Status
Stängd för vidare inlägg.

KopparbergsEmme

Trådstartare
Har blivit influrerad i Rävjaktens magi! Är det fler bukisar som pysslar med denna jakt? Vad har ni för hund?

Själv följer jag två bröder av stövarkorsning och suger åt mig som en svamp inom detta område! Bröderna Brothers är nu 10 månader och har drivit räv flertalet gånger. Den ena har pysslat med en Räv i 55 min vilket så klart är roligt värre :) Skjutet för ena hunden annars är det bara drivning som blivit av...

Sv: Rävjakt!

Jag har ett erbjudande om att efter anlagsprov släppa ner min i rävgryt, men det kommer jag inte, eftersom att jag anser att rävjakt är ren nöjesjakt (och för att jag är nojjig över den eventuella konflikten ).

Vi jagar sällan räv med hund, även om det hänt att hundarna driver (fauvarna då såklart). Detta eftersom de oftast går under jord och jag har ingen lust att ha en hund fast nånstans flera meter under backen i värsta fall :crazy: Många hundar har dött i räv och grävlingsgryt och det är nog inte en trevlig död.. Bedriver således mest vakjakt på rävarna.

okej. Nu har ju inte jag det problemet för stövarn kommer inte ner i hålet :P utan där är det ju drivning de pysslar med. Det är väldans intressant för räven är otroligt smart :)

Varför jagar man hare? OKEJ man kanske äter hare men långt ifrån många gör ju verkligen de.

Grymt och obehagligt?

Skinnet, hålla nere predatornivån för småviltet, hålla rävpopulationen frisk och skabbfri bla.

Varför är det grymmare och obehagligare att jaga räv än exempelvis vildsvin?

Inte behöver någon skinnet i dagens Sverige? Att döda räv är ren nöjesjakt. Inte hålls skabben borta från rävarna heller. Jägarna här skjuter alla de kan få tag på. En sak vore väl om de tog bort de sjuka. Dessutom använder de fällor. Det anser inte jag vara jakt utan fångstdödande.

Vildsvin hamnar väl förhoppningsvis på matbordet. Varken det ena eller andra är särskilt trevligt eller behagligt.

Varför jagar man hare? OKEJ man kanske äter hare men långt ifrån många gör ju verkligen de.

Grymt och obehagligt?

Hare,vildsvin,rådjur,älg,fågel osv äter man ju. Och jag ser iaf att man hellre äter viltkött än industriproducerat så det är ju en sak.

Vad ska man med skinnet till? Skabbräv är väl en sak att man skjuter, man får väl som jägare skjuta de flesta djur "i nöd".

Givetvis är det grymt, både drevjakt på räv och grytjakt är väldigt stressande för djuret. Vakjakt är väl en sak, men till vilken nytta?

Varför behövs rävstammen hållas nere för sundhetens skull ? På vilket sätt sköter inte naturen det själv? (tänker inte på skabb)

Vilka djur lider av att det finns räv?

Djur som lider av räv som jag kommer på såhär snabbt: Rådjur, hare, fjällräv, fåglar med bon på marken.

Räven saknar på många ställen i Sverige naturliga predatorer, och på många ställen finns det ruskigt mycket räv. När vi jagar säger vi att "Räv före allt annat", just för att man får så få skottchanser på räv (vi jagar inte räv med hund).

Jag kan hålla med om att jakten på räv ibland går oschyst till. Jag vet om folk som slänger iväg ett skott, dör inte räven bryr man sig inte så mycket. Går jakten schyst till tycker jag dock inte att det finns anledning till oro.

När du skriver att du ska anlagsprova din hund antar jag att du menar på grävling. Nu kanske inte du ska jaga, men är grävlingsjakt mer ok än rävjakt?

Japp det är på grävling, och nej! Jag ska absolut inte jaga praktiskt av den anledningen att jag anser att grävlingsjakt i ännu högre mån är nöjesjakt och synnerligen stressande för djuret. Spadjakt förkastar jag helt.

Som Tinwe skrev så tar ju räven mycket av det köttet som man kanske faktiskt brukar äta av ochd e har inte så många naturliga fiender.

Visserligen kan jag förstå att skinnet är ett dåligt argument med tanke på att det idag inte är värt pengar på det sätt som det var förr och de känns väl inte som "man stoppar upp dem" är ett argument öht för det är ju enbart för ens eget intresse att ha ett dött djur på väggen...

På vilket sätt är de andra drevjakterna mer ok?

(jag hoppas mina inlägg kan läsas med god ton, tråden skapades mest för att disskutera raser å träning inte för att anbart disskutera om jakten är okej eller inte)

För ena unghunden har vi inte skjutit någonting, han har väl drivit kanske 6-7 gånger och för den andra har vi skjutit en räv. Så här är det långt i från "skjuta allt man får tag på".. :)

Inte behöver någon skinnet i dagens Sverige? Att döda räv är ren nöjesjakt. Inte hålls skabben borta från rävarna heller. Jägarna här skjuter alla de kan få tag på. En sak vore väl om de tog bort de sjuka. Dessutom använder de fällor. Det anser inte jag vara jakt utan fångstdödande.

Vildsvin hamnar väl förhoppningsvis på matbordet. Varken det ena eller andra är särskilt trevligt eller behagligt.

Vi bereder alla skinn från de predatorer (samt bäver & grävling) vi skjuter, en del för eget bruk och en del säljs. De är dels mkt varma och dels mkt fina.

Knepigt att skabben stadigt minskat för varje år vi bott här om inte decimering av et för stor population påverkar :confused:

Jämför inte mig med de avarter som finns på annat håll i landet genom att påstå att jag ägnar mig åt nöjesjakt tack!

Visserligen kan jag förstå att skinnet är ett dåligt argument med tanke på att det idag inte är värt pengar på det sätt som det var förr

Och för oss som använder skinnet och inte skjuter för att tjäna så mkt som möjligt på det som förr är det ett väldigt hållbart argument! Att antijakt och antiskinnivrare inte tycker att det inte är nödvändigt att jaga bla för skinnets skull är föga förvånade och faktiskt inget som jag direkt fäster mig speciellt mycket vid.

Tyvärr är det ett vilt med låg status hos många jägare dock..

Som Tinwe skrev så tar ju räven mycket av det köttet som man kanske faktiskt brukar äta av ochd e har inte så många naturliga fiender.

Visserligen kan jag förstå att skinnet är ett dåligt argument med tanke på att det idag inte är värt pengar på det sätt som det var förr och de känns väl inte som "man stoppar upp dem" är ett argument öht för det är ju enbart för ens eget intresse att ha ett dött djur på väggen...

På vilket sätt är de andra drevjakterna mer ok?

(jag hoppas mina inlägg kan läsas med god ton, tråden skapades mest för att disskutera raser å träning inte för att anbart disskutera om jakten är okej eller inte)

Rävens huvudföda är sork och mus, jag har svårt att tro att den tar så mycket av det som ska ätas av oss. Måhända när det är ont om sork vilket det kan vara vissa år, men det skjuts lika mycket räv ändå! Överlag skjuts det på tok för mycket räv, för nöjes skull. Det är en sak att ha ett lokalt problem och att skjuta för sportens skull.

Jag har inte sagt att några drevjakter är mer okej? Eller vad syftar du på?

Och för oss som använder skinnet och inte skjuter för att tjäna så mkt som möjligt på det som förr är det ett väldigt hållbart argument! Att antijakt och antiskinnivrare inte tycker att det inte är nödvändigt att jaga bla för skinnets skull är föga förvånade och faktiskt inget som jag direkt fäster mig speciellt mycket vid.

Tyvärr är det ett vilt med låg status hos många jägare dock..

Precis min poäng. Det verkar ytterst vanligt att folk jagar räv bara för att de tycker att det är kul.

Vad använder ni skinnet till? *nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka