden gräver skabbkvalstret gångar i vilka honan lägger 3-4 ägg per dag under sin levnad, vilken är 2-4 veckor. Äggen kläcks efter några dagar till larver, som via två olika nymfstadier blir vuxna och könsmogna. Hela utvecklingen i huden tar omkring två veckor.

Smittorisken
Hundar kan smittas både genom direkt kontakt med redan smittade djur (vanligtvis räv) och indirekt genom att skabbkvalstret överlevt en kortare tid på platser där infekterade djur, räv eller hund, vistats.

Hundar uppsöker ofta platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas. Dock är skabbkvalstrena utanför huden känsliga för väder och vind. De är framförallt känsliga för uttorkning och för både låga (minusgrader) och höga temperaturer. I kylskåpsmiljö kan dessa kvalster överleva i drygt två veckor, men när de vistas utanför den skyddade miljön i huden där temperatur och fuktighet är optimala, avtar deras benägenhet att effektivt kunna infektera ett nytt värddjur. I den torra luften inomhus dör kvalstret inom ett par dygn. Utomhus om temperaturen är svalare och fuktigheten högre är chansen däremot större för kvalstret att överleva. Vid temperaturer under 18°C förblir det orörligt. Således krävs det temperaturer över 18°C, d.v.s. sommarväder, för att kvalstret aktivt ska kunna röra sig mot ett eventuellt offer."

Eftersom jag i 14 år varit verksam smådjursveterinär i ett område där rävskabben tidvis varit frekvent och även har 2 hundar, varav en har drabbats så har jag utvecklat en personlig teori om smittorisken hund till hund.

- rävskabben lever och verkar i huden

- rävskabben hoppar inte som en loppa från individ till individ

- vill rävskabben begå självmord ska den söka sig från sin nuvarande värd (exempelvis din hund) där den har det så bra och chansa på en annan hund – ett osäkert prospekt!- rävskabben har preferenser avseende värd (slutsats dragen av att jag haft rävskabb på en hund men inte den andra trots att båda sover i samma soffa, visserligen i var sitt hörn).

- eget exempel: primärhunden (ung explorativ hanhund) smittas av kontakt med platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas.

- rävskabben stannar där den trivs och smittorisken är förhållandevis liten (sekundärhunden, äldre bekväm dam som inte rör sig så mycket i environgerna smittas inte).

- att människor smittas beror på vårt kroppsnära umgänge med vår hund, rävskabben misstar sig men dör snart (fatalt misstag från rävskabbens sida).

- att rävskabben inte går på kattdjur anses bero på deras intensiva pälsvård, skabben har inte en chans att hinna leta sig in i huden, hamnar i kattens mun för vidare färd ...

Funderingar UPA

Rävskabb är ett helvete! För mina två förra hundar tog det närmare 3 månader att bli av med skiten och dessutom smittade dom mig, och ja! det kan smitta människor men det är lite lättare för oss att bli av med skiten även om det kliar så in i helv..... Med veterinären jag pratade med sa hon att hundar ska vara symptomfria 5 veckor innan man besöker brukshundklubb tex.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
861
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 356
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 281
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort. Valpen har klåda sen 6 veckor tillbaka (han är 17v idag). Först trodde vi att det var foderallergi...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka